TU/e blijft zich hard maken voor internationaal talent

8 februari 2024

Een reactie op de laatste ontwikkelingen rond internationalisering.

Robert-Jan Smits. Photo: Vincent van den Hoogen.

“We blijven ons als TU/e inzetten voor ons internationale karakter en we zijn trots op onze internationale community”, zegt CvB-voorzitter Robert-Jan Smits in reactie op de laatste ontwikkelingen rond internationalisering van het hoger onderwijs. “Internationaal talent is en blijft enorm belangrijk, zowel voor de universiteit als voor de regio.”

Smits: “We hebben er grote moeite mee dat er maatregelen moeten komen waarmee het internationale karakter van universiteiten wordt teruggedrongen. Door de demografische ontwikkelingen neemt de Nederlandse instroom af, het aandeel studiekiezers dat kiest voor techniek blijft laag, maar de behoefte aan hoogopgeleide ingenieurs neemt alleen maar toe. We hebben internationaal talent dan ook keihard nodig. Maar we begrijpen dat Den Haag vraagt om maatregelen, omdat de internationalisering op bepaalde plaatsen sterke ongewenste effecten heeft.”

De Nederlandse universiteiten en koepelorganisatie UNL presenteren daarom vandaag een leidraad met maatregelen om tegemoet te komen aan die wens uit Den Haag. Die wens werd onder meer verwoord in een breed gesteunde Kamermotie vorige maand, die aandringt op het terugbrengen van het aandeel Engelstalige opleidingen – rekening houdend met tekortsectoren. De leidraad biedt dan ook uitdrukkelijk ruimte aan tekortsectoren en regionale belangen, “om het kind niet met het badwater weg te gooien”. Daarmee blijft er naar verwachting voor de TU/e de gelegenheid om verder te groeien.

Smits is positief over de leidraad. “Het is een gebalanceerd pakket geworden. Het is goed dat het geen keurslijf is met generieke maatregelen. Het pakket houdt op meerdere manieren rekening met tekortsectoren en gevolgen voor de regionale economie. Het geeft daarmee de ruimte om onze opleidingen Engelstalig te blijven doen, wat erg belangrijk is voor voldoende instroom, hoewel we de exacte inhoud van de Wet Internationalisering in Balans nog moeten afwachten.”

De CvB-voorzitter gaat er vanuit dat sommige maatregelen uit het pakket wel aan de TU/e opgepakt gaan worden. “We gaan bijvoorbeeld eraan werken om de stayrate van onze internationale afgestudeerden – die al de hoogste is van Nederland – nog verder te verhogen. De komende tijd gaan we de plannen opstellen voor onze invulling van de leidraad, in samenwerking met de medezeggenschap van de TU/e.”

Een gerelateerde ontwikkeling is dat afgelopen dinsdag de Onderwijsraad advies uitbracht over de concept Wet Internationalisering in Balans van minister Dijkgraaf. De raad is zeer kritisch over het wetsvoorstel. Het plan is te weinig uitgewerkt, en de gevolgen voor onderwijs, economie en samenleving zijn niet goed in beeld gebracht, aldus de Onderwijsraad. De minister gaat naar verwachting de wet nu aanpassen en legt dit daarna voor advies voor aan de Raad van State. Daarna gaat de wet naar het parlement. Het lijkt daarmee nog wel even te duren voordat de maatregelen uit Den Haag concreet zijn.

Frans Raaijmakers