TU/e wereldtop qua onderzoekssamenwerking met bedrijfsleven

De TU/e behoort qua onderzoekssamenwerking met het bedrijfsleven nog steeds tot de tien best presterende onderzoeksuniversiteiten ter wereld. Van de wetenschappelijke publicaties van deze tien universiteiten kwam in de periode 2006-2008 tien tot twintig procent tot stand in samenwerking met onderzoekers uit het bedrijfsleven.

Een en ander blijkt uit het deze week gepubliceerde University-Industry Research Cooperation (UIRC) Scoreboard 2011 van het Centrum voor Wetenschaps- en Technologiestudies (CWTS) van de Universiteit Leiden. Het CWTS nam de 500 grootste onderzoeksuniversiteiten van de wereld onder de loep en ging na welk deel van hun onderzoekspublicaties, zoals opgenomen in de Web of Science-database van Thomson Reuters uit de periode 2006-2008, in samenwerking met het bedrijfsleven tot stand kwam.

Het Scoreboard meldt per universiteit het absolute aantal co-publicaties met het bedrijfsleven; het aandeel co-publicaties met bedrijfsleven in het totaal aantal publicaties van die universiteit, en tot slot de positie in de top-500. Exacte posities geeft het CWTS niet meer, wel een range. De TU/e staat in de range 1-10.

De top-10
De top-10 omvat naast de TU/e en de TU Delft twee universiteiten uit Japan (Tokyo Institute of Technology en Keio University in Tokyo) en Zweden (University of Gothenburg en KTH Royal Institute of Technology in Stockholm) en één uit Denemarken (DTU Technical University of Denmark in Lyngby), Finland (University of Helsinki), Noorwegen (Norwegian University of Science and Technology in Trondheim) en de Verenigde Staten (Rensselaer Polytechnic Institute in Troy, New York).

Nummer 1 in 2009
In de editie van 2009 van het UIRC Scoreboard publiceerde het CWTS wel nog exacte scores per universiteit. Toen eindigde de TU/e met een UIRC-score van elf procent als eerste van de 350 grootste onderzoeksuniversiteiten ter wereld.

Aantallen publicaties
In absolute aantallen realiseerden 9 van de 500 grootste onderzoeksuniversiteiten in de wereld in de periode 2006-2008 meer dan 1500 co-publicaties met onderzoekers uit het bedrijfsleven: vier uit Japan, vier uit de Verenigde Staten en één uit Canada. Een 24-tal universiteiten (waaronder de Universiteit Utrecht) realiseerde tussen de 1001 en 1500 co-publicaties.

Op de website van het CWTS is meer informatie te vinden over het UIRC Scoreboard 2011: http://www.socialsciences.leiden.edu/cwts/products-services/scoreboard.html