Lintje voor vertrekkend hoogleraar Loe Feijs

8 oktober 2021

Feijs heeft een belangrijke rol gespeeld in het industriële ontwerp van ‘slimme’ producten.

Burgemeester Verheijen speldt Loe Feijs het lintje op.

Professor Loe Feijs is op de dag van zijn afscheid van de TU/e benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. De voormalig vicedecaan van de faculteit Industrial Design kreeg de versierselen opgespeld door de burgemeester van Sittard-Geleen, waar hij woonachtig is.

Feijs (1954) heeft de onderscheiding onder meer ontvangen voor zijn wetenschappelijke prestaties op het gebied van wiskunde en informatica, innovatieve technologie en zijn inzet voor samenwerking tussen de verschillende disciplines wetenschap, techniek en creatieve industrie.

Landelijk en internationaal wordt Feijs geroemd als een verbinder die bruggen slaat tussen wetenschap en maatschappij. Burgemeester Verheijen prees in zijn toespraak de vele successen en initiatieven waarmee de heer Feijs de wetenschap en de samenleving heeft gediend.

De uitreiking van de koninklijke onderscheiding vond plaats op 8 oktober tijdens een feestelijke afscheidsbijeenkomst op de TU/e. Daarbij hield de vertrekkende hoogleraar een afscheidscollege met het thema From Mathematics to Aesthetics: Towards the design of smart products, systems and services.

Loopbaan

Na een carrière in het bedrijfsleven (onder meer bij het Natlab van Philips) promoveerde Feijs in 1990 aan de TU/e in de informatica. Vier jaar later werd hij benoemd tot hoogleraar en wetenschappelijk directeur van het Eindhoven Embedded Systems Institute. In 2001 werd hij vice-decaan van de net opgerichte faculteit van Industrial Design, waar hij verantwoordelijk was voor het opzetten van het onderzoeksprogramma. Vanaf 2006 wijdde hij zich weer fulltime aan zijn onderzoek en onderwijs.

Feijs begeleidde tijdens zijn loopbaan 26 promovendi en is (co-)auteur van meer dan 300 wetenschappelijke publicaties.

Feijs heeft zich in zijn werk vooral beziggehouden met onderzoek naar het industriële ontwerp van zogenaamde Embedded Systems, waarbij het te ontwerpen product steeds vaker computergestuurd is. Hij zag het als zijn taak om te bemiddelen tussen de taal van de computer en de taal van design. “Ontwerpen draait niet langer om materialen en ergonomie. Algoritmes zijn ons nieuwe materiaal," stelt hij.

Henk van Appeven
(Communications Adviser)