Elke Amber moet binnenkort twintig privéauto’s vervangen

9 augustus 2022

Amber wil met zijn service voor het bedrijfsleven af van de situatie dat elke werknemer één auto heeft.

Foto: Amber

Autodeelbedrijven Amber, ooit opgericht door drie TU/e-studenten, en MyWheels zijn onlangs samengegaan. The Sharing Group, het overkoepelende bedrijf, is nu de grootste aanbieder van elektrische deelauto’s in Nederland. Samen vormen de bedrijven “het mobiliteitssysteem van de toekomst”, aldus de ceo van MyWheels, Karina Tiekstra. Het doel van Amber is simpel: elektrische deelauto’s aanbieden die dankzij AI-software en menselijke service altijd klaarstaan wanneer mensen ze nodig hebben.

Even opfrissen. Amber is een techbedrijf actief in zakelijk deelvervoer. De grondleggers van het bedrijf zijn drie oud-studenten van de Technische Universiteit Eindhoven, die nadat ze twee elektrische auto’s hadden gebouwd op de universiteit, wilden kijken of ze de technologie ook voor een groter publiek toegankelijk konden maken. Inmiddels levert Amber flexibele deelauto-concepten aan onder andere de provincie Brabant, a.s.r. en ABN Amro.

START-UPS EN SPIN-OFFS

De TU Eindhoven (TU/e) is een broedplaats van nieuwe ideeën die leunen op wetenschappelijk onderzoek. Soms groeien deze ideeën uit tot spin-offs en start-ups. Daarmee komt wetenschappelijk onderzoek een stap dichter bij de maatschappij. In samenwerking met The Gate en Innovation Origins zet de TU/e elke maand een innovatieve onderneming in de schijnwerpers die voortvloeit uit wetenschappelijk onderzoek. In aflevering 7: Amber.

Eén Amber voor twintig auto’s

Met deze service voor het bedrijfsleven wil Amber af van de situatie dat elke werknemer één auto heeft. “Zeventig procent van de Nederlanders woont en werkt in de stad. Daar wordt het te druk en de lucht is er vies. Minder auto’s dragen bij aan een rustigere en schonere stad. Privéauto’s staan 96 procent van de tijd stil”, vertelt business development manager Martijn Prins van Amber. Binnenkort moet elke Amber twintig auto’s kunnen vervangen, nu zijn dat er nog zes.

Prins: “Onze propositie is de afgelopen paar jaar alleen maar sterker geworden. Alle grote bedrijven staan open voor een gesprek. Bedrijven zijn stuk voor stuk bezig met het terugdringen van hun CO2-uitstoot, aanpassen aan de nieuwe situatie van thuiswerken en kostenbesparing. Ons concept sluit daar naadloos bij aan.”

Planningsalgoritme

Bij Amber hebben ze niet stilgezeten. Zo is het planningsalgoritme verder ontwikkeld. Deze tool legt bij iedere boeking de puzzel van beschikbare auto’s, vrije fleet operators, gewenste vertrektijden en locaties om zoveel mogelijk ritten te kunnen inplannen. “Data verwerken kost tijd. We krijgen steeds meer Ambers, meer gebruikers en meer nieuwe steden. Die puzzel wordt dus steeds complexer. Onze technische doelstelling is om elke minuut een nieuwe planning te maken.”

Maar, data geven ook meer inzichten. In waar en wanneer de meeste vraag ontstaat, bijvoorbeeld. “Wij verplaatsen continu auto’s en kunnen daar dus goed op inspelen. Stel dat niet-gereserveerde Ambers in de buurt van locatie A en B rond drie uur ’s middags nog vaak meegenomen worden voor een spontane rit en auto’s rondom locatie C niet. Als een fleet operator dan in de buurt komt van deze locaties, is het een kleine moeite om beschikbare auto’s in de buurt van C naar een plek tussen A en B te brengen.”

Ook bouwde het bedrijf afgelopen jaar aan een tool voor volledig automatische parkeerdekking. Die tool registreert het kenteken van een Amber zodra deze een nieuwe parkeerzone inrijdt. Het systeem meldt de auto dan aan op de juiste vergunning. Bij het wegrijden wordt de auto direct weer afgemeld.

‘Het voelt als je eigen auto’

Waar het bedrijf twee jaar geleden nog met hubs en vaste parkeerplekken werkte, hebben ze nu service area’s in de meeste grote steden van Nederland. “Je kunt je Amber overal achterlaten en laten bezorgen in een service area. Mijn ultieme Amber-beleving is wanneer ik met vrienden vanuit Eindhoven naar een evenement in Amsterdam rijd. Daar parkeren we de auto, doen ‘m op slot en zijn klaar. Daardoor voelt het als je eigen auto.” En dat gevoel is onmisbaar, om mensen hun eigen (lease)auto te laten opgeven.

Over wat de fusie met MyWheels precies betekent voor Amber, kan Prins nog niet veel zeggen. “Daar hebben we echt nog langer de tijd voor nodig dan twee maanden.” Over een antwoord op de vraag waar het bedrijf over vijf jaar staat, hoeft hij daarentegen niet lang na te denken. “Dan is Amber, samen met MyWheels, niet alleen marktleider in Nederland, maar in heel Europa. Als we een stad als Eindhoven kunnen bedienen, waarom dan niet Antwerpen? Dat is exact hetzelfde. Maar, we zijn in Nederland wel heel vooruitstrevend als het om laadinfrastructuur gaat. Hopelijk gaan ze wat dat betreft ook in het buitenland snel stappen zetten.”

START-UPS EN SPIN-OFFS

In de eerste aflevering komt DENS aan het woord. Dit techbedrijf maakt generatoren die op mierenzuur draaien.

De tweede aflevering staat in het teken van Simbeyond, dat simulatiesoftware ontwikkelt.

De derde aflevering gaat over Aristotle, dat met PSV software voor fysieke en cognitieve training combineert.

In de vierde aflevering vertelt GOAL 3 over de stappen die nodig zijn in de strijd tegen onnodige sterfte in Afrika.

In aflevering vijf zien we hoe Zavhy de conservatieve bouwwereld gaat transformeren met 3D-betonprinten.

Aflevering zes vertelt het verhaal van VitalFluid dat de bliksem gebruikt om gewassen te beschermen.

Frans Raaijmakers