Verbreden en versterken van de hightech sector in Nederland

10 mei 2022

Nederland gaat voor wereldwijde toppositie op het gebied van hightech systemen.

Foto: NXTGEN HIGHTECH

Het Nationaal Groeifonds moet ervoor zorgen dat de welvaart van Nederland ook voor de toekomst is gewaarborgd. Daarin speelt de TU/e een belangrijke rol, zoals bleek bij de toekenning van de subsidies in de tweede investeringsronde, vlak voor Pasen. Daarin werden maar liefst tien projecten beloond waarbij onderzoekers van onze universiteit zijn betrokken. In een serie artikelen belichten we de vier projecten met onze grootste bijdrage. Vandaag aandacht voor NXTGEN HIGHTECH, een programma met ruim 40 projecten en waarin ruim 340 samenwerkingspartners gaan werken aan het bereiken van de wereldtop in de topsector hightech systemen.

In het samenwerkingsverband NXTGEN HIGHTECH werken de partners samen om de komende jaren hightech oplossingen te ontwikkelen voor de grote maatschappelijke uitdagingen waar we in Nederland nu voor staan, zoals de energie- en klimaattransitie, optimale gezondheidszorg, veilige communicatie, en verduurzaming van de voedselketen. Dit moet de Nederlandse topsector hightech systemen aan de Europese- en wereldtop brengen en houden. Dat vindt ook het National Groeifonds getuige de investering van 450 miljoen euro in het samenwerkingsinitiatief.

Hightech industrie

De sector waar Nederland al een internationale toppositie bekleedt, betreft natuurlijk de hightech industrie in de Brainportregio. Vanuit de TU/e is Jeroen Voeten vanaf het begin betrokken bij het NXTGEN HIGHTECH initiatief. Voeten is hoogleraar bij Electrical Engineering en wetenschappelijk directeur van Cyber-Physical Systems Center Eindhoven (CPSe). “Wat we in de hightech sector in de regio zo goed kunnen, is het interdisciplinair ontwerpen en realiseren van systemen die een hechte integratie vormen van fysieke processen en rekenprocessen. Daarbij kun je de fysieke processen vergelijken met de handen en voeten van het systeem en de rekenprocessen met het brein”, vertelt Voeten.

Jeroen Voeten.

“Die interdisciplinaire systeemontwikkeling en integratie van technologieën daar zijn we steengoed in. Daarom horen we in Nederland bij de wereldtop in het bouwen van de meest complexe hightech apparaten. Maar deze kennis is ook de sleutel voor het aanpakken van de andere maatschappelijke uitdagingen in Nederland. Met dit programma willen we dus enerzijds de wereldwijde toppositie op het gebied van hightech systemen verstevigen en uitbouwen en anderzijds innovatie in andere domeinen versnellen.” Om die kennis op te bouwen, is multidisciplinaire kennisuitwisseling tussen de domeinen, maar ook tussen de partners essentieel. Juist daar gaat NXTGEN HIGHTECH voor zorgen.

Zes domeinen

De projecten van NXTGEN HIGHTECH vallen in één van de zes gekozen toepassingsdomeinen: schone energie, lasercommunicatie, medicijnontwikkeling, snellere chips, lichte materialen en robotica in land- en tuinbouw. Verder wordt door alle domeinen heen kennis opgebouwd en uitgewisseld van sleuteltechnologieën die ten grondslag liggen aan alle toepassingsdomeinen. Voeten: “Vanuit de TU/e zetten we met ruim 40 PhD-posities met name in op biomedische productietoepassingen voor nieuwe chips waarmee organen worden nagebootst, en de ontwikkeling van apparatuur om snellere en energiezuinige chips te maken. Bovendien levert de TU/e een stevige bijdrage aan de verdere ontwikkeling van de sleuteltechnologieën System Engineering en Smart Industry.”

De topsector High Tech Systemen en Materialen (HTSM) is door de overheid aangewezen als sector waarin Nederland belangrijk is en wil blijven. NXTGEN HIGHTECH zet zich in om het noodzakelijke, maar risicovolle onderzoek uit te voeren, wat niet alleen door het bedrijfsleven bekostigd kan worden. Vandaar dat de funding voor deze veertigtal projecten voor een deel ook uit publieke middelen wordt betaald, zoals de bijdrage van het Nationaal Groeifonds. De plannen voor de uitvoering van het programma liggen al klaar. Ook de 189 MKB-bedrijven, waaronder 75 startups en scale-ups, 130 grotere bedrijven en 23 kennisinstellingen hebben hun deelname en bijdrage al toegezegd.

“Het is zeer inspirerend om vanuit de TU/e te participeren in het NXTGEN HIGHTECH programma, en zodoende direct te kunnen bijdragen aan de toekomst van Nederland”, vult Voeten aan. “De TU/e is leidend in het samenwerken met de industrie. Het feit dat we in staat zijn dergelijke grote programma’s mee op te zetten, onderschrijft dat.”

De samenwerking van universiteit met industrie past hem als geen ander. “Ik werk al dertig jaar voor de TU/e maar heb verder ook vijftien jaar industriële ervaring opgedaan bij TNO en ASML. Het is mijn passie om onze academische kennis toe te passen in de industrie en omgekeerd de uitdagingen uit de industriële praktijk te vertalen naar academische vraagstukken. Het is mijn vaste overtuiging dat we op deze manier versneld het hoofd kunnen bieden aan de enorme uitdagingen waar we als maatschappij voor staan.”

Lees ook over onze bijdrage aan drie andere Groeifonds-projecten:

Slimmere steden door betere uitwisseling en ontsluiting data

Revolutionair onderzoek naar zelfdenkende moleculaire systemen

Ruim miljard euro geeft enorme impuls aan fotonicasector in Eindhoven

Nicole van Overveld