‘Mierenzuurmotor’ verder ontwikkeld binnen startup DENS

Team FAST, het studententeam van de TU Eindhoven dat de afgelopen jaren onder meer heeft gewerkt aan een ‘mierenzuurmotor’ voor bussen, gaat verder als startup DENS. Binnen dit bedrijf moet de technologie om elektriciteit op te wekken uit Hydrozine (dat voor 99% bestaat uit duurzaam geproduceerd mierenzuur) commercieel verkrijgbaar worden gemaakt. DENS start met stationaire generatoren om deze vervolgens door te ontwikkelen voor mobiele toepassingen.

In juni 2015 slaagden tien studenten van de Technische Universiteit Eindhoven met hun Honors-programma erin om een klein autootje op mierenzuur te laten rijden: de Pico. Het idee is dat het mierenzuur wordt gesplitst in waterstof en CO2. Het waterstof wordt vervolgens gebruikt om elektriciteit op te wekken en een motor aan te drijven.

De ambitie van de studenten stopte hier echter niet, want de technologie moest ook op grote schaal worden bewezen. Onder leiding van Max Aerts, Tim van Lohuizen en Max Weetzel werd het studententeam Team FAST opgericht. Met ruim 15 studenten bouwden ze de Junior, een op afstand bestuurbare raceauto van één meter lang die op mierenzuur kon rijden.

Bus

Na de onthulling van dit prototype kwam het team in contact met Menno Kleingeld van VDL ETS en ontstond het idee om een bus op mierenzuur te laten rijden. Ruim anderhalf jaar bouwde het team op de Automotive Campus te Helmond aan een systeem dat genoeg energie kon leveren. Dit resulteerde in een functioneel prototype. “Het systeem kan energie leveren en werkt als de bus stilstaat maar we durven niet met zekerheid te zeggen dat rijdend, met alle trillingen die daarbij horen, ook alles blijft functioneren”, aldus Tijn Swinkels, technisch manager Team FAST.”

Daarom is ervoor gekozen om het systeem niet rijdend te gaan testen. “Innovatie gaat met vallen en opstaan, soms lukt het meteen, vaker heb je meerdere pogingen nodig. De ambitie om een range extender voor een bus op Hydrozine te ontwikkelen, bleek nog iets te hoog gegrepen”, zegt Menno Kleingeld, directeur VDL Enabling Transport Solutions (VDL ETS). Team FAST geeft wel aan dat het systeem na verdere doorontwikkeling, in potentie wel rijdend toegepast kan gaan worden.

Afgelopen juni zette het team samen met de BAM het systeem in als duurzame energie generator voor de bouw, bij de aanleg van de N211 in Den Haag. “We hebben als studenten een topprestatie geleverd om deze technologie in praktijk te brengen,” zegt teammanager Max Aerts. “Dat we dit gerealiseerd hebben met enkel studenten en sponsoren is heel erg bijzonder.”

Commercieel maken

In de afgelopen drie jaar heeft Team FAST de technologie ruim 42.000 keer opgeschaald en hiermee de techniek van het lab naar de praktijk weten te brengen. De volgende stap is vanzelfsprekend het introduceren van het systeem in de markt. Daarom zal het studententeam doorgaan als startup genaamd ‘DENS’ (afkorting van Dutch Energy Solutions) en hiermee de ‘mierenzuurmotor’ commercieel maken.

DENS zal starten met stationaire generatoren die na verdere doorontwikkeling ook voor mobiele toepassingen beschikbaar zullen worden en gebruikt kunnen worden op bijvoorbeeld festivals, bouwplaatsen en uiteindelijk ook voor voertuigen.