Studenten van de TU/e openen zelfontworpen huis dat duurzame levensstijl stimuleert

11 oktober 2021

Geïnteresseerden kunnen tot eind november een tour inplannen in het huis van de toekomst.

Het huis van de toekomst. Foto: VIRTUe

Studententeam VIRTUe heeft zijn zelfvoorzienende en duurzame woning op de campus van de TU/e (op het koeveld, naast het Auditorium) feestelijk geopend voor publiek. Het huis van de toekomst is onderdeel van Ripple, het duurzame woonconcept dat mensen op een speelse manier aanspoort om duurzamer te wonen én te leven. Tot eind november kunnen  geïnteresseerden hier een tour inplannen. Ook is er de mogelijkheid een kijkje te nemen tijdens Glow en de Dutch Design week. Na november wordt het huis afgebroken en vervoerd naar Wuppertal, waar VIRTUe hoge ogen hoopt te gooien tijdens de internationale ontwerpwedstrijd Solar Decathlon Europa.

Een kijkje in de studentenkamer. Foto: VIRTUe

De houten constructie, die deze zomer door de studenten zelf binnen 5 weken opgebouwd is, demonstreert de toekomstvisie van VIRTUe als het gaat om wonen. Het bouwwerk is volledig zelfvoorzienend en kent verschillende nieuwe en slimme snufjes waarmee de bewoners duurzaam kunnen leven. Tachtig procent van de materialen is of kan later worden hergebruikt. De woning bestaat uit een studentenkamer, een startersappartement en een gemeenschappelijke ruimte en kan relatief eenvoudig op bestaande bouw worden geplaatst, waardoor het ook in stedelijk gebied onderdeel kan zijn van de oplossing voor het woningtekort.

Technologie en mens komen samen

Voor de Solar Decathlon competitie in het Duitse Wuppertal heeft het team een huis ontworpen dat niet alleen duurzaam is maar ook een gezamenlijk duurzaam leven stimuleert.

Zo zijn de gekleurde zonnepanelen verwerkt in de gevel. Dat ziet er niet alleen aantrekkelijkheid uit maar zorgt ook voor meer ruimte op het dak, bijvoorbeeld voor sociale activiteiten. Een slim systeem genaamd EQUI kan de gebruiker helpen bij het verbeteren van zijn of haar duurzame levensstijl. EQUI zorgt ervoor dat het elektriciteitsverbruik zo voordelig mogelijk over de dag wordt verdeeld. Het systeem vertelt wat het beste moment is om de wasmachine aan te zetten of de vaatwasser te laten draaien.

EQUI komt in de gezamenlijke ruimte te hangen. Foto: VIRTUe

Daarnaast ontwikkelt het team momenteel een coaching app genaamd RECAPP. RECAPP is een sociaal platform waarmee bewoners digitale munten kunnen verdienen, bijvoorbeeld door maandelijkse duurzaamheidsdoelen te behalen. Denk aan korter douchen en duurzamer eten. Het verdiende digitale geld kan vervolgens worden uitgegeven in een digitale wereld zoals we kennen uit computergames als The Sims.

Het concept is ook te vergelijken met running apps zoals die van Strava. Door steeds nieuwe hardloopdoelen te behalen of de rondetijden van vrienden en familie te zien, wordt je aangemoedigd om jezelf telkens te verbeteren. “We willen mensen spelenderwijs en op een positieve manier stimuleren om duurzamer te gaan leven”, zegt Willem Arts van VIRTUe.

Solar Decathlon

Tot eind November is het huis nog open voor publiek, waarnaar het team zich focust op het uitgebreid testen van de systemen, zowel technisch als sociaal. Bij de Solar Decathlon Europe in juni 2022 strijden de studenten tegen 18 studententeams van over de hele wereld. Na de competitie heeft het huis al een nieuwe bestemming en zal het het startpunt worden van de bouw van een eco-dorp in de regio, waarmee volgens het team de ripple perfect voortbeweegt.

Frans Raaijmakers