Gerrit Kroesen nieuwe decaan faculteit Technische Natuurkunde

De TU/e benoemt prof.dr.ir. Gerrit Kroesen per 1 september tot decaan van de faculteit Technische Natuurkunde. Prof.dr. Herman Clercx wordt vice-decaan. Beiden zijn benoemd voor een periode van vier jaar.

Het College van Bestuur heeft veel vertrouwen in de deskundigheid en daadkracht van de nieuwe bestuurders, in een periode van veel nieuwe ontwikkelingen voor de universiteit. Ook is er veel draagvlak binnen de faculteit voor Kroesen en Clercx, die al respectievelijk 26 en 25 jaar bij de TU/e werken en daardoor beschikken over grote kennis van het veld en van de faculteit. Het college verwacht dat met de aanstelling het bindend leiderschap aanwezig is dat nodig is met het oog op het verhuizingsproject. Op de plaats waar nu nog het oude, inmiddels ontruimde, onderkomen N-laag staat, moet in het najaar van 2014 een nieuw gebouw staan dat de faculteit onderdak gaat bieden.

Kroesen laat weten zeer gedreven en ambitieus te zijn om aan de slag te gaan. "Ik wil de faculteit de positie geven waar ze recht op heeft. Ik wil de uitstraling en reputatie verbeteren, de eerstejaarsinstroom omhoog brengen, het percentage vrouwelijke studenten en medewerkers verhogen en de studierendementen verbeteren. En ik wil de interne samenhang en samenwerking binnen de faculteit verder uitbouwen. Als we met zijn allen  - bestuur en groepsleiders - de schouders eronder zetten, dan kunnen we alle uitdagingen aan."

Gerrit Kroesen (1958) is sinds 2000 hoogleraar plasmafysica aan de TU/e, en sinds 2008 vice-decaan bij de faculteit Technische Natuurkunde. Herman Clercx (1961) begon zijn carrière in 1987 bij dezelfde faculteit, als promovendus. Sinds 2006 is hij hoogleraar Transport in Turbulent Flows aan de TU/e. Ook is hij vanaf 2005 als deeltijd hoogleraar Mathematical Modelling of Geophysical Flows verbonden aan de Universiteit Twente.

Kroesen volgt prof.dr.ir. Klaas Kopinga op, die vanaf 2005 decaan was. Kopinga gaat in oktober 2013 met emeritaat.