Doe mee: TU/e zamelt geld in voor slachtoffers aardbeving in Turkije en Syrië

13 februari 2023

We verdubbelen het totale ingezamelde bedrag aan het einde van de nationale actiedag, woensdag 15 februari.

Met groot verdriet en bezorgdheid hebben wij kennisgenomen van de verwoestende aardbevingen in Turkije en Syrië. De verwoesting van levens en bestaansmiddelen heeft ons en onze gemeenschap diep geraakt. Onze gedachten gaan uit naar de direct of indirect getroffenen. Binnen de universiteit zien we veel initiatieven om in actie te komen en slachtoffers te helpen. Daarnaast heeft de TU/e een eigen online collectebus voor Giro555 gemaakt om geld in te zamelen. We zullen bovendien het totaal gestorte bedrag na de landelijke actiedag van woensdag 15 februari verdubbelen. Geef daarom nu!

Afgelopen maandag om 04:17 vond er een aardbeving met een kracht van 7,7 plaats in Turkije, hierbij zijn 10 steden in Turkije en de westelijke regio van Syrië zwaar getroffen en werd het leven van miljoenen mensen op zijn kop gezet. Het aantal slachtoffers wordt momenteel op meer dan 30.000 geschat, maar verwacht wordt dat dit aantal nog zal stijgen omdat in veel gebieden nog zoek- en reddingsteams moeten worden ingezet.

Donaties verdubbeld

De TU/e-gemeenschap leeft intens mee met de slachtoffers en de ongeveer 400 medewerkers en studenten die direct door de ramp zijn getroffen. Dit breed gedeelde sentiment op onze campus leidt tot veel hartverwarmende initiatieven om actief te helpen.

Met onze eigen online collectebus voor Giro555 willen wij als TU/e onze steun aanbieden. We roepen iedereen binnen onze gemeenschap op om een gulle bijdrage te leveren, zodat we een nuttig bedrag kunnen ophalen. Het College van Bestuur heeft toegezegd het opgehaalde bedrag na de landelijke actiedag van aanstaande woensdag te verdubbelen.

De samenwerkende hulporganisaties achter Giro555 zijn momenteel dag en nacht aan het werk in de getroffen gebieden. Zij helpen onder meer met zoek- en reddingsacties en het uitdelen van eten, drinken en zaken als medicijnen, winterkleding en dekens. De organisaties staan ook klaar om zowel medische als psychologische hulp te verlenen.

Informatie en donatie op de campus

Op verschillende plaatsen op de campus staan de komende dagen informatiestands die informatie geven over de recente ramp en waarom onze donaties cruciaal zijn. Kom langs bij deze stands om je Turkse en Syrische medestudenten en collega’s te steunen. Als er vragen en zorgen zijn, voel je vrij om de aangesloten studenten te bereiken op earthquakereliefturkiyesyria@tue.nl.

Nationale actiedag

Op woensdag 15 februari wordt een actiedag voor Giro555 georganiseerd. Het Instituut voor Beeld & Geluid in Hilversum wordt die dag omgetoverd tot het actiecentrum van Giro555. Van daaruit worden live programma's gemaakt en is er een belpanel met bekende Nederlanders. Radiozender NPO FunX trapt woensdag om 5:55 uur af in Beeld & Geluid en is de hele dag het nationale actiekanaal.

Ondersteuning

In de nasleep van deze tragedie vragen we medewerkers en studenten om elkaar de hand te reiken, belangstelling te tonen en waar mogelijk anderen te troosten. Als je persoonlijk hulp nodig hebt, neem dan contact op met je manager (voor medewerkers) of studieadviseur (voor studenten). Wij hebben een palet aan ondersteuning beschikbaar, samen kijken we hoe wij elkaar het beste kunnen ondersteunen in deze tijd van nood. Meer informatie is te vinden op onze welzijnspagina's voor studenten en medewerkers.