‘Een ontzettend positieve ervaring voor mezelf en voor mijn latere carrière’

14 juli 2022

Micha van den Herik van studententeam FruitPunch AI is een man met een missie: AI for Good.

Micha van den Herik. Foto: FruitPunch AI

Micha van den Herik is op een missie sinds hij in 2019 instapte bij studententeam FruitPunch AI: meer goede artificial intelligence engineers opleiden. Zelfs vanuit zijn exchange semester in Finland werkt hij als ambassadeur om het netwerk van FruitPunch te vergroten en de ‘religie’ van AI for Good te verspreiden.

Wat doet FruitPunch AI?

“Ik geloof dat er, willen we grootste uitdagingen van deze tijd oplossen, een grote vraag is naar artificial intelligence-ingenieurs met een ethische en duurzame denkwijze. FruitPunch AI pakt het gebrek aan goede AI-ingenieurs aan. We leiden iedereen die geïnteresseerd is in AI op om het in de echte wereld toe te passen met allerlei codeersessies en workshops. Ook zorgen we ervoor dat AI zijn potentiële positieve impact kan bereiken: AI for Good.

Door onze wereldwijde werkwijze brengen we studenten en experts over de hele wereld met elkaar in contact, werken we samen met ‘s werelds meest innovatieve bedrijven, startups en non-profitorganisaties aan real-world oplossingen.”

Wat heb je geleerd van je tijd in het team / Wat heeft het je gebracht?

“FruitPunch AI stond nog echt in de kinderschoenen, en dat gaf veel verantwoordelijkheden. Ik heb geleerd om snel beslissingen te maken, evenementen te organiseren, contact met partners te onderhouden, online marketing, en nog veel meer. Daardoor heb ik een groot netwerk opgebouwd, inspirerende mensen ontmoet en nieuwe vrienden gemaakt.”

Heeft je tijd in het team invloed gehad op je verdere studie/carrière?

“Mijn interesse in AI is alleen maar meer gegroeid, en ik heb veel interessante bedrijven leren kennen. Die houd ik zeker in mijn achterhoofd als ik ga solliciteren voor een baan.”

Foto: Bart van Overbeeke

Wat was het hoogtepunt voor jouzelf in de periode dat je actief was bij het team?

“Het organiseren van AI Connect was een groot hoogtepunt: dit is het grootste AI evenement van Zuid-Nederland, waar driehonderd bezoekers naartoe kwamen. Het was tof om alle voorbereidingen samen te zien komen op een succesvol evenement. Ik heb hier ook gepitcht voor alle bezoekers, en veel complimenten gekregen over het evenement. Dat gaf voldoening.”

Waren er ook teleurstellingen?

“Het loopt nooit zoals je verwacht - soms valt er een teamgenoot uit of is een partner opeens niet meer geïnteresseerd. Dan moet even alles op alles gezet worden om het team bij elkaar te brengen en te zorgen dat alles goedkomt. Dat is soms even stressvol, maar uiteindelijk erg belonend voor het harde werk.”

Heb je nog contact met het team of andere (oud-)leden?

“Ja, ik ben vanuit Finland nog kleinschalig betrokken bij het team. Ik vervul een ambassadeursrol om het netwerk van FruitPunch te vergroten en nieuwe samenwerkingen op te zetten. Hiervoor spreek ik wekelijks met mensen binnen het FruitPunch-team. Ook heb ik nog goed contact met CEO Buster Franken, met wie ik nauw samenwerkte.”

Studententeams werken met Challenge-based Learning, waarbij een multidisciplinair team werkt aan echte uitdagingen. Hoe heb je dat ervaren?

“Ik heb ontzettend veel soft skills geleerd die ik niet tijdens mijn bachelor heb meegekregen, zoals het contact met het bedrijfsleven en de grote verantwoordelijkheid om knopen door te hakken. AI is toepasbaar in veel verschillende domeinen, en daarbij is FruitPunch AI wereldwijd actief, waardoor een diverse werkomgeving een logisch gevolg is. Daardoor kom je altijd tot nieuwe inzichten en conclusies. Ik geloof dat dit een ontzettend positieve ervaring is geweest voor mezelf als persoon en voor een eventuele baan later.”

Wat zou je studenten willen meegeven die twijfelen om in een studententeam te stappen?

“Doen! Studievertraging wordt als iets slechts gezien, maar als je het invult met bijvoorbeeld een studententeam, leer je zoveel dat het juist positief bijdraagt aan jezelf als persoon en aan je professionele carrière.”

Uit onze strategie: over Challenge-based Learning

In onze onderwijsvisie staat Challenge-based Learning (CBL) centraal. In deze innovatieve onderwijsvorm werken studenten samen aan real-life uitdagingen in interdisciplinaire teams. De opdrachten komen van het bedrijfsleven, van de overheid of van studenten. Studenten leren samenwerken - met elkaar en met opdrachtgevers -, communiceren, ondernemen, denken op systeemniveau, experimenteren. En ze leren hun disciplinaire kennis in de praktijk toepassen én verdiepen. Stapsgewijs werken we toe naar een nieuw curriculum, waarmee onze studenten nog beter voorbereid worden op hun interdisciplinaire en verantwoordelijke rol in de samenleving.

Challenge-based Learning valt binnen de strategie onder het thema Talent. Lees meer over onze Strategie 2030.

Brigit Span
(Corporate Storyteller)