‘Een studententeam is net een speeltuin: je kunt veel proberen in een veilige omgeving’

14 juli 2022
Tatum Simons. Foto: Team CORE

Je kunt met gemak stellen dat Tatum Simons niet graag stilzit. Ze is teamcaptain bij team CORE, chief events bij Go Green Office, en was eerder ook actief bij studententeam SensUs. De groene draad in alles wat ze doet is duurzaamheid.

Wat is het doel van team CORE?

“We willen innovatie versnellen op het gebied van recyclen. De industrie daarvoor in Nederland is supergroot, maar er zijn pijnplekken. Er wordt weinig geïnnoveerd, omdat dat duur is. Ons studententeam heeft veel slagkracht en we proberen betaalbare en implementeerbare oplossingen voor e-waste. Het grote verschil tussen team CORE en andere studententeams, is dat wij veel dichter tegen de markt aan zitten. Wij bedenken de problemen niet zelf, maar lossen vraagstukken uit de industrie op.”

Wat heb je geleerd van je tijd in het team?

“Ik ben van nature een heel chaotisch persoon, voor mij was leren plannen een groot doel. Inmiddels kan ik met gemak alle balletjes in de lucht houden en vijf verschillende agenda’s bijhouden. Ik heb leren samenwerken in een team, dat gaat heel veel verder dan samenwerken voor een vak. Hoe ga je om met frustraties binnen een team, wat is verwachtingsmanagement. En ik heb leren pitchen, dat vond ik altijd heel spannend, maar het lukt steeds beter. En netwerken, dat is zo belangrijk. Mijn netwerk is inmiddels enorm groot, daar heb ik nu al profijt van, maar later vast ook. Ook heb ik geleerd dat je beter persoonlijk kunt langsgaan bij een bedrijf waar je iets van wilt. In het begin dacht ik drie uur na over de perfecte mail naar een bedrijf waarvan ik hoopte vijfhonderd euro los te peuteren. Terwijl ik in een persoonlijk gesprek met gemak het tienvoudige kan loskrijgen."

Heeft je tijd in het team invloed gehad op je verdere studie of carrière?

“Ik heb nu een managementfunctie bij CORE, en heb gemerkt dat ik dat heel leuk vind. Daarom denk ik dat ik uiteindelijk wel in een managementfunctie terecht zal komen. Tegelijkertijd weet ik nu wat ik níet wil: op kantoor zitten van negen tot vijf! Ik ben op zoveel gave plekken geweest dankzij mijn tijd in team CORE, in dat soort inspirerende omgevingen wil ik straks werken.”

Leden van team CORE bij de onlangs gepresenteerde sorteermachine Temnos. Foto: Team CORE

Wat was het hoogtepunt voor jouzelf in de periode dat je actief was bij het team?

“De presentatie van Temnos, een sorteermachine die met behulp van artifical intelligence en vision detection producten kan scannen in afvalstromen. Het is een soort lopende band met een camera erboven en eronder. Het apparaat kan detecteren wat voor product het is en of er een batterij in zit. Die kunnen namelijk in brand vliegen als ze verkeerd behandeld worden. Het sorteren van afval - batterijen in het bijzonder - gebeurt nu bij recyclebedrijven nog door mensen, maar mensen maken fouten. Onze machine niet.”

Een persoonlijk hoogtepunt was voor mij dat ik als manager een positieve impact kan maken op de rest van het team. Dat ik mensen kan motiveren en enthousiasmeren. Ik probeer betrokken te zijn, tussen de mensen te staan. Soms zijn er rotklusjes, zoals flyeren, ik pak dan meteen de eerste shift. Goed voorbeeld doet goed volgen.”

Waren er ook teleurstellingen?

“We zijn met drie meiden bij CORE begonnen. Naast mij waren dat twee internationals. We hadden er veel zin in, maar ze kwamen erachter dat het toch niet ging lukken. Ze moesten werken omdat ze geen studiefinanciering krijgen en moesten vakken halen. Ze haakten na een paar weken dus al af, dat was wel een dompertje. We moesten toen snel nieuwe mensen zoeken.”

Wat zou je studenten willen meegeven die twijfelen om in een studententeam te stappen?

“Als je straks bij een bedrijf komt aankakken met een papiertje waar een dikke zeven op staat, ben je nog steeds niet wat een bedrijf zoekt. Je moet je onderscheiden en dat kun je doen in een studententeam.

Ik zie het als een speeltuin, waarin je veilig kunt ontdekken, uitproberen en ondernemen. Als er iets misgaat, is dat heel erg, maar er gaat geen bedrijf failliet.”

Uit onze strategie: over Challenge-based Learning

In onze onderwijsvisie staat Challenge-based Learning (CBL) centraal. In deze innovatieve onderwijsvorm werken studenten samen aan real-life uitdagingen in interdisciplinaire teams. De opdrachten komen van het bedrijfsleven, van de overheid of van studenten. Studenten leren samenwerken - met elkaar en met opdrachtgevers -, communiceren, ondernemen, denken op systeemniveau, experimenteren. En ze leren hun disciplinaire kennis in de praktijk toepassen én verdiepen. Stapsgewijs werken we toe naar een nieuw curriculum, waarmee onze studenten nog beter voorbereid worden op hun interdisciplinaire en verantwoordelijke rol in de samenleving.

Challenge-based Learning valt binnen de strategie onder het thema Talent. Lees meer over onze Strategie 2030.

Brigit Span
(Corporate Storyteller)