‘Stap uit je comfortzone, dan kom je de gaafste uitdagingen tegen’

14 juli 2022
Noud Schoenmakers in actie bij InMotion. Foto: Team InMotion

Drie jaar lang was Noud Schoenmakers actief voor team InMotion, in hun drive om elektrisch rijden én snelladen een push te geven. “Ik denk dat InMotion altijd een deel van mijn leven zal zijn, evenals de mensen die daarbij horen.”

Wat is het doel van InMotion?

“We willen studenten en het bedrijfsleven inspireren om elektrisch te gaan rijden en de automotive industrie uitdagen om snellaadtechnologie te ontwikkelen. Want als wij het als studententeam kunnen, dan kan een groot autobedrijf dat ook. De droom is nog steeds om de 24h van LeMans volledig elektrisch te rijden. We vinden dat racen dé manier is om de technologie tot het uiterste te pushen en een statement te maken.”

Wat heb je geleerd van je tijd in het team?

“Qua soft skills heb ik ontzettend gave presentaties gegeven voor honderden mensen. Vaak werd dit pas kort van tevoren gecommuniceerd, dus er was veel improvisatie voor nodig. Daarnaast was het een erg leuke uitdaging om de financiën te mogen doen. Er gaat zo veel meer geld om in een studententeam dan mensen verwachten. Ook van de trainingen die we aangeboden kregen vanuit de universiteit, heb ik veel opgestoken. Zo heb ik een meerdaagse salestraining gehad van Peter Goenee en managementtrainingen gehad van Roel Wessels. Van beide trainingen heb ik nog steeds veel profijt.

Kers op de taart was het samenwerken met EY, de Belastingdienst, de universiteit en de Nederlandse douane om juridisch en financieel de juiste stappen te zetten om zo snel mogelijk componenten vanuit Engeland te krijgen. We werden echt in het diepe gegooid, maar het is wél gelukt. En ik zou nooit zo goed zijn geweest in software zoals Marc/Mentat, Siemens NX of Matlab als ik niet bij een studententeam had gezeten. Juist doordat we het allemaal zelf moesten uitzoeken, ga je veel dieper die software in.”

De Fusion in actie. Foto: Team InMotion

Heeft je tijd in het team je geholpen in je verdere studie of carrière?

“Ik heb veel meer verantwoordelijkheidsgevoel, en pak mijn studie nu veel serieuzer aan. Daarnaast durf ik nog makkelijker op mensen af te stappen en ben ik veel strenger geworden op professioneel gebied. Ik heb meteen een bak aan ervaring zodra ik ga werken.”

Wat was het hoogtepunt voor jouzelf in de periode dat je actief was bij het team?

“Ik denk dat er twee hoogtepunten waren. Qua prestatie was dat toen we alles bij elkaar raapten en erachter kwamen dat we eindelijk genoeg sponsoring hadden om de benodigde componenten aan te schaffen en de auto te gaan bouwen. Dat was echt heel erg tof.

Daarnaast waren er de Jumbo Racedagen. We waren uitgenodigd om met een auto stand aanwezig te zijn. Uiteindelijk hebben we die dag met onze racewagen de Fusion over het circuit gereden. Zodra je de auto die jouw team heeft gebouwd met 200 kilomter per uur over het rechte stuk ziet gaan, lopen de rillingen over je lijf. Zeker wanneer je dan ook nog eens naast RedBull Racing en Racing Team Nederland op het circuit staat en die met een open mond een elektrische racewagen voorbij zien scheuren.”

Waren er ook dieptepunten?

“Natuurlijk, het was een zwaar jaar. Zo zijn er mede-fulltimers gestopt in dat jaar, daar voelde ik me als teammanager verantwoordelijk voor. Daarnaast zaten we met zo’n vijftig actieve leden in het team. Ik wilde iedereen tevreden houden, maar met vijftig meningen zul je toch echt mensen teleur moeten stellen. Daar komen moeilijke beslissingen bij kijken.

Daar komt nog bovenop dat we door de Brexit veel vertraging opliepen. Toch jammer als je een jaar ergens naartoe werkt en je het dan niet met een chassis kunt afsluiten, wat ons doel was. Life gets in the way, zeiden we dan. En iedere teleurstelling bracht ook een toffe uitdaging met zich mee. Van de teleurstellingen leer je het meest.”

Studententeams werken met Challenge-based Learning, waarbij een multidisciplinair team werkt aan echte uitdagingen. Hoe heb je dat ervaren?

“Studententeams zijn mini-bedrijfjes waar dezelfde grote problemen spelen zoals het opleiden van je studenten, het aantrekken van studenten, het organiseren van een PR-campagne, het vergaren van sponsoring, juridische uitdagingen en het doen van je eigen financiën. Als je als student aan de grondslag van een dergelijk proces hebt gestaan en dat hebt mogen oppakken, dan snap je pas écht hoe de bedrijfswereld in elkaar steekt.

We werkten iedere dag samen met verschillende studies. Dan zie je een probleem vanuit verschillende perspectieven. Ik denk dat ik daardoor nu veel beter weet hoe ik een technisch probleem moet oplossen, of bij wie ik moet zijn om het op te lossen.”

Wat zou je studenten willen meegeven die twijfelen om in een studententeam te stappen?

“Ga langs bij verschillende teams en kijk wat de verschillen zijn. Spreek met (oud-)leden van de teams. Het fijnste aan een studententeam is dat je altijd wel ergens kan helpen, stap vooral een keer uit je comfort zone. Dan kom je echt de gaafste uitdagingen tegen.”

Uit onze strategie: over Challenge-based Learning

In onze onderwijsvisie staat Challenge-based Learning (CBL) centraal. In deze innovatieve onderwijsvorm werken studenten samen aan real-life uitdagingen in interdisciplinaire teams. De opdrachten komen van het bedrijfsleven, van de overheid of van studenten. Studenten leren samenwerken - met elkaar en met opdrachtgevers -, communiceren, ondernemen, denken op systeemniveau, experimenteren. En ze leren hun disciplinaire kennis in de praktijk toepassen én verdiepen. Stapsgewijs werken we toe naar een nieuw curriculum, waarmee onze studenten nog beter voorbereid worden op hun interdisciplinaire en verantwoordelijke rol in de samenleving.

Challenge-based Learning valt binnen de strategie onder het thema Talent. Lees meer over onze Strategie 2030.

Brigit Span
(Corporate Storyteller)