‘Samen écht iets betekenen voor de universiteit’
[VIDEO] Evaluatie van de pilot van het OpporTUnity program voor professional staff volgt in het voorjaar.
Zo’n zeventig medewerkers van verschillende diensten en faculteiten hebben zich een jaar lang uitgedaagd in een intensief pilotprogramma: het OpporTUnity program. In interdisciplinaire groepen werkten ze aan zichzelf, en aan een betere TU/e. “Je TU/e-netwerk wordt groter, de lijntjes worden korter en je wordt samen één TU/e”, zegt Linda Scheel van het projectteam van HRM enthousiast.
Het was een intensief jaar voor de circa zeventig TU/e’ers die in november 2022 startten aan de pilot van het OpporTUnity program voor ondersteunend personeel. Coachingssessies, expertsessies, hackathons en een organisatiebrede uitdaging waar ze in groepsverband hun tanden in mochten zetten. En dat naast hun reguliere baan.
Investeren
De deelnemers zijn aangedragen door hun leidinggevenden en werken als professional staff bij diensten en faculteiten. “Het zijn stuk voor stuk mensen met hart voor de zaak, die echt voor de TU/e willen gaan”, zegt Linda Scheel, Learning Development specialist bij HRM en een van de initiatiefnemers van het OpporTUnity pilotprogramma. “Wij investeren op onze beurt heel graag in onze ambitieuze medewerkers met dit programma.”
Uitdagende hoofdpijndossiers
“In het programma dagen we ze uit om zichzelf persoonlijk te ontwikkelen, maar ook als groep”, zegt Scheel. De deelnemers hebben in interdisciplinaire groepen gewerkt aan een ‘hoofdpijndossier’ of ‘uitdagingen’ van de universiteit. Denk aan intensievere samenwerking tussen de diverse beheerseenheden, onboarding van nieuwe medewerkers, career development op de TU/e, staff betrekken bij de ontwikkelingen op de TU/e, et cetera.
Onzekerheid over wat de uitkomst moet zijn en hoe ze daar moeten komen, is het grootste leertraject.
Linda Scheel, HRM-projectteam OpporTUnity program
De opzet van de uitdagingen is vergelijkbaar met die studenten bij Challenge-Based Learning krijgen voorgeschoteld. “Onzekerheid over wat de uitkomst moet zijn en hoe ze daar moeten komen met hun interdisciplinaire groep, is daarbij het grootste leertraject”, zegt Scheel. “Leren samenwerken over de grenzen van onze eigen dienst of faculteit heen, zorgt dat ze zich meer verbonden voelen, meer één TU/e.”
Spanning en euforie
Op 30 november presenteerden de groepen hun bevindingen en leerproces in het Evoluon. Voor collega’s, leidinggevenden en het College van Bestuur. “Ze stonden op voorhand strak van de spanning, maar de euforie naderhand was des te groter. Het was zo mooi om ze zo trots te zien”, zegt Scheel.
Eindstreep
Niet iedereen haalde hierdoor de eindstreep van het programma, overigens om verschillende redenen. “Dat nemen we mee in de evaluatie”, zegt Scheel. Begin 2024 wordt de pilot geëvalueerd. “Het zou fantastisch zijn om dit jaarlijks te kunnen aanbieden aan onze medewerkers, om op deze manier in hen te kunnen blijven investeren.”