Testrit ‘s werelds eerste offroad zonneauto Stella Terra

Zonneauto Solar Team Eindhoven bereikt Sahara na duizend kilometer door Marokko

16 oktober 2023

‘s Werelds eerste offroad zonneauto Stella Terra rijdt efficiënter dan vooraf berekend met een actieradius van zo'n 550 kilometer, afhankelijk van de ondergrond.

Solar Team Eindhoven is blij met het bereiken van de Sahara na hun 1000 kilometer durende testrest. Foto: STE/Rien Boonstoppel
Solar Team Eindhoven is blij met het bereiken van de Sahara na hun duizend kilometer durende testrest. Foto: STE/Rien Boonstoppel

Studententeam Solar Team Eindhoven heeft met ‘s werelds eerste offroad zonneauto Stella Terra het eindpunt bereikt van zijn duizend kilometer durende testrit, vanaf het noorden van Marokko naar de Sahara. De zonneauto trok in Marokko door droge rivierbeddingen, bosgebied, langs steile bergpaadjes en door het losse woestijnzand.

“Het was een ongelofelijke trip met een positief einde. De efficiëntie van Stella Terra was moeilijk te voorspellen. Daarom waren we er niet zeker van of we het op zonne-energie zouden halen. Tijdens het rijden bleek Stella Terra dertig procent minder energie te gebruiken dan verwacht. We hebben daarom de hele rit op de energie van de zon kunnen rijden en zijn niet afhankelijk geweest van laadpalen”, legt teammanager Wisse Bos uit.

De zonne-energie voor Stella Terra wordt opgevangen door zonnepanelen op het dak. Door deze zonnepanelen en de robuuste bouw heeft Stella Terra volledige onafhankelijkheid op een duurzame manier, waar dan ook ter wereld. De zonneauto - die mag rijden op de openbare weg - heeft een begrensde topsnelheid van 145 kilometer per uur, weegt slechts 1.200 kilogram en heeft op een zonnige dag een actieradius van 710 kilometer. Offroad is de actieradius gemiddeld zo’n 550 kilometer, afhankelijk van de ondergrond.

Stella Terra deed verschillende landschappen aan. Foto: STE/Bart van Overbeeke

De uitdaging

Het bouwen van een zelfvoorzienende offroad zonnewagen bracht nieuwe uitdagingen met zich mee, omdat het, voor zover bekend, de eerste ter wereld is. “Stella Terra moet de zware omstandigheden van het offroaden aan kunnen, maar ook efficiënt en licht genoeg blijven om door de zon aangedreven te worden. Daarom hebben wij bijna alles van Stella Terra zelf moeten ontwerpen, van de ophanging tot de omvormers voor de zonnepanelen”, aldus Bos.

Mobiliteitsexpert Maarten Steinbuch, TU/e-hoogleraar hightech systemen, is onder de indruk van het team. “Het is in normale condities al moeilijk om een energiezuinige auto te bouwen die met ruwe omstandigheden kan omgaan, laat staan om er ook nog zonnepanelen in te integreren. Dat heb ik nog niemand zien doen. Ik verwacht dat elektrische auto’s over vijf tot tien jaar onderdeel zullen zijn van ons hele energienetwerksysteem. En als de thuisbatterij zijn intrede maakt, is het zelfs mogelijk om via een zonneauto energie op te wekken en aan huis terug te leveren. De innovaties van Solar Team Eindhoven kunnen daarom de toekomst veranderen.”

We verleggen de grenzen van technologie. Met Stella Terra laten we zien dat de transitie naar een duurzame toekomst reden tot optimisme biedt.

Wisse Bos, teammanager Solar Team Eindhoven

De onderstaande foto's van STE in Marokko zijn gemaakt door Bart van Overbeeke en Rien Boonstoppel.

Volgens Bos loopt Stella Terra vijf tot tien jaar vooruit op de huidige markt. “We verleggen de grenzen van technologie. Met Stella Terra willen we laten zien dat de transitie naar een duurzame toekomst reden tot optimisme biedt, en mensen en bedrijven aanmoedigen de energietransitie te versnellen.”

Over Solar Team Eindhoven

Solar Team Eindhoven bestaat uit studenten die tweejaarlijks een innovatieve, efficiënte auto ontwerpen en bouwen die op de zon wordt aangedreven. Het team werd in het verleden vier keer op rij wereldkampioen tijdens de beroemde World Solar Challenge in Australië, in de klasse voor gezinsauto’s (Cruiserklasse). Met de Stella’s wil het team bewijzen dat er volop mogelijkheden zijn voor een duurzame mobiele toekomst - en daarmee iedereen aanmoedigen de energietransitie te versnellen.

Frans Raaijmakers

mailbox

Nieuwsbrief Onderzoek

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief met de nieuwste ontdekkingen van onze TU/e-onderzoekers.

mailbox

Nieuwsbrief Onderzoek

TU/e podcasts

In de Nederlandstalige podcast Sound of Science bespreekt de Vlaamse cabaretier en wetenschapsfanaat Lieven Scheire de laatste wetenschappelijke ontdekkingen en de rol van technologie in de samenleving.

Social media

Wees deel van onze community en blijf op de hoogte van wat er aan de TU/e gebeurt via ons LinkedIn-kanaal.

Social media

Volg het laatste nieuws altijd via ons X-account.

Socials

Instagram - research

Volg ons laatste onderzoeksnieuws op Instagram.

Op ons YouTube-kanaal vind je de nieuwste video's en animaties over onderzoek, onderwijs en werken bij TU/e.

TU/e podcasts

Social media

Volg het laatste nieuws altijd via ons Twitterkanaal.

Socials

Instagram - research

Volg ons laatste onderzoeksnieuws op Instagram.