TU/e spin-off Taylor haalt 8 miljoen euro op bij pensioenfonds ABP

18 januari 2024

Oud-TU/e-studenten werkten jarenlang in Innovation Space in hun product.

Oprichters Rein Westerdijk (links) en Michiel Roelofs. Foto: Taylor

Taylor, een spin-off van de TU Eindhoven, heeft een investering van acht miljoen euro opgehaald. Pensioenfonds ABP stapt als nieuwe investeerder in het bedrijf dat elektronica ontwikkelt die zonnepanelen rendabeler maakt. Taylor gebruikt het geld om hun product te verbeteren en het team in zowel binnen- als buitenland uit te breiden.

Het gaat bij Taylor om de zogeheten optimizer-technologie, waarmee zonnecellen in sommige situaties (denk aan schaduw) tot wel twintig procent beter presteren. Feitelijk maakt deze technologie optimalisatie van kleine clusters zonnecellen mogelijk. Er zijn inmiddels ruim 45.000 zonnepanelen met deze technologie verkocht in Nederland. Voor de productie wordt samengewerkt met partners in Azië.

Taylor is opgericht door oud-TU/e-studenten Michiel Roelofs en Rein Westerdijk, tevens oud-leden van Team Energy. Via dit studententeam werkten ze al eerder aan dunne zonnecellen voor toepassingen op fietsen. In 2017 stuitten de studenten op een elektronicapatent van Paul Beijer, developer aan de TU/e. Het ging om een algoritme dat de opbrengt van zonnecellen kan verbeteren door op een efficiënte manier stroom uit hele kleine zonnecellen te onttrekken.

Begonnen in Innovation Space

Roelofs en Westerdijk besloten het patent over te nemen in ruil voor aandelen. In Innovation Space ontwikkelde het tweetal vervolgens een concreet product; een prototype zonnepaneel waarin de micro-elektronica is geïntegreerd. Innovation Space is het expertisecentrum voor Challenge-Based Learning (CBL) van de TU/e, en plek waar studententeams en start-ups tot wasdom kunnen komen. Beide oud-studenten zijn overigens nauw betrokken geweest bij de vormgeving van Innovation Space. Toen de locatie op de TU/e-campus te krap werd, is het bedrijf verhuisd naar Strijp-S, de plek waar Taylor nu nog steeds zetelt.

ABP stapt in als nieuwe investeerder, naast bestaande investeerders Rubio Impact Ventures en de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM). De TU Eindhoven is ook aandeelhouder.

Roelofs, CEO bij Taylor: “We zijn erg trots dat we nu een van de grootste pensioenfondsen in de wereld achter ons hebben staan. Het onderstreept de prestaties van het team en het vertrouwen dat klanten ons geven. Het fundament is gelegd; nu gaan we bouwen. We hebben inmiddels de eerste contracten in België en Frankrijk en breiden binnenkort ook naar Duitsland uit.”

Frans Raaijmakers

mailbox

Nieuwsbrief Onderzoek

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief met de nieuwste ontdekkingen van onze TU/e-onderzoekers.

mailbox

Nieuwsbrief Onderzoek

TU/e podcasts

In de Nederlandstalige podcast Sound of Science bespreekt de Vlaamse cabaretier en wetenschapsfanaat Lieven Scheire de laatste wetenschappelijke ontdekkingen en de rol van technologie in de samenleving.

Social media

Wees deel van onze community en blijf op de hoogte van wat er aan de TU/e gebeurt via ons LinkedIn-kanaal.

Social media

Volg het laatste nieuws altijd via ons X-account.

Socials

Instagram - research

Volg ons laatste onderzoeksnieuws op Instagram.

Op ons YouTube-kanaal vind je de nieuwste video's en animaties over onderzoek, onderwijs en werken bij TU/e.

TU/e podcasts

Social media

Volg het laatste nieuws altijd via ons Twitterkanaal.

Socials

Instagram - research

Volg ons laatste onderzoeksnieuws op Instagram.