KNAW erkent innovatief onderzoek TU/e-onderzoeker met Early Career Award

18 november 2021

Alberto Ravagnani is een expert op het gebied van coderingstheorie. Zijn werk draagt bij aan de betrouwbaarheid van onze digitale communicatie.

Beeld: Pixabay (Akitada31)

TU/e-onderzoeker Alberto Ravagnani is onderscheiden met de KNAW Early Career Award. De prijs, die bestaat uit een geldbedrag van 15.000 euro en een kunstwerk, is bedoeld ter ondersteuning en stimulering van jonge onderzoekers die in staat zijn om vernieuwende en originele onderzoeksideeën te ontwikkelen. Het is de derde keer dit jaar dat de jonge onderzoeker in aanmerking komt voor een wetenschappelijke prijs of beurs.

Alberto Ravagnani, universitair docent aan de faculteit Mathematics and Computer Science, is een deskundige op het gebied van de coderingstheorie, de studie van foutcorrigerende codes. Coderingstheorie voegt redundantie toe om de overdracht van gegevens robuuster te maken tegen ruis. Zij wordt bijvoorbeeld gebruikt in cd’s (om fouten als gevolg van krassen en stof te herstellen), mobiele telefoons (om de vervaging en ruis van hoogfrequente radiotransmissie te corrigeren) en zelfs in het Deep Space Network van de NASA.

Grafentheorie

De belangrijkste uitdaging in de coderingstheorie is het foutcorrigerend vermogen van een code te vergroten (waardoor de ontvanger van een bericht de juiste informatie ontvangt), en tegelijkertijd zoveel mogelijk informatie door te geven.

Ravagnani's onderzoek richt zich op het verband tussen problemen in de coderingstheorie en fundamentele vragen in de combinatoriek en de algebra. Hij bestudeert bijvoorbeeld hoe grafentheorie en combinatorische meetkunde kunnen worden gebruikt om het bestaan van codes met goede foutcorrectie-eigenschappen vast te stellen.

Alberto Ravagnani

Het is de derde keer dit jaar dat de jonge onderzoeker in aanmerking komt voor een wetenschappelijke prijs. In juli erkende de Nederlandse Onderzoeksraad (NWO) zijn innovatieve onderzoek met een Vidi-onderzoekssubsidie. In april was hij een van de winnaars van een NWO KLEIN-prijs in het domein wetenschap.

Alberto Ravagnani promoveerde in 2016 in de wiskunde aan de Universiteit van Neuchâtel, Zwitserland. Na als postdoc gewerkt te hebben in Canada en Ierland, kwam hij in 2020 bij de TU/e, waar hij deel uitmaakt van de groep Coding Theory and Cryptology.

Early Career Award

De KNAW Early Career Award wordt sinds 2019 toegekend en is bedoeld om jonge wetenschappers binnen zeven jaar na hun promotie te ondersteunen en te stimuleren. De prijs is bedoeld voor onderzoekers die excellent wetenschappelijk werk hebben verricht en in staat zijn om innovatieve en originele onderzoeksideeën te ontwikkelen. Verder wordt er gekeken naar hun inzet op het gebied van valorisatie, outreach, en het stimuleren van andere jonge onderzoekers.

Elk jaar worden maximaal twaalf prijzen uitgereikt, verdeeld over de volgende domeinen: menswetenschappen, gedrags-, maatschappij- en rechtswetenschappen; natuur- en technische wetenschappen; en medische, medisch-biologische en gezondheidswetenschappen. Meer informatie over de winnaars van dit jaar is te vinden op de website van de KNAW.

De KNAW Early Career Award bestaat uit een geldbedrag van 15.000 euro en een kunstwerk van Laura Klinkenberg. Het geld mag door de winnaars naar eigen inzicht worden besteed aan hun eigen onderzoekscarrière.

Henk van Appeven
(Communications Adviser)