Door TU/e geleid project 'UPSCALE' gaat van start dankzij NWO KIC-financiering

21 februari 2024

UPSCALE zal onderzoeken hoe de bouwsector in de toekomst meer circulair kan worden in het beheer van afvalstromen.

Bron: ABN-AMRO

De bouwsector produceert een buitensporige hoeveelheid bouw- en sloopafval dat gemakkelijk hergebruikt zou kunnen worden, en wat zou kunnen leiden tot een meer circulaire bouwsector. Om dit high-impact doel te bereiken zijn significante systeem-, gedrags- en economische veranderingen nodig. Dankzij een financiering van €1,3 miljoen als onderdeel van NWO's Kennis- en Innovatieconvenant (KIC) call 'Circular Economy: trust, behavior, and acceptance', zal het door de TU/e gecoördineerde project 'UPSCALE', waarbij verschillende universiteiten betrokken zijn, proberen een significante verandering teweeg te brengen in de manier waarop materiaalbronnen worden beheerd in de bouwsector.

“De bouwsector is verantwoordelijk voor 50% van het grondstoffenverbruik en 35% van alle afval”, zegt Pieter Pauwels, universitair hoofddocent aan de faculteit Built Environment en projectcoördinator van het UPSCALE-project. “Deze statistieken zijn zorgwekkend en vormen een grote maatschappelijke uitdaging.”

Hoewel de bouwsector verschillende initiatieven heeft gekend om de impact op het klimaat te verminderen en de implementatie van een circulaire economie te stimuleren – zoals Buildings as Material Banks (BAMB), Material Passports en Platform CB'23 – zijn verdere systemische veranderingen nodig.

“Om een circulaire bouwsector te bereiken en bouw- en sloopafval (CDW) te verminderen, is een gigantische netwerkinspanning nodig”, zegt Pauwels. “En dit vereist manieren om maatschappelijk bewustzijn, betrokkenheid en toezeggingen om afval te elimineren te bevorderen.”

Pieter Pauwels

Paradigmaverschuiving

Het UPSCALE-project zal methoden onderzoeken om een broodnodige socio-technische paradigmaverschuiving mogelijk te maken. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de collectieve kennis en expertise van onderzoek, industrie en innovatie om traditionele toeleveringsketens te transformeren in 'netwerken' van toeleveranciers. UPSCALE wil circulair bouwen mogelijk maken door middel van een interdisciplinaire aanpak die is opgebouwd rond drie belangrijke pijlers: gedrag, systeem, en economie.

“We willen het potentieel van de digitalisering van tracking, tracing en linking van CDW benutten door gebruik te maken van state-of-the-art webgebaseerde technologieën in combinatie met zogenaamde Business Information Models, Material Passports en Digital Twins”, zegt Pauwels. “Gedragsonderzoek zal manieren ontdekken om het gebruik van deze nieuwe technologieën te motiveren. En we zullen ook kijken naar netwerkgeoriënteerde bedrijfsprocessen en besluitvormingsmodellen met een duidelijke focus op het opschalen van grondstofstromen in toeleveringsnetwerken.”

Het UPSCALE-project bestaat uit verschillende partners uit de academische wereld en het bedrijfsleven. In het kader van het project zullen drie PhD-onderzoekers worden aangesteld aan de TU/e, de Technische Universiteit Delft en de Universiteit Utrecht. Daarnaast zal de Hogeschool Rotterdam ondersteuning bieden bij het op de markt brengen van deze onderzoeksresultaten, in samenwerking met SPARK Campus en VONK Rotterdam.

Het project wordt medegefinancierd door ABN-AMRO, Huisrijk, Volker Wessels, Witteveen+Bos, ADEX Group, BIM-Connected, InnoTractor, Madaster, Martens Ceramics, Gemeente Rotterdam en SPARK Campus. Ook het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (Rijkswaterstaat) heeft steun uitgesproken voor het project.

De bijdrage van de TU/e

Pauwels: “Gedurende het vijfjarige project is de TU/e verantwoordelijk voor het onderzoek naar de systeempijler, waaronder nieuwe IT-infrastructuur, en voor de coördinatie van het project. Het UPSCALE-project sluit aan bij onze andere lopende en nieuwe projecten. Het is een spannende tijd, en het is een zeer waardevolle kans om met een zeer sterk consortium veranderingen in Nederland op het gebied van de circulaire economie mogelijk te maken voor een industrie die dat echt nodig heeft.”

UPSCALE zal voor de zomer van 2024 van start gaan.

Meer informatie

Meer informatie over de subsidies die zijn toegekend in het kader van de KIC-oproep van NWO is hier te vinden.

Projecttitel: UPSCALE: Cross-linking, Tracing and Reusing Construction and Demolition Waste (CDW) across Circular Supply Networks in Construction.

Over het Kennis- en Innovatieconvenant (KIC) van NWO

NWO ontwikkelt innovatieprogramma's die zich richten op maatschappelijke uitdagingen in Nederland. Deze programma's hebben als doel impact te hebben op economie, mens en maatschappij. De focus ligt op samenwerking tussen kennisinstellingen, private partijen en de overheid. De resultaten dragen zo bij aan het realiseren van economische kansen. Het is daarom essentieel dat bedrijven in elk onderzoeksproject investeren.

Barry Fitzgerald

Meer over duurzaamheid

mailbox

Nieuwsbrief Onderzoek

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief met de nieuwste ontdekkingen van onze TU/e-onderzoekers.

mailbox

Nieuwsbrief Onderzoek

TU/e podcasts

In de Nederlandstalige podcast Sound of Science bespreekt de Vlaamse cabaretier en wetenschapsfanaat Lieven Scheire de laatste wetenschappelijke ontdekkingen en de rol van technologie in de samenleving.

Social media

Wees deel van onze community en blijf op de hoogte van wat er aan de TU/e gebeurt via ons LinkedIn-kanaal.

Social media

Volg het laatste nieuws altijd via ons X-account.

Socials

Instagram - research

Volg ons laatste onderzoeksnieuws op Instagram.

Op ons YouTube-kanaal vind je de nieuwste video's en animaties over onderzoek, onderwijs en werken bij TU/e.

TU/e podcasts

Social media

Volg het laatste nieuws altijd via ons Twitterkanaal.

Socials

Instagram - research

Volg ons laatste onderzoeksnieuws op Instagram.