Hans de Jong nieuw bestuurslid van Universiteitsfonds Eindhoven

22 december 2022

Vanaf 1 december is het bestuur van het Universiteitsfonds Eindhoven (UFe) versterkt met de komst van oud-Philips-topman Hans de Jong.

Hans de Jong. Foto: privé-eigendom

Met de benoeming van Hans de Jong krijgt het bestuur van Universiteitsfonds Eindhoven (UFe) een inspirerende en ervaren bestuurder erbij. Sinds begin december zet De Jong zich met de medebestuursleden en de medewerkers van het fonds in om innovatie te stimuleren en mensen een kans te geven die dat nodig hebben en verdienen. Het UFe beheert donaties van TU/e-alumni die via het fonds nieuwe generaties dezelfde kansen gunnen en geven als die zijzelf hebben gehad met hun opleiding.

Vol gedrevenheid en energie vertelt Hans de Jong over zijn motivatie om in het bestuur van het Universiteitsfonds Eindhoven (UFe) te stappen. “Toen ik op mijn 64e stopte als president van Philips Nederland was dat voor mij een mooi moment om te bezinnen op wat ik vervolgens met mijn tijd en energie wilde doen”, zegt de Jong.

“Daarom zeg ik altijd dat ik met pensioen ben bij Philips, maar niet met pensioen. Mijn werk daar was een 24/7 baan, elke dag uitdagend en ik heb het met veel plezier gedaan. En ondanks dat ik, naast het UFe, in nog meer andere besturen en raden zit, heb ik toch meer tijd over dan destijds. Nu is mijn rol als bestuurder veel meer adviserend en coachend, dan dat ik voor de organisatie verantwoordelijk ben. En dat scheelt veel tijd.”

Loopbaan

Als alumnus van de TU Delft heeft De Jong in zijn lange en rijke carrière toch vooral een band met regio en Brainport opgebouwd. “Nederland is eigenlijk een grote stadstaat, met enorme gezamenlijke uitdagingen. Ik heb dan ook niks met de ‘concurrentie’ tussen onze TU’s in Nederland. Samen hebben we de opdracht en de uitdaging om de nieuwe generatie op te leiden die ons land keihard nodig heeft. Laten we dat vooral ook samen aangaan. Samenwerking van alle onderwijs- en onderzoeksinstellingen is trouwens essentieel”.

“Ik heb een prima opleiding en mooie studententijd gehad in Delft, maar mijn hart ligt nu hier in de regio. En als ik zie welke koers de TU/e vaart onder het huidige College van Bestuur, als volwaardig partner in de regio, dan kan ik daar alleen maar heel erg trots op zijn. Het doet mij goed om daar nu meer bij betrokken te zijn”, aldus de Jong. “Wat ik wel zie is dat ons fonds, vergeleken bij andere fondsen van oudere universiteiten nog bescheiden is. Het lijkt me mooi om niet alleen bij te dragen aan het goed inzetten van de gelden, maar ook aan de groei daarvan.”

Hans de Jong. Foto: privé-eigendom

De toekomst van ons allemaal

Zijn huidige ruimere agenda geeft De Jong de kans om te kiezen waar hij zijn tijd in steekt. “Ik kies er voor om mij in te zetten voor de samenleving van morgen en overmorgen. Alhoewel je in de media vaak een andere indruk krijgt, is Nederland nog steeds een van meest gelukkige, gezonde en welvarende landen ter wereld. Maar het behoud daarvan is niet vanzelfsprekend. Dus als je dat zo wilt houden, dan zul je moeten investeren in de toekomst”, licht De Jong toe.

“Daarnaast heeft nog steeds niet iedereen dezelfde kansen, ook niet in Nederland. Alleen door iedereen de volle kans te geven zijn of haar talenten in te zetten, kunnen we zorgen voor een brede welvaart. Dat iedereen kan bijdragen op zijn of haar manier daar zet ik mij graag voor in.”

Uiteraard komt ook de rol van innovatie en technologie voor de toekomst aan bod. “Dat is wat het UFe doet. Het fonds investeert in goede ideeën of jonge mensen die wellicht (nog) niet in aanmerking komen voor investeringen uit andere fondsen of instituten. Sommige projecten of ventures redden het niet, maar dat is geen weggegooid geld. De opgebouwde kennis en ervaring gaat niet verloren. Die jonge ondernemers zijn daarna ouder en wijzer, en kunnen met hun volgende idee weer meer bereiken in nieuwe projecten of bij organisaties. Zo komen we samen verder.”

“Ik ben echt onder de indruk van hoe het UFe dat aanpakt, de gesprekken aan tafel met het bestuur, de kennis en gedrevenheid. Dat is echt ook een plek waar ik denk dat we samen heel veel kunnen betekenen voor de toekomst. Mijn netwerk in de regio, mijn kennis vanuit het bedrijfsleven, innovatie en hightech, en uiteraard de samenwerking in Brainport, stel ik graag ter beschikking.”

Warm welkom

Niet alleen de Jong zelf is enthousiast over zijn toetreding tot het bestuur van UFe. Robert-Jan Smits, voorzitter van het College van Bestuur van de TU/e, en bestuurslid van UFe: “Hans de Jong is een enorme aanwinst voor het universiteitsfonds. We hebben vele jaren bijzonder goed samengewerkt in het bestuur van stichting Brainport. Hij is een zeer betrokken bestuurder en heeft een grote verbindende kracht. Daarnaast heeft hij een groot netwerk en kent de regio en alle partijen uitstekend.”

Henk Kivits, voorzitter Universiteitsfonds Eindhoven besluit met: “Als bestuur zijn we erg blij dat Hans de Jong onze gelederen komt versterken. Zijn sterke netwerk in de regio is een aanwinst voor ons fonds. Daarnaast heeft hij een heldere visie op de uitdagingen waar we als samenleving voor staan en hoe technologie en innovatie hier mede een antwoord op kunnen bieden. Samen met hem kunnen we als fonds hiermee initiatieven een kans geven die het verschil gaan maken.”

Hans de Jong

HUIDIGE FUNCTIES

2021 - heden   Voorzitter raad van toezicht (RvT) Jeroen Bosch Ziekenhuis, lid raad van commissarissen (RvC) Shell Nederland, lid RvC Philips Nederland, Voorzitter RvT NXTGEN High Tech, lid RvC HTXL, lid RvC Platform Talent voor Techniek (PTvT), voorzitter RvT Nationaal Monument Kamp Vught, lid RvC Petje af Weekendscholen, aanjager NL 2025, bestuurslid Impact040, ambassadeur Katapult, bestuurslid Universiteitsfonds Eindhoven (UFe)

LOOPBAAN