Serie: De gezichten van Challenge-Based Learning

DAF Trucks: challenge owner van het allereerste uur

24 januari 2024

Serie ‘de gezichten van Challenge-Based Learning’: Jac van Orsouw en Kati Brock van DAF Trucks dagen al jaren studententeams uit als stakeholder in CBL-challenges.

Jac van Orsouw en Kati Brock. Foto: Angeline Swinkels. Bewerking: Bart van Overbeeke
Jac van Orsouw en Kati Brock. Foto: Angeline Swinkels. Bewerking: Bart van Overbeeke

Met het innovatieve onderwijsconcept Challenge-Based Learning (CBL) leiden we aan de TU/e de ingenieurs van de toekomst op. CBL krijgt vanaf komend collegejaar een grotere rol in de curricula van al onze bacheloropleidingen. Met een serie verhalen geven we een gezicht aan de onderwijsvorm die studenten - en docenten - soms uit hun comfortzone haalt, maar vooral voorbereidt op de uitdagingen die ze als ingenieur zullen tackelen. In deze aflevering: Jac van Orsouw en Kati Brock van DAF Trucks, dat als een van de eerste bedrijven instapte in het CBL-onderwijs.

Wanneer je studenten uitnodigt om met een open ended challenge aan de slag te gaan, krijg je vaak onverwachte en verfrissende ideeën. Daar weten ze bij DAF Trucks, challenge owner van het eerste uur, alles van.

“Waar een consultant bouwt op zijn diepgaande kennis over de materie, presenteren studenten regelmatig plannen die compleet out-of-the-box zijn,” zegt Jac van Orsouw, na zijn pensioen aan de slag gebleven bij DAF en nog altijd nauw betrokken bij de TU/e innovation Space. “Het werken met jonge studenten geeft me zo veel energie, daar wil ik voorlopig niet mee stoppen.”

Kati Brock is strategic planner (digital) services bij DAF Trucks. Ze heeft aan de TU/e gestudeerd en is in haar werkzame leven altijd betrokken gebleven bij onze universiteit. “In mijn studententijd waren het vooral Philips en ASML die cases aanleverden. Ik ben blij dat DAF nu ook meedoet. Jaarlijks studeren er zo’n honderdvijftig studenten van verschillende hogescholen en universiteiten af bij DAF. Ik ben samen met Jac vanaf het allereerste moment betrokken bij innovation Space.”

Veelzijdigheid aan ideeën

Brock en Van Orsouw hebben in de afgelopen jaren vijf studententeams mogen uitdagen en begeleiden. De meest recente challenge waarmee TU/e-studenten voor DAF Trucks aan de slag zijn gegaan, is: hoe maak je batterijen van elektrische trucks zo duurzaam mogelijk, op welke manier kun je ze een tweede leven geven en hoe haal je daar business uit?

De eindpresentatie van een van de cases van DAF Trucks bij de innovation Space. Foto: Angeline Swinkels
De eindpresentatie van een van de cases van DAF Trucks bij de innovation Space. Foto: Angeline Swinkels

“Duurzaamheid en mobiliteit zijn onderwerpen die een breed scala aan studenten aanspreken”, zegt Van Orsouw. “In plaats van studenten van één opleiding op een challenge te zetten, gaan ze er op interdisciplinaire wijze mee aan de slag. De veelzijdigheid aan ideeën die dat oplevert, is niet alleen fijn voor ons als opdrachtgever, maar ook voor de studenten zelf. Ze leren enorm veel van elkaar gedurende het traject en krijgen inzichten die ze tijdens reguliere lessen niet snel gehad zouden hebben.”

Door de challenge niet te veel in te kaderen, willen we het ondernemerschap onder studenten optimaal stimuleren.

Jac van Orsouw, DAF Trucks

Belangrijk voor CBL-challenges is het open karakter van de opdrachten. “Door de challenge niet te veel in te kaderen, willen we het entrepreneurship onder studenten optimaal stimuleren”, legt Van Orsouw uit. “En daar hebben we best wel even onze modus in moeten vinden. In het begin waren de opdrachten soms té breed. Natuurlijk gaat het tijdens onze challenges veel meer om het proces dan om de efficiëntie en de daadwerkelijke uitkomst, maar het moet wel werkbaar zijn.”

Wat is Challenge-Based Learning?

In dit innovatieve onderwijsconcept werken studenten samen om te ervaren hoe hun discipline kan bijdragen aan het oplossen van uitdagingen uit de wereld om ons heen. Ze leren daarbij welke kennis en expertise daarvoor nodig is en kunnen de opgedane kennis direct in de praktijk toepassen én verdiepen door te studeren of op onderzoek uit te gaan.

Samen met studenten van andere disciplines, maar ook met stakeholders uit het bedrijfsleven, overheid of wetenschap leren studenten te denken op systeemniveau. Ze leren daarbij ook verschillende andere competenties zoals samenwerken, communiceren, plannen en organiseren. Studententeams zijn de plek bij uitstek waar studenten deze vaardigheden kunnen opdoen.

Interactie met docenten

Om ervoor te zorgen dat docenten en opdrachtgevers dezelfde signalen geven aan studenten, wordt er regelmatig overlegd. “We willen niet dat er tegenstrijdige berichten komen vanuit de TU/e en ons”. aldus Van Orsouw. “We plannen regelmatig gesprekken en interactiemomenten met docenten in om kennis te delen en de vorderingen te bespreken. Daardoor sluit het lesprogramma nu heel goed aan op onze opdrachten. We vullen elkaar uitstekend aan.”

Toekomstvisie

Omdat de afstand tussen DAF en TU/e klein is, worden er regelmatig face-to-face gesprekken ingepland waarvan alle betrokkenen profiteren. “Zo leren ook wij elke dag bij”, vindt Brock.

“Ik hoop heel erg dat in de toekomst niet alleen de studententeams interdisciplinair zijn, maar ook de challenge owners. Ik zie een gezamenlijke opdracht met bijvoorbeeld Jumbo of Eindhoven Airport wel zitten. In plaats van te denken vanuit je eigen ‘silootje’, ga je dan ondernemen vanuit een compleet ecosysteem. Dat zou voor DAF, en ik denk ook voor alle andere partijen, van grote toegevoegde waarde zijn.”

Ik hoop heel erg dat ook de opdrachtgevers gaan samenwerken. Ik zie een gezamenlijke opdracht met bijvoorbeeld Jumbo of Eindhoven Airport wel zitten.

Kati Brock, DAF Trucks

Van Orsouw vult aan dat het als challenge owner relatief gemakkelijk is om op een laagdrempelige manier te netwerken met interessante bedrijven. “De link met andere challenge owners is snel gelegd. Bij DAF hebben we op die manier al verschillende langdurige relaties opgebouwd met voor ons waardevolle organisaties.”

Jac van Orsouw en Kati Brock van DAF Trucks. Foto: Angeline Swinkels
Jac van Orsouw en Kati Brock van DAF Trucks. Foto: Angeline Swinkels

Veel meer dan een truckbouwer

Van Orsouw legt uit dat het voor een B2B-bedrijf als DAF niet altijd makkelijk is om studenten aan zich te binden. “Je merkt toch dat de voorkeur vaak uitgaat naar een business-to-consumer opdracht van bijvoorbeeld PSV. Toch dagen wij studenten graag uit om eens bij ons te komen kijken. Wij zijn zo veel méér dan een truckbouwer. Juist de complexiteit van de onderneming en de uitdagingen waar wij dagelijks mee te maken hebben, zijn super waardevol en leerzaam voor studenten.”

Investering voor de lange termijn

Of DAF andere bedrijven zou aanraden om deel te nemen aan innovation Space? “Eigenlijk niet”, zegt Brock met een lach. “Want dan wordt de kans kleiner dat wij als DAF gekozen worden. Nee, zonder gekheid, ik kan het iedereen aanraden. Het kost je wat extra werktijd, want je moet natuurlijk wel investeren in een goede challenge, briefing en coaching. Maar het levert je absoluut wat op! Ik hoop dat wij nog heel lang studenten mogen ontvangen bij DAF Trucks. En dat we ze op termijn misschien wel aan ons kunnen binden door ze een stage- of werkplek aan te bieden.”

Uit onze strategie: over Challenge-Based Learning

In onze onderwijsvisie staat Challenge-Based Learning (CBL) centraal. In dit innovatieve onderwijsconcept werken studenten samen in interdisciplinaire teams om te ervaren hoe hun discipline kan bijdragen aan het oplossen van uitdagingen uit de wereld om ons heen.

In september 2023 starten we met het Bachelor College 2.0, waarin CBL een belangrijke rol speelt. Hiermee bereiden we onze ingenieurs van de toekomst voor op het vinden van oplossingen in een snel veranderende wereld en het nemen van een verantwoordelijke rol in de samenleving. Challenge-Based Learning valt binnen Strategie 2030 onder het thema Talent. Lees meer hierover in onze onderwijsvisie.

Nieuw: de CBL Teaching Toolkit

Ben je docent en wil je meer weten over CBL en hoe je dit kunt toepassen in je onderwijs? Check dan de CBL Teaching Toolkit.

Brigit Span
(Corporate Storyteller)

Meer gezichten van Challenge-Based Learning

Meer over onze strategie

Blijf ons volgen