De ingenieurs van morgen pitchen hun ideeën tijdens TU/e Contest

24 juni 2022

Tien prijzen uitgereikt na pitch van één minuut per team

De winnaars. Foto: TU/e Contest

De TU/e Contest geeft studenten de kans om hun innovatieve ideeën aan de wereld te tonen. Een jury van deskundigen beoordeelt ze en reikt geldprijzen uit om hun concepten verder te ontwikkelen. Meer dan 60 ideeën gingen de uitdaging aan – met meer dan 300 betrokken studenten. Slechts twintig van hen haalden de Grande Finale, waar meerdere prijzen werden uitgereikt.

Een probleem uit de grote wereld, een innovatieve oplossing en het enthousiasme van de studenten. Deze drie ingrediënten liggen aan de basis van veel succesvolle start-ups. De TU/e wil met haar Innovation Space een ruimte bieden om ideeën om te zetten in realiteit. Binnen deze ruimte, midden op de campus, geeft de TU/e Contest studenten de kans om hun concepten te delen en prijzen te winnen.

Meer dan 60 ideeën gingen de uitdaging aan – met meer dan 300 betrokken studenten. Slechts twintig van hen haalden de Grande Finale, waar meerdere prijzen werden uitgereikt. Naast de drie hoofdcategorieën – ideevorming, prototypeontwikkeling en studententeams, met elk een geldprijs van 5000 euro – waren er nog andere prijzen die de achtste editie van de wedstrijd sierden.

Na een netwerkmarkt waar studenten, bedrijven en genodigden contacten konden leggen, begon de show. Daar kreeg elk team een pitch van één minuut. Daarna gingen de twee finalisten die voor elke categorie waren geselecteerd het podium op om de vragen van de jury te beantwoorden. In het panel zaten vertegenwoordigers van de belangrijkste bedrijven uit de regio, die de studenten advies gaven en de voor- en nadelen van hun oplossingen belichtten. Het publiek kon ook stemmen voor een van de prijzen.

Isabelle Reymen – directeur van de TU/e Innovation Space – was een van de juryleden. Volgens haar ontpopt een goed idee zich in een succesvolle startup als er een relevante use case is gedefinieerd. “Begrijpen waar er een behoefte is, dat is de sleutel. Daarnaast mag de ondernemersgeest niet ontbreken, dat is de andere helft van het succes”, zei ze.

“Als team achter je innovatie staan is essentieel. Ook de gretigheid om je kennis uit te breiden en buiten de gebaande paden te denken zijn relevant,” onderstreepte Susanne van Doornik, marketing manager bij Mikrocentrum, een van de wedstrijdpartners.

"Begrijpen waar er een behoefte is, dat is de sleutel. Daarnaast mag de ondernemersgeest niet ontbreken, dat is de andere helft van het succes."

Zonne-energie opslaan met waterstof

De ideation award ging naar SHIFT, dat een van de belangrijkste beperkingen van duurzame energiebronnen aanpakt: schommelingen in vraag en aanbod. Daardoor is er een offset tussen de behoefte aan stroom en de opwekking ervan. Het team werkt aan een kleinschalig energiesysteem dat zonne-energie omzet in waterstof, waarbij H2 wordt gebruikt als energiebuffer. Het systeem gaat er prat op de waterstofproductie op gang te brengen en tegelijkertijd het elektriciteitsnet te ontlasten.

“Ik denk dat we een echte business case hebben gemaakt, een haalbaar idee dat mogelijk de toekomst kan veranderen,” zei Jorrit Rijk – een van de teamleden – toen hem werd gevraagd naar de reden achter het dubbele succes van zijn team. SHIFT won ook de 4TU Impact Challenge Award.

“We gaan het geld gebruiken om onze stichting op te richten, om ons idee werkelijkheid te maken,” zegt Ivo van der Peet – ook lid van SHIFT.

Menselijk vlieggedrag leert drones beter vliegen

Sieuwe Elferink kreeg zijn eerste drone cadeau voor Sinterklaas toen hij 15 was. Sindsdien is hij nooit meer gestopt met het onderzoeken van wat zijn favoriete speeltje werd. Zijn passie werd MultiRotorResearch – MRR – dat de prototyping award won. MRR ontwikkelt een machine learning-aanpak om het vliegen van drones te verbeteren, om zo hun toepassing in industriële omgevingen te stimuleren.

“Ik weet veel over drones, ook wat er mis mee is. Het is erg leuk voor mij om bij te dragen aan het op de markt brengen van innovatie. Deze prijs helpt het prototypeproces te versnellen, omdat we ons nieuwe componenten kunnen veroorloven om mee te testen”, aldus Elferink.

Waterstofopslag op ijzerbasis

Team SOLID kreeg twee onderscheidingen: die voor studententeams en de Energy Transition Award van Shell. “In het begin waren we niet zeker over deelname aan de challenge, omdat we nogal opzagen tegen het harde werk dat we moesten verzetten om het eindstadium te bereiken. Het is goed gelukt, we hebben partners gevonden en we hebben ons idee verder verfijnd”, aldus Tijn van der Zwan, marketing manager van SOLID.

De verbranding van het ijzerpoeder door SOLID, zichtbaar door het kijkglas in de verbrandingsbuis. Foto: Bart van Overbeeke

Het studententeam is al enkele jaren bezig met ijzergerelateerde energieconcepten. Hun pitch voor de TU/e-contest was het gebruik van ijzer voor de opslag van waterstof. H2 kan worden gemaakt uit roest en hitte, waardoor het een veilige en circulaire manier is om het op te slaan. SOLID werkt aan de bouw van een reactor om het energieconcept te testen. Het prijzengeld zal daarbij helpen.

Meer vernieuwers

“Het uitbreiden van ons challenge-based learning is een van onze doelen. We hopen de groei van de Brainportregio op te vangen met meer briljante ingenieurs,” stelt Reymen aan het slot. Innovation Space draagt daar volgens haar sterk aan bij. Studenten krijgen er coaches en mentoren die hen helpen hun ideeën te ontwikkelen en er is ook ondersteuning voor de meest succesvolle studententeams van de TU/e. Goede ideeën vinden er zo een plek om tot bloei te komen.

Alle winnaars van dit jaar:

Ideation Award: SHIFT
Prototyping Award: MultiRotorResarch