Best Paper Award voor Irene Kuling

27 juli 2021

Een artikel geschreven door Irene Kuling, in samenwerking met Bharat Dandu en Yon Visell, is verkozen tot IEEE Transaction on Haptics Best Paper Award.

Het artikel (Proprioceptive Localization of the Fingers: Coarse, Biased, and Context-Sensitive) onderzoekt hoe goed je de positie van je vingers kan waarnemen zonder naar je vingers te kijken. Hoewel we onze vingers dagelijks gebruiken en hun positie van belang zijn voor tactiele  exploratie en fijne manipulatie, was dit nog niet eerder onderzocht.

Irene Kuling, universitair docent in de vakgroep Dynamics & Control, heeft in samenwerking met Bharat Dandu en Yon Visell (beiden van de University of California, Santa Barbara) twee experimenten uitgevoerd waarin is aangetoond dat er een mismatch is tussen de positie waarop je je vinger voelt en daar waar je hem ziet.

Deze mismatch is kleiner op het moment dat er meer contextuele informatie beschikbaar is, zoals bijvoorbeeld over de positie van de andere vingers. Dit impliceert dat het voor fijn motorische handelingen in toepassingen als Virtual Reality (VR) of teleoperatie nodig is om voldoende context informatie te geven over de context voor een nauwkeurige positiewaarneming van de vingers.

Award

Het artikel werd in 2020 al gepubliceerd in het tijdschrift IEEE Transactions on Haptics (ToH). Dit tijdschrift wordt wereldwijd gezien als een van de toonaangevende tijdschriften op het gebied van wetenschap, technologie en toepassingen in het verband met informatieverwerking en objectmanipulatie door aanraking, ook wel haptische waarneming. Jaarlijks rijkt de IEEE Robotics and Automotion Society deze award uit aan één paper gepubliceerd in het voorgaande kalenderjaar waarbij wetenschappelijke en technologische uitmuntendheid voorop staat.

Kuling is erg blij met de onderscheiding.

Het is erg leuk om deze prijs te winnen. Het is een mooie bevestiging voor ons werk over ‘hoe je weet waar je handen zijn’ en het geeft aan dat de Haptics community inziet dat dit dat een belangrijke stap is VR en haptische technologie.