Educated Guesses wil stoppen met gissen naar de kwaliteit van onderwijs

29 september 2022

De TU/e lanceert een nieuwe Engelstalige podcastserie die de evolutie van onderwijs en pedagogiek onderzoekt met nationale en internationale experts.

Oded Raz (L) en Barry Fitzgerald (R). (Foto: Bart van Overbeeke).

In een nieuw gelanceerde podcastserie van de TU/e die proberen de presentatoren te duiden hoe leren en onderwijs zijn geëvolueerd. De serie Educated Guesses, gepresenteerd door Barry Fitzgerald en Oded Raz, richt zich op verschillende aspecten van onderwijs, waaronder het stimuleren en verbeteren van het opdoen van kennis en vaardigheden door studenten. Het eerste seizoen van zes afleveringen staat nu online.

Oded Raz.

Een droom najagen

“Dit is een droom waar ik al een paar jaar mee rondloop en die ik waar wilde maken”, zegt Oded Raz, universitair hoofddocent bij het faculteit Electrical Engineering, over de nieuwe onderwijspodcastserie Educated Guesses van de TU/e.

“Ik kwam op het idee om een onderwijspodcast te maken toen ik begon met het schrijven van columns voor Cursor, wat voor mij een uitlaatklep is om te schrijven over mijn ervaringen als docent”, voegt Raz toe. “We moeten onderwijs en kennis opdoen op fundamenteel niveau begrijpen. De beste manier om dit te doen, is om te praten met mensen die werken aan de pedagogiek van het onderwijs en hoe mensen leren.”

Leraar in hart en nieren

Raz, die de Electro-Optical Communication Group aan de TU/e leidt, mag dan een succesvol onderzoeker zijn, vanaf het begin van zijn wetenschappelijke carrière is hij ook docent geweest. “Ik begon al heel vroeg, tijdens mijn bachelor, met lesgeven. Ik geef nu bijna 30 jaar les. Als ik daarover nadenk, is dat een lange tijd!”

“Aan de TU/e heb ik heel interessante onderwijservaringen opgedaan, zoals het geven van technische vakken in mijn vakgebied, maar ook het geven van vakken als de ethiek van techniek”, zegt Raz. “En als docent heb ik veel inspiratie opgedaan bij grote en kleine momenten in de interactie met studenten in de les. Het zijn deze interacties die mij motiveren om mijn columns schrijven en om deze podcast te maken.”

Barry Fitzgerald.

De samenwerking

Raz had misschien het grote idee voor het maken van Educated Guesses, maar voor de realisatie had hij hulp van buitenaf nodig. “Ik had de ambitie om een podcast te maken. Als ik het alleen zou doen, zou ik het misschien moeilijk krijgen. Ik moest iemand vinden om me te vergezellen op het podcastavontuur, een co-host voor de serie die ook een inhoudelijke bijdrage kon leveren.”

In december 2020, op het hoogtepunt van de pandemie, stuurde Oded Raz een e-mail naar Barry Fitzgerald, Science Communication Officer van de TU/e. “Ik had met Barry samengewerkt aan nieuwsartikelen om  mijn onderzoek te promoten en we werkten ook samen aan een podcastaflevering voor een andere serie. Ik werk graag met Barry en dacht dat er een goede kans was  dat we konden gaan samenwerken”, merkt Raz op.

Fitzgerald ontving de e-mail van Raz dan ook met enthousiasme. “Tijdens mijn jaren als postdoctoraal onderzoeker heb ik vakken in natuurkunde en numerieke modellering gegeven aan een aantal universiteiten, onder andere aan de TU/e. Onderwijs is dus iets waar ik een passie voor heb. Toen ik de e-mail van Oded ontving, was ik meteen geïnteresseerd in deelname aan de podcast”, zegt Fitzgerald.

De afgelopen twee jaar produceerde Fitzgerald de Engelstalige podcast Science is here, waarin verhalen van onderzoekers aan de TU/e centraal staan. “Ik vind het leuk om podcasts te produceren en te hosten, en het is geweldig om podcasts te maken over verschillende onderwerpen zoals onderzoek en onderwijs. Je leert altijd bij wanneer je podcasts maakt. En de beste manier om dat te doen is door samen met andere mensen aan podcasts te werken.”

Covid vertraging

Het tweetal had gehoopt de podcast eerder uit te brengen, maar de Covid-19 pandemie verstoorde de release van de podcast meermaals. “Hoewel we erin slaagden om gasten te vinden voor de afleveringen, was het vaak moeilijk om de tijd te vinden om hen te interviewen. En vervolgens om tijd te vinden voor de zo belangrijke postproductie voor de afleveringen”, zegt Fitzgerald.

Desondanks hebben Raz en Fitzgerald een eerste seizoen van zes afleveringen gemaakt waarin verschillende onderwerpen aan bod komen, zoals aandacht in de collegezaal, leren op basis van uitdagingen en erkenning van uitmuntendheid in het onderwijs.

Het duo is ook al bezig met de planning voor het tweede seizoen. “We zijn op zoek naar nieuwe gasten voor de komende seizoenen. We zoeken historici en onderzoekers over motivatie. En we willen mensen spreken over blended learning en de toekomst van online onderwijs”, zegt Raz.

Nu de podcast deze week van start gaat, is het laatste woord aan Raz. “Ik ben erg enthousiast over deze nieuwe podcastserie. Het is geweldig om deze discussies te delen met de bredere onderwijsgemeenschap. Ik hoop dat deze podcast kan dienen om het gesprek over innoverend onderwijs te voeren en de samenwerking  op dit vlak te stimuleren.”

Overzicht van de afleveringen in seizoen 1

Aflevering 1 is een introductie van de nieuwe podcastserie door co-hosts Barry Fitzgerald en Oded Raz, waarin ze de doelen van de podcast bespreken. Ook bespreken ze enkele thema's en mensen die in de serie aan bod komen.

In aflevering 2 en aflevering 3 spraken Fitzgerald en Raz met Lilach Shalev van de Universiteit van Tel Aviv in Israël over het onderwerp aandacht. Hoe is het mogelijk om de aandacht vast te houden? Wat is aandacht? En hoe kunnen docenten ervoor zorgen dat leerlingen blijven luisteren in de klas?

In aflevering 4 en aflevering 5 praat het duo met Mark Nichols, een van de pioniers van Challenge-Based Learning (CBL), waaraan hij werkte tijdens de Apple Classroom. Deze afleveringen hebben een belangrijke link met de TU/e, omdat veel docenten aan de TU/e CBL in hun lessen gebruiken.

En in aflevering 6 vertellen twee Nederlandse Docenten van het Jaar van de TU/e - Johanna Höffken (winnaar 2020) en Reinoud Lavrijsen (winnaar 2022) - over hun onderwijsaanpak aan de TU/e.

Mediacontact

Barry Fitzgerald
(Science Information Officer)

Het laatste nieuws

Blijf ons volgen