Frank Baaijens nieuwe rector magnificus

De Raad van Toezicht van de TU/e heeft prof.dr.ir. F.P.T. (Frank) Baaijens (Geleen, 1958) benoemd tot rector magnificus. Hij volgt op 1 mei 2015 prof.dr.ir. Hans van Duijn op, die op 30 april afscheid neemt tijdens de jaarlijkse Diesviering van de universiteit. Baaijens is op dit moment vicedecaan van de faculteit Biomedische Technologie (BMT), associate wetenschappelijk directeur van het Institute for Complex Molecular Systems (ICMS), directeur a.i. van de TU/e-strategic area Health en wetenschappelijk directeur van BioMedical Materials Program (BMM). Ook is hij hoogleraar Soft Tissue Biomechanics and Tissue Engineering bij BMT.

De nieuwe rector komt uit de eigen TU/e gelederen. Hij studeerde en promoveerde aan de faculteit Werktuigbouwkunde / Mechanical Engineering. Baaijens haalde in 1983 zijn ingenieurstitel in de werktuigbouwkunde aan de TU/e. Daar deed hij ook zijn promotieonderzoek, waarvoor hij in 1987 zijn PhD titel behaalde. Van 1985 tot 1995 werkte hij als onderzoeker bij Philips Research in Eindhoven. In 1990 werd hij benoemd tot deeltijdhoogleraar. In 1995 volgde zijn benoeming tot voltijdhoogleraar bij de faculteit Werktuigbouwkunde. Baaijens is sinds 2002 hoogleraar bij de faculteit Biomedische Technologie, waar hij van  2003 tot 2007 decaan was.

Naast zijn huidige rol als onderzoeker en hoogleraar is Frank Baaijens associate editor van het Journal of Biomechanics en lid van de Advisory Board Department of Bioengineering Imperial College in London, UK. Verder maakt hij deel uit van de Scientific Advisory Board Institute of Bioengineering EPFL in Lausanne, Zwitserland en heeft hij zitting in de Scientific Advisory Board Center for Applied Biotechnology and Molecular Medicine van de Universiteit Zürich in Zwitserland.

Uitdaging
Baaijens noemt de functie van rector magnificus een grote uitdaging en voelt zich vereerd met zijn benoeming. Hij vindt de TU/e een geweldige universiteit. “Het is een betrokken universiteit die talent en kwaliteit koestert, een instituut dat midden in de samenleving staat. Sterk in onderwijs, sterk in onderzoek en sterk in industriële samenwerking. Ik kijk er naar uit samen met de hele TU/e gemeenschap deze sterktes verder uit te bouwen, onze internationale positie te versterken en de maatschappelijke uitdagingen aan te pakken."

Voorzitter Baptiest Coopmans van de Raad van Toezicht van de TU/e: “We hebben een hele goede opvolger voor Hans van Duijn, die we zeer erkentelijk zijn voor wat er in de afgelopen jaren bereikt is. Frank Baaijens is een betrokken persoon en iemand die de koppeling tussen onderwijs en onderzoek maakt. Hij is zelf een toponderzoeker, die bovendien begrijpt hoe je succesvol onderzoeksfinanciering aanboort. Het is iemand van de strategische lijnen en keuzes en een pleitbezorger van de multidisciplinaire aanpak van onderwijs en onderzoek, zoals de TU/e die voorstaat.”