Van URE naar een baan bij Tesla: wat levert een studententeam je op?

De TU/e telt zo’n vijftig studententeams met ieder een eigen focus: variërend van een drone voor duurzaam transport tot de inzet van artificial intelligence in de gezondheidszorg, een elektrische autonome racewagen, een duurzaam, zelfvoorzienend huis, sensoren voor de gezondheidszorg, elektrisch vliegen, een oplossing voor de plastic soep, voetbal- en zorgrobots, zonneauto’s en het recyclen van moeilijke afvalstromen. De teams hebben één ding gemeen: er werken studenten van allerlei faculteiten samen aan oplossingen voor échte uitdagingen. En niet zelden komt er een startup voort uit een studententeam. Hoe kijken oud-leden van studententeams terug op hun tijd in het team en wat hebben ze eruit gehaald?

‘Een studententeam is een speeltuin: je kunt heel veel proberen in een veilige omgeving’

Je kunt met gemak stellen dat Tatum Simons niet graag stilzit. Ze is teamcaptain bij team CORE, chief events bij Go Green Office, en was eerder ook actief bij studententeam SensUs. De groene draad in alles wat ze doet is duurzaamheid.

LEES TATUMS VERHAAL

‘Stap uit je comfortzone, dan kom je de gaafste uitdagingen tegen’

Drie jaar lang was Noud Schoenmakers actief voor team InMotion, in hun drive om elektrisch rijden én snelladen een push te geven. “Ik denk dat InMotion altijd een deel van mijn leven zal zijn, evenals de mensen die daarbij horen.”

KLIK HIER VOOR NOUDS VERHAAL

‘Doorzettingsvermogen, dat heb ik bij team FAST geleerd’

Doorzetten, niet opgeven als dingen anders lopen dat je had verwacht, of gehoopt. Dat is de grootste les die Thomas Stroes uit zijn tijd bij team FAST heeft gehaald. Oh, en een baan natuurlijk.

LEES WAAR TEAM FAST THOMAS HEEFT GEBRACHT

‘Het is een cadeau om je te omringen met mensen die ambitie hebben’

Sofie van Leeuwen was een van de PR-toppers van studententeam SensUs. Ze leerde in dit jaar onvermoede kanten van zichzelf kennen, dankzij de ruimte voor creativiteit en eigen initiatief.

LEES HIER SOFIE'S VERHAAL

‘Je haalt het maximale uit je studie bij een studententeam’

Als manager van team CASA was het de taak van Manuel García Hernandez om het beste uit zijn team te halen en ze gemotiveerd en aangehaakt te houden op weg naar de bouw van een duurzame woning.

LEES HIER ZIJN VERHAAL

‘Je kunt jezelf ontwikkelen, avonturen beleven, en iets nuttigs doen waar je later trots op bent’

Zes jaar lang was Robin Soetens actief bij Tech United Eindhoven, het robotvoetbalteam van de TU/e. Hij besteedde meer tijd aan het team dan aan zijn studie, grapt hij nu. Zijn hoogtepunten? Voor de eerste keer wereldkampioen robotvoetbal worden én de volle tribunes bij de in Eindhoven georganiseerde RoboCup.

DIT WAS ROBINS REIS BIJ TECH UNITED

‘Een ontzettend positieve ervaring voor mezelf en voor mijn latere carrière’

Micha van den Herik is op een missie sinds hij in 2019 instapte bij studententeam FruitPunch AI: meer goede artificial intelligence engineers opleiden. Zelfs vanuit zijn exchange semester in Finland werkt hij als ambassadeur om het netwerk van FruitPunch te vergroten en de ‘religie’ van AI for Good te verspreiden.

LEES HIER MICHA'S VERHAAL

‘Onderdeel zijn van VIRTUe heeft mijn studentenleven enorm verrijkt’

Al drie jaar is de Italiaanse Marianna Angelini actief bij studententeam VIRTUe. Haar inzet vanaf de start van het team werd deze maand bekroond met het winnen van de tweede prijs in de Solar Decathlon Europe met hun zelfvoorzienende duurzame huis.

DIT VOND MARIANNA VAN HAAR TIJD BIJ VIRTUE

‘Het werken in een studententeam lijkt schrikbarend veel op het werkende leven’

Texas van Leeuwenstein (30) was rond 2012 een veelpleger als het ging om studententeams, die toen nog in de kinderschoenen stonden. Hij was mede-oprichter van twee teams: TU/ecomotive, dat een elektrische stadsauto maakte, en team STORM, dat de wereld rondreisde in tachtig dagen op een zelfgebouwde volledig elektrische toermotor.

LEES HIER TEXAS' VERHAAL

‘Het netwerk dat ik bij URE heb opgebouwd, komt nog steeds van pas’

Alex Pap kreeg de smaak te pakken van elektrische voertuigen tijdens zijn jaren bij team University Racing Eindhoven. Het netwerk dat hij in zijn bestuursjaar opbouwde, komt hem nog steeds van pas bij het leiden van scale-up XYZ Dynamics.

VAN STUDENTENTEAM NAAR STARTUP

‘Het is bizar hoeveel je in één jaar tijd in een studententeam leert’

Sofie Scheij (22) is een groot voorstander van geleerde theorie toepassen in studententeams. Én van het onmogelijke mogelijk maken in een team van supergemotiveerde medestudenten.

LEES HIER HAAR VERHAAL

‘Je eindigt een jaar studententeam met een groter netwerk’

Daan Hegger weet na zijn jaar bij studententeam Blue Jay niet alleen veel over autonoom vliegende drones, maar ook wat er komt kijken bij een fusie tussen studententeams.

KLIK VOOR DAANS VERHAAL

‘Mijn tijd bij URE zorgde dat ik opviel bij de recruiters van Tesla’

Dennis de Niel (25) legde een stevige basis voor zijn carrière in de automotive dankzij zijn tijd bij University Racing Eindhoven. Het bracht hem in beeld bij zijn huidige werkgever Tesla, waar hij zijn jongensdroom leeft.

LEES HIER ZIJN VERHAAL

ZOVEEL TEAMS, ZOVEEL KEUZE

Ben je na het lezen van deze verhalen benieuwd welk studententeam bij jou past?
Op deze pagina vind je alle teams die de TU/e rijk is.