Zorgen over inperken internationalisering hoger onderwijs

21 juni 2023

In reactie op het Kamerdebat van afgelopen week over de internationalisering van het hoger onderwijs.

Foto: Angeline Swinkels.

Onderwijsminister Robbert Dijkgraaf heeft afgelopen week in de Tweede Kamer zijn ideeën toegelicht voor een betere beheersing van de internationale studentenstromen. De plannen worden de komende maanden in overleg met het hoger onderwijs verder uitgewerkt. De TU/e heeft grote zorgen over de voorgestelde inperking van het Engelstalige onderwijs. De TU/e koestert haar sterk internationale karakter, dat van zeer grote waarde is om haar rol zo goed mogelijk te vervullen ten aanzien van studenten, de economie van de Brainportregio en Nederland, maatschappelijke uitdagingen, en de wetenschap.

De minister formuleerde in het debat het vertrekpunt dat opleidingen in principe in het Nederlands zijn, met beperkte ruimte voor uitzonderingen. Voor de TU/e is dit principe zorgwekkend. Vrijwel al onze opleidingen zijn momenteel in het Engels, omdat de arbeidsmarkt daarom vraagt, zeker in de Brainportregio.

De TU/e leidt met haar ‘international classroom' ingenieurs op die optimaal voorbereid zijn op hun toekomstige werkomgeving. Met Engelstalig onderwijs en studenten van vele nationaliteiten, die samen werken in ons Challenge-based onderwijs, sluiten de TU/e-opleidingen naadloos aan bij zowel de wetenschap als de hightechindustrie, die volledig internationaal van karakter zijn. Het herinvoeren van Nederlandstalige opleidingen zou contraproductief zijn.

Bovendien is het omzetten van de opleidingen naar Nederlandstalige opleidingen bijzonder lastig te realiseren voor de TU/e, doordat het lesmateriaal en meer dan de helft van onze docenten internationaal zijn. We werven ons wetenschappelijk personeel internationaal om voldoende topdocenten aan te trekken.

Daarnaast helpt het internationale karakter, met Engelstalige opleidingen, om internationaal toptalent aan te trekken en meer ingenieurs op te leiden. Dat is hard nodig omdat de Nederlandse instroom niet voldoende is om te voldoen aan de enorme vraag naar ingenieurs die nodig zijn voor het creëren van oplossingen voor de grote maatschappelijke uitdagingen en voor het behoud en de groei van de hightechindustrie. Met name in de Brainportregio staan werkgevers te springen om meer ingenieurs. Belangrijk hierbij is dat het percentage van onze internationale afgestudeerden dat na hun studie in Nederland blijft werken - het hoogste van Nederland is. Daarnaast is er bij de TU/e geen sprake van verdringing van Nederlandse studenten; voor iedere Nederlandse student was en is plek.

Om deze redenen pleit de TU/e voor ruimte om haar internationale karakter en Engelstalige opleidingen in stand te houden. De signalen uit Den Haag leiden verder tot onrust bij onze internationale gemeenschap, die een integraal en onmisbaar deel is van onze community. Ook om die reden hebben wij zorgen over de Haagse plannen.

De voorstellen van de minister moeten nog verder uitgewerkt worden in bestuurlijke afspraken tussen de minister en de hoger-onderwijsinstellingen en in wetgeving. We zijn daarbij betrokken en gaan ons sterk maken voor het behoud van het internationale karakter van de TU/e, met oog op de grote belangen voor studenten, voor de economie van de Brainportregio en Nederland, met aandacht voor de gevoeligheden in de regio en de stad en het oplossen van maatschappelijke uitdagingen.

Ivo Jongsma
(Communications Adviser)