Nieuwe decaan faculteit Electrical Engineering Mark Bentum:

‘Op deze plek kan ik meer betekenen voor de jonge generatie wetenschappers’

2 oktober 2023

Interview nieuwe decaan van Electrical Engineering Mark Bentum: een goede luisteraar die niet bang is voor het nemen van beslissingen.

Decaan Mark Bentum in Flux. Foto: Bart van Overbeeke
Decaan Mark Bentum in Flux. Foto: Bart van Overbeeke

Bij de nieuwe decaan van de faculteit Electrical Engineering is het glas altijd halfvol. “Ook als dingen niet zo goed gaan, probeer ik daar altijd het positieve uit te halen”, zegt Mark Bentum. Een kennismakingsgesprek over leiderschap, werkplezier, liefde voor onderwijs en bouwen.

Je mag Mark Bentum (56) ’s nachts wakker maken voor wetenschap, techniek en onderwijs. “Ik vind het geweldig om met jonge mensen te werken. Of het nu gaat om onderwijs geven, of ze begeleiden tijdens hun bachelor- en masterprojecten of promotie; ik krijg daar enorm veel energie van.”

Zijn keuze om te solliciteren naar de functie van decaan van de faculteit Electrical Engineering, waar hij sinds 2017 deeltijd hoogleraar is, was voor hem een logische. “Ik realiseer me dat ik nu als bestuurder een stapje verder weg zit van de dagelijkse praktijk. Maar het geeft me wél de kans om op een hoger niveau wat te betekenen voor wetenschap, techniek en de jongere generatie wetenschappers.”

Helpen

Bentum krijgt energie van mensen helpen, al is het maar met iets kleins. “Dat kan een gesprek zijn over een belangrijke keuze, zoals of iemand wel of niet gaat promoveren. Of iemand succesvol voordragen voor een prijs. Ik ben trots als dingen dan lukken.”

Ik spreek Mark Bentum op de derde dag dat hij in functie is. Per 1 september heeft hij Bart Smolders opgevolgd als decaan van Electrical Engineering. Het gesprek vindt plaats in Bentums gedeelde kamer op vloer 9 van Flux, waar hij als deeltijdhoogleraar Radio Science een plek had. Collega’s lopen in en uit. Af en toe ontlokt een antwoord van Bentum een kwinkslag van zijn kamergenoot aan zijn adres. Bentum lacht ontspannen en speelt het spelletje mee.

In vertrouwen

“Is er niet te veel afleiding?”, informeert hij. “Ik deel de decanenkamer op vloer 0 met Kees Storm van Applied Physics and Science Education, maar vandaag heeft hij de kamer tot zijn beschikking. We zijn aan het verbouwen, eind van het jaar kan ik mijn eigen kamer betrekken. Ik zit graag tussen mijn collega’s, maar het is soms wel handig om mensen in vertrouwen te kunnen spreken.”

Over Mark Bentum

Mark Bentum is parttime hoogleraar Radio Science aan de TU/e. Daarnaast is hij hoofd van de afdeling Astronomy & Operations bij ASTRON, het Nederlandse instituut dat zich bezighoudt met onderzoek en ontwikkeling op het gebied van astronomie. Die positie gaat hij dit jaar afbouwen, om zich vanaf november fulltime te kunnen richten op het decanaat van Electrical Engineering. “Mijn focus ligt dan voor honderd procent bij de universiteit, en daar kijk ik naar uit.”

“Ik heb een fantastische tijd gehad bij ASTRON, ik heb er 28 jaar gewerkt. Twee banen naast elkaar doen - vier dagen bij ASTRON en een aan de TU/e - houdt een keer op. Wanneer je meer managementtaken krijgt, wordt je agenda een ramp en ben je vooral bezig met het managen van je afwezigheid. Ik heb beide banen met veel plezier gedaan, maar het was tijd om een keuze te maken.”

Bentum is winnaar van een Comenius Senior Fellowship voor onderwijskundig onderzoek. Tijdens MomenTUm 2021 werd hij bovendien uitgeroepen tot de beste bachelordocent van dat jaar. “Tjonge, dat was leuk”, herinnert hij zich met een grote glimlach op zijn gezicht. “Ik ben een gepassioneerd onderwijsman en vond het vooral mooi dat deze waardering vanuit de studenten kwam.”

Bentum omschrijft zichzelf als positief, transparant, open en informeel. Dat laatste straalt hij ook uit, breed lachend en casual gekleed in spijkerbroek en blouse. Hij is en blijft gewoon Mark. “Mijn promotor heette Otto Hermann, maar niemand die het in zijn nabijheid waagde om hem bij zijn voornaam te noemen. Ik ga me niet anders gedragen nu ik decaan ben. Natuurlijk draag ik als het nodig is een pak, maar dit is wie ik ben”.

En die persoon maakt van zijn hart geen moordkuil en werkt met open vizier. “Ik ben zelf heel open en mijn mensen kunnen altijd bij mij terecht. Ik zie mezelf als een coachend leider. Luisteren en alle argumenten aanhoren, kan ik goed. Maar ik ben niet bang voor het nemen van beslissingen.”

Dit is wie ik ben. Ik ga me niet anders gedragen omdat ik nu decaan ben.

Mark Bentum

Bentum wil graag vooruit. “Ik ben iemand die dingen gedaan wil hebben. Ik bouw graag, dat heb ik altijd gedaan. Of het nu gaat om een nieuwe vakgroep of curriculum - dat vind ik heel interessant.”

Gezond

Hij vindt dat zijn voorganger Bart Smolders het fantastisch heeft gedaan. “Ik heb diep respect voor de manier waarop hij de faculteit heeft geleid samen met de rest van het bestuur. EE is een gezonde faculteit, de laatste jaren hebben onze mensen een groot aantal projecten uit het Nationaal Groeifonds binnengehaald. We werken in een prachtig ecosysteem met Brainport en de vraag naar electrical engineers is nog nooit zo groot geweest. Ik kom dus in een gespreid bedje terecht, al zijn er natuurlijk altijd dingen die de aandacht vragen.”

Luistergroepen

Plannen heeft de nieuwe decaan al genoeg. Hij loopt ten slotte al enkele jaren rond aan de faculteit. Maar hij wil ook zijn oor actief te luisteren leggen in Flux. “Ik ga de komende maanden luistergroepen organiseren, waarbij ik degene ben die luistert naar de verhalen vanuit EE. Dat is een hoop werk, maar ik hoop daarmee ook te laten zien dat mijn deur openstaat voor iedereen die er behoefte aan heeft.”

Ik wil van onze mensen horen hoe het met ze gaat.

Mark Bentum

Aan de luistertafel noodt Bentum niet enkel groepshoofden (“die spreek ik toch regelmatig”), maar ook promovendi. “Ik ben zelf natuurlijk ook gepromoveerd, maar dat is alweer een hele tijd geleden. Ik wil graag van promovendi horen hoe het met hen gaat en of zij voldoende groeimogelijkheden zien.”

Want Bentum realiseert zich maar al te goed dat goede mensen binnenhalen en binnen hóuden belangrijk is. De industrie schreeuwt om steeds meer electrical engineers en de faculteit zal de komende jaren moeten groeien om aan die vraag te kunnen blijven voldoen.

“Dat brengt gigantische uitdagingen met zich mee en daar moet ik me als decaan mee bezighouden. Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat we op een gezonde manier met elkaar blijven werken, zodat iedereen het aan kan.”

Mark Bentum. Foto: Bart van Overbeeke
Mark Bentum. Foto: Bart van Overbeeke

Samen lol hebben in je werk, vind ik heel belangrijk.

Mark Bentum

Werkplezier is daarbij een grote factor voor hem. “Het gaat om meer dan salaris alleen. Je moet jezelf kunnen zijn hier. En ik vind het belangrijk dat je samen ook lol hebt, dat het leuk is om hier te werken. Dat is een belangrijke taak voor het faculteitsbestuur. Het loopt goed, maar er is altijd ruimte voor verbetering. Ik weet nog niet alles, maar daar ga ik aan werken.”

Erkennen en Waarderen

Erkennen en Waarderen, het nieuwe waarderingsprogramma voor wetenschappers, waarbij niet enkel hun onderzoeksresultaten meer belangrijk zijn voor hun carrièrestappen, heeft Bentums warme steun.

Het mooie aan Erkennen en Waarderen is dat wetenschappers zélf hun focus mogen leggen.

Mark Bentum

“Ik vind het fantastisch dat je zelf de focus mag leggen als wetenschapper. Dat je naast onderzoek ook kunt kiezen voor onderwijs of impact. Ik wilde destijds zelf hoogleraar worden aan de Universiteit Twente, op basis van mijn onderwijsinnovaties. Dat vonden ze mooi, en er werd gewerkt aan een profiel om dat mogelijk te maken. Maar aan het eind van het verhaal werd er niks veranderd aan het profiel dat er al stond, maar kwam er iets bíj op het gebied van onderwijs.”

“Natuurlijk gaan onderzoek en onderwijs hand in hand aan een universiteit. Je kunt onderzoek nooit laten liggen, er moet een relatie blijven. Maar je kunt dankzij Erkennen en Waarderen wel de focus leggen. Voor mij als decaan ligt hier een belangrijke taak: we moeten een klimaat creëren waarin dit mogelijk is.”

Challenge-Based Learning

Onderwijsman Bentum is enthousiast over het geven van onderwijs binnen Challenge-Based Learning. “Het is een heel andere manier van leren. Je zoekt naar problemen die nog niet opgelost zijn. Het is niet: ‘hier is de stof, leer het en doe er een mondeling of schriftelijk examen in’. Nee, je gaat met een groep een oplossing zoeken voor een echt probleem uit de grotemensenwereld. Daarmee leer je allerlei dingen die belangrijk zijn voor als je na je studie gaat werken.”

Dat zijn veelal soft skills, zoals samenwerken, communiceren, een gestructureerd verhaal kunnen presenteren, de ethische kant van techniek. “We hebben alumni eens gevraagd wat zij hebben gemist in hun opleiding. Zonder uitzondering noemden ze daarbij deze soft skills, die ze zo nodig hebben in hun werk. Als je met een team binnen CBL samenwerkt en challenges oplost, krijg je die automatisch mee.”

Bentum benadrukt dat CBL andere onderwijsvormen niet vervangt: “Naast CBL moeten we onze studenten ook een grondig begrip van wiskunde, natuurkunde et cetera bijbrengen. Je kunt niet alles met CBL oplossen.”

De faculteit Electrical Engineering is gehuisvest in gebouw Flux, dat het deelt met Applied Physics and Science Communication. Foto: Angeline Swinkels
De faculteit Electrical Engineering is gehuisvest in gebouw Flux, dat het deelt met Applied Physics and Science Communication. Foto: Angeline Swinkels

Er liggen grote kansen op het gebied van halfgeleiders voor onze faculteit.

Mark Bentum

De nieuwe decaan is positief over de toekomst van Electrical Engineering. “Zo liggen er grote kansen voor onze faculteit op het gebied van halfgeleiders, met grote spelers als ASML en NXP in de buurt.

Paradijs in Flux

“Ik zal niet zeggen dat we hier de hemel of het paradijs gecreëerd hebben, maar het gaat wel heel goed. Dat kunnen we zo houden wanneer iedereen binnen onze faculteit - de studenten, docenten, de hoogleraren, onderzoekers, het ondersteunend personeel - er samen de schouders onder blijft zetten. We hebben elkaar nodig!”

Uit onze strategie: Leiderschap

Het realiseren van onze strategische doelen vraagt leiderschap. Van leidinggevenden, van teams en van iedereen persoonlijk. Binnen het thema Resilience steken we daarom extra energie in leiderschap. Transparantie, vertrouwen, talent en team zijn de vier belangrijkste thema's waar het om draait bij leiderschap aan de TU/e. Goede leiders bouwen met hun team mee aan een veerkrachtige en excellente universiteit waar talent kan bloeien. Dit vraagt om medewerkers die hart hebben voor onderwijs, wetenschap, technologie én elkaar. Het vraagt om leidinggevenden die de veranderingen mee willen vormgeven en die talent binnen hun team herkennen en stimuleren - om zo het beste uit iedereen te halen. Het vraagt om leiders die vertrouwen geven en een veilige en open werkomgeving creëren.

Leiderschap valt onder Resilience, een van de drie thema’s in onze Strategie 2030.

Brigit Span
(Corporate Storyteller)

Meer interviews met onze decanen

Meer over onze strategie

Blijf ons volgen