Toekomst is zonnig voor Eindhoven Young Academy of Engineering

4 februari 2022

Met zes nieuwe leden, eindelijk weer fysieke bijeenkomsten en belangrijke werkgroepen wacht de EYAE een druk en spannend 2022.

2021 was een testjaar voor veel TU/e-organisaties, waaronder de Eindhoven Young Academy of Engineering (EYAE). Dit netwerk brengt jonge wetenschappers en ingenieurs uit verschillende disciplines en vakgroepen bij elkaar om te discussiëren over de onderwerpen die hun carrière raken. Maar het jaar eindigde op een zonnige noot met nieuwe leden en grote plannen om EYAE zichtbaarder en actiever te maken in 2022.

Yoeri van de Burgt.

Sinds de oprichting in 2018 fungeert de Eindhoven Young Academy of Engineering (EYAE) als een platform voor jonge getalenteerde onderzoekers om onder andere een open discussie aan te gaan en interdisciplinair onderzoek aan te moedigen. Maar net als in 2020 werden de activiteiten van EYAE in 2021 beïnvloed door de pandemie.

"Het was op zijn zachtst gezegd een zwaar jaar", zegt Yoeri van de Burgt, werkzaam bij de   faculteit Mechanical Engineering en bestuurslid van EYAE. "Ons professionele en persoonlijke leven werd door de pandemie op de proef gesteld, waardoor veel EYAE-activiteiten werden ingeperkt."

Toch waren er afgelopen jaar enkele EYAE-hoogtepunten. "Onze jaarlijkse retraite was een fysieke bijeenkomst en een belangrijk hoogtepunt", zegt Sandra Loerakker, onderzoeker aan de faculteit Biomedical Engineering en ook bestuurslid.

"Andere hoogtepunten zijn ons onderzoek naar de beweegredenen van beginnende onderzoekers om in de academische wereld te blijven of die juist te verlaten. We ontdekten dat onzekerheid en hoge werkdruk veel mensen ontmoedigen om te blijven. Een vervolgonderzoek is in de maak. We hebben ook onderzoekservaringen met het Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) programma geëvalueerd."

Sandra Loerakker.

Toekomst is rooskleurig

Hoewel de meeste van hun activiteiten in 2021 werden beïnvloed door pandemie-gerelateerde beperkingen, ziet het er goed uit voor EYAE in 2022.

"We kunnen niet wachten om onze leden weer fysiek te ontmoeten", zegt Van de Burgt. "Er gaat niets boven een persoonlijke ontmoeting om elkaar goed te leren kennen en om gemakkelijk ideeën uit te wisselen."

Een belangrijk EYAE-initiatief is de vorming van werkgroepen die zich richten op verschillende onderwerpen waar EYAE-leden, hun onderzoek en de campus als geheel van kunnen profiteren, zegt Loerakker.

"Eén werkgroep zal zich richten op het verbeteren van onze zichtbaarheid aan de TU/e, zodat jonge academici ons weten te vinden. Een andere werkgroep zal zich buigen over de onafhankelijkheid van jonge onderzoekers, want sommige onderzoekers krijgen veel vrijheid, maar anderen bevinden zich in een traditionele hiërarchische groep."

Nieuwe leden van EYAE.

Viering van nieuwe leden

EYAE verwelkomde in oktober 2021 zes nieuwe leden: Francesca Grisoni (faculteit Biomedical Engineering), Max Birk (faculteit Industrial Design), Maryam Razavian en Karin Smolders (beiden faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences), Pim van der Hoorn (faculteit Mathematics & Computer Science) en Diletta Giuntini (faculteit Mechanical Engineering). Zij voegen zich bij 30 andere EYAE-leden.

Zowel Loerakker als Van de Burgt ziet het belang van het binnenhalen van nieuw talent. "Het is belangrijk om jonge onderzoekers toe te blijven voegen, zodat we jong blijven", zegt Loerakker. "En het is goed om frisse nieuwe perspectieven met verschillende achtergronden erbij te hebben", vult Van de Burgt aan.

Diletta Giuntini.

Voor nieuw lid Diletta Giuntini is de toetreding tot het EYAE in meer dan één opzicht belangrijk: "EYAE is een opwindend netwerk om deel van uit te maken. Je ontmoet briljante collega's uit verschillende vakgebieden die allemaal oprecht geïnteresseerd zijn om van de TU/e een geweldige plek te maken om te werken. Het is geweldig om nieuwe perspectieven en strategieën te horen."

En wat hoopt Guintini te bereiken in EYAE: "Ik hoop te werken aan het bevorderen van interdisciplinariteit, internationalisering, diversiteit en inclusie, en het bieden van ondersteuning aan jonge onderzoekers. Ik ben enthousiast over de mogelijkheden!"

Oproep voor nieuwe leden

De toevoeging van Guintini en haar TU/e-collega's eind 2021 heeft het ledenaantal een boost gegeven, maar Van de Burgt en Loerakker hopen op nog meer aanwas in 2022.

"Volgend jaar vertrekken de eerste EYAE-leden en die moeten vervangen worden. Natuurlijk willen we ook nieuwe leden van de hoogste kwaliteit", zegt Van de Burgt.

Nieuwe leden kunnen zich vanaf mei 2022 aanmelden.

Over TU Eindhoven Young Academy of Engineering (EYAE)

De TU Eindhoven Young Academy of Engineering (EYAE), opgericht in 2018, is een netwerk van enthousiaste, ambitieuze en uitmuntende beginnende wetenschappers, ontwerpers en ingenieurs met een brede interesse in en visie op wetenschap en techniek in het algemeen.

EYAE heeft een aantal primaire doelstellingen:

• een platform zijn voor jonge onderzoekers voor open discussie;
  • ondersteuning bieden aan beginnende onderzoekers aan de TU/e;
  • het bevorderen van interdisciplinaire samenwerking en onderzoek;
  • bevorderen van excellentie in onderwijs;
  • bijdragen aan valorisatie (kennisoverdracht) en outreach;
  • en adviseren over beleid op het gebied van wetenschappelijk onderzoek, onderwijs, valorisatie, outreach en impact, zowel binnen als buiten de TU/e.

Voor meer informatie over het EYAE kun je terecht op hun website.

Barry Fitzgerald