Statement over het aangekondigde klimaatprotest

4 maart 2024

Naar aanleiding van het aangekondigde klimaatprotest tijdens de Career Expo van dinsdag en woensdag.

Het College van Bestuur. Foto: Bart van Overbeeke.

Als College van Bestuur van de TU/e willen wij graag ingaan op het klimaatprotest dat is aangekondigd voor 5 en 6 maart, wanneer de Career Expo plaatsvindt. Allereerst willen we onze waardering uitspreken voor de betrokkenheid van onze studenten en andere leden van de gemeenschap bij het bijdragen aan bewustwording dat er dringend actie nodig is tegen klimaatverandering. Het demonstratierecht is een grondrecht en de TU/e geeft dan ook alle ruimte aan manifestaties.

De TU/e zet zich volledig in voor duurzaamheid. De energietransitie speelt een cruciale rol in het tegengaan van klimaatverandering en het realiseren van een duurzamere toekomst. We zetten er stevig op in om ons onderzoek, onderwijs en onze innovaties op dit gebied te bevorderen en we zetten voortdurend nieuwe stappen om onze bijdrage te vergroten. We zijn trots op onze medewerkers en onderzoekers die hard werken aan een duurzamere en meer inclusieve samenleving.

De energietransitie is de grootste maatschappelijke uitdaging ooit en kan alleen worden aangepakt door zoveel mogelijk de krachten te bundelen. We kunnen het ons daarom niet veroorloven om sterke R&D-partijen uit te sluiten die kunnen helpen bij het versnellen van het realiseren van de duurzame oplossingen die nodig zijn, waaronder bedrijven uit de fossiele-brandstoffensector. We hebben in 2022 besloten dat nieuwe samenwerkingsverbanden van de TU/e met dergelijke bedrijven alleen betrekking zullen hebben op projecten die bijdragen aan duurzame energie en duurzaamheid.

Hoewel we de bezorgdheid erkennen die bij sommige partijen leeft over de samenwerking met de fossiele brandstofindustrie, zijn we ervan overtuigd dat samenwerking met deze partijen de noodzakelijke veranderingen kunnen faciliteren en versnellen. Deze partijen zijn daarom welkom op de Career Expo.

Debat, discussie en vrijheid van meningsuiting zijn kernelementen van de academische wereld. De TU/e geeft daarom veel ruimte aan manifestaties, met dien verstande dat de veiligheid voor iedereen gewaarborgd is. Dit is onlangs opnieuw bevestigd in de nieuwe Beleidsuitgangspunten van de TU/e bij manifestaties. Deze uitgangspunten zijn besproken met en goedgekeurd door de Universiteitsraad, de democratisch gekozen vertegenwoordiging van de TU/e-gemeenschap. We rekenen op het begrip van de organisatoren, de deelnemers en bezoekers van de Career Expo voor het aangekondigde protest. Het recht om te protesteren is een grondrecht waar we allemaal ruimte aan moeten bieden. Tegelijkertijd verwachten we dat iedereen op onze campus elkaar met respect en empathie benadert.

Door een protestgroep werden vragen gesteld over onafhankelijke journalistiek aan de TU/e. Het is belangrijk om op te merken dat de TU/e onafhankelijke journalistiek en kritische berichtgeving sterk ondersteunt.

Tot slot wensen we de organisatoren van de Career Expo, de honderden deelnemers en de duizenden bezoekers een succesvol en plezierig evenement toe.

mailbox

Nieuwsbrief Onderzoek

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief met de nieuwste ontdekkingen van onze TU/e-onderzoekers.

mailbox

Nieuwsbrief Onderzoek

Podcasts

TU/e podcasts

In de Nederlandstalige podcast Sound of Science bespreekt de Vlaamse cabaretier en wetenschapsfanaat Lieven Scheire de laatste wetenschappelijke ontdekkingen en de rol van technologie in de samenleving.

Social media

Wees deel van onze community en blijf op de hoogte van wat er aan de TU/e gebeurt via ons LinkedIn-kanaal.

Social media

Volg het laatste nieuws altijd via ons X-account.

Socials

Instagram - research

Volg ons laatste onderzoeksnieuws op Instagram.

Op ons YouTube-kanaal vind je de nieuwste video's en animaties over onderzoek, onderwijs en werken bij TU/e.

Podcasts

TU/e podcasts

Social media

Volg het laatste nieuws altijd via ons Twitterkanaal.

Socials

Instagram - research

Volg ons laatste onderzoeksnieuws op Instagram.