Acht jaar rector Frank Baaijens = acht jaar passie voor talent

8 mei 2023

Speciaal magazine ter ere van afscheid rector magnificus Frank Baaijens op tue.nl/frank.

Frank Baaijens. Foto: Bart van Overbeeke
Foto: Bart van Overbeeke

Acht jaar lang heeft rector magnificus Frank Baaijens aan het roer gestaan van onderwijs en wetenschap aan onze universiteit. Deze donderdag, 11 mei, draagt hij zijn ambtsketen over aan nieuwe rector Silvia Lenaerts.

Onder Baaijens' leiding is de TU/e flink gegroeid in studentenaantallen, zijn er drie interdisciplinaire onderzoeksinstituten opgericht en is het vernieuwende en prijswinnende onderwijsconcept Challenge-based Learning ingevoerd. Baaijens was mede-architect van Erkennen en Waarderen, het nieuwe beoordelingssysteem voor wetenschappers waarbij passie en kwaliteit leidend zijn. En hij toonde zich een groot voorvechter van meer vrouwen in de wetenschap.

Altijd slingerden er twee rode draden door alles wat Baaijens deed: talent en excellentie. Hoe kunnen we onze studenten en mensen zó uitdagen, stimuleren en faciliteren om het beste uit zichzelf te halen? Zodat zij hun passie kunnen volgen en die in kunnen zetten voor onderwijs, onderzoek, ondernemerschap en de maatschappij.

Afscheidsceremonie

Op dondermiddag 11 mei nemen we afscheid van rector Frank Baaijens en verwelkomen we nieuwe rector Silvia Lenaerts. Dat gebeurt vanaf 13.30 uur met een event onder de naam Frank’s favorites in de Blauwe Zaal. Meld je aan via deze pagina als je erbij wilt zijn. Daar vind je ook de livestream waarmee je de bijeenkomst online kunt volgen.

Digitaal magazine Frankly Speaking

Ter ere van Baaijens’ afscheid is een digitaal magazine gemaakt: Frankly Speaking. Nog één keer vertelt Frank Baaijens over zijn acht jaar als rector en geeft hij een doorkijkje naar zijn eigen toekomst en die van de universiteit die hem zo nauw aan het hart ligt.

Wil je de foto's terugkijken van het afscheid van Frank en de rectoraatswissel? Bekijk dan dit Flickr-album.

Brigit Span
(Corporate Storyteller)