NWO steunt TU/e-onderzoek naar energie-efficiëntere AI-processoren en verbetering computationele vloeistofdynamica

10 januari 2024

In totaal krijgen 9 projecten een bedrag van 9 miljoen euro

Federico Toschi (l) en Henk Corporaal (r).

Wetenschapsfinancier NWO stelt financiële middelen ter beschikking voor twee TU/e-onderzoeksprojecten, geleid door hoogleraren Henk Corporaal en Federico Toschi. Zij kunnen met het geld energie-efficiëntere AI-processoren ontwikkelen en computationele vloeistofdynamica naar een hoger niveau tillen. In totaal krijgen negen projecten een totaalbedrag van ruim negen miljoen euro van NWO. Consortium partners leggen nog bijna anderhalf miljoen euro aan cofinanciering in.

Edge AI-processoren

Henk Corporaal, hoogleraar aan de faculteit Electrical Engineering en verbonden aan AI-instituut EAISI, leidt samen met mede-initiator Federico Corradi het onderzoek naar het verbeteren en energie-efficiënter maken van zogeheten Edge AI-processoren. AI-berekeningen kun je namelijk uitvoeren op een centrale locatie (denk aan de cloud) of een privé datacenter, maar ook in de buurt van de sensor vanwaar de gegevens worden geproduceerd. Door gegevens lokaal te verzamelen en te verwerken, kunnen beslissingen en acties sneller worden genomen en is de kans op gegevenslekken kleiner.

De genoemde processoren moeten echter minimaal honderd keer energie-efficiënter worden om een breed scala aan intelligente Edge-toepassingen mogelijk te maken; innovatie op alle niveaus van het ontwerp is vereist. Ook NWO, TU Delft en Rijksuniversiteit Groningen zijn bij het onderzoek betrokken, cofinanciers zijn Innatera Nanosystems B.V. en Stichting IMEC.

Verbetering computationele vloeistofdynamica

Hoogleraar Federico Toschi van de faculteit Applied Physics and Science Education gaat een team leiden dat computationele vloeistofdynamica gaat verbeteren. Het doel van het project is het creëren van gereedschappen waarmee, met behulp van supersnelle computers en innovatieve software, nauwkeurig en efficiënt kan worden voorspeld hoe vloeistoffen en gassen stromen onder ijle omstandigheden.

Het team van Toschi wil computationele vloeistofdynamica een duw in de rug geven door verschillende methodes te combineren – denk aan gegevensgestuurde methodes (machinaal leren) en modelgestuurde methodes (op fysica gebaseerd) – om zo de rekenefficiëntie te verhogen en dus de benodigde rekenkracht te verminderen. En dat terwijl de fysica van gassen die uit evenwicht zijn, goed blijft werken. De cofinanciers zijn ASML, Flow Matters en Carbyon.

Open Technologieprogramma

In totaal krijgen negen projecten een totaalbedrag van ruim negen miljoen euro van NWO. Consortium partners leggen nog bijna anderhalf miljoen euro aan cofinanciering in. De subsidies maken deel uit van het Open Technologieprogramma, waarmee NWO interdisciplinair wetenschappelijk onderzoek en samenwerking tussen wetenschappers en bedrijven en andere organisaties ondersteunt.

Frans Raaijmakers

mailbox

Nieuwsbrief Onderzoek

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief met de nieuwste ontdekkingen van onze TU/e-onderzoekers.

mailbox

Nieuwsbrief Onderzoek

Podcasts

TU/e podcasts

In de Nederlandstalige podcast Sound of Science bespreekt de Vlaamse cabaretier en wetenschapsfanaat Lieven Scheire de laatste wetenschappelijke ontdekkingen en de rol van technologie in de samenleving.

Social media

Wees deel van onze community en blijf op de hoogte van wat er aan de TU/e gebeurt via ons LinkedIn-kanaal.

Social media

Volg het laatste nieuws altijd via ons X-account.

Socials

Instagram - research

Volg ons laatste onderzoeksnieuws op Instagram.

Op ons YouTube-kanaal vind je de nieuwste video's en animaties over onderzoek, onderwijs en werken bij TU/e.

Podcasts

TU/e podcasts

Social media

Volg het laatste nieuws altijd via ons Twitterkanaal.

Socials

Instagram - research

Volg ons laatste onderzoeksnieuws op Instagram.