Mark Bentum nieuwe decaan van de faculteit Electrical Engineering

24 juli 2023

"Bentum is een zeer energieke, verbindende en inspirerende leider, die uitermate geschikt is voor deze rol."

Het College van Bestuur heeft per 1 september hoogleraar Mark Bentum benoemd tot decaan van de faculteit Electrical Engineering (EE). Hij volgt hoogleraar Bart Smolders op, die sinds 2016 de faculteit leidde.

Prof.dr.ir. Bentum (1967) werkte de afgelopen 25 jaar bij ASTRON, het Nederlands instituut voor radioastronomie, waar hij de laatste jaren hoofd was van de Astronomy & Operations afdeling. Van 2008 tot 2017 was hij daarnaast universitair hoofddocent aan de Universiteit Twente. Sinds 2017 is hij deeltijd-hoogleraar Radio Science bij de onderzoeksgroep Electromagnetics van de TU/e. Hij won in 2021 de prijs van beste bachelordocent van de TU/e. Verder heeft Bentum een MBA-diploma van Nyenrode Business Universiteit.

Robert-Jan Smits, voorzitter van het College van Bestuur: “We zijn zeer verheugd met Mark Bentum als nieuwe decaan van de faculteit Electrical Engineering. We kennen hem als een zeer energieke, verbindende en inspirerende leider, die uitermate geschikt is voor deze rol en om de uitdagingen van de faculteit op te pakken. Denk onder meer aan de verdere groei van het aantal studenten, de implementatie van het hernieuwde Bachelor College, en het verder uitbouwen en versterken van het onderzoek van de faculteit, onder meer op gebied van halfgeleiders.”

“Ik heb erg veel zin om aan de slag te gaan als decaan van EE. Het is een prachtige faculteit, met enorm veel supergemotiveerde mensen, waar ik me vanaf de eerste dag thuis heb gevoeld”, zegt Bentum. “Excellentie van onderwijs en onderzoek zijn voor mij speerpunten, net als groei van de faculteit. De vraag naar elektrotechnisch ingenieurs is gigantisch en we willen daar zo goed mogelijk in voorzien. Daarnaast is het belangrijk dat we een gezond werkklimaat hebben, waar iedereen met plezier werkt. Het onderwerp ‘erkennen en waarderen’ is daarin heel belangrijk.”

Bentum begint zijn functie als decaan met drie dagen per week, om zijn werkzaamheden bij ASTRON goed te kunnen overdragen. Aan het einde van het jaar zal hij volledig aan de slag zijn bij de TU/e, met een dag per week tijd voor onderzoek en onderwijs. Bentum: “Ik heb een groot onderwijshart. Dus als het even kan, dan zal ik die dag per week zeker deels aan onderwijs besteden.”

Ivo Jongsma
(Communications Adviser)