‘Ik vond dat ik deze baan moest doen zoals mannen het doen’

27 maart 2024

Universitair docent Monica Zakhari is voorzitter van de Wellbeing Signal Group bij Mechanical Engineering.

Monica Zakhari. Foto: Bart van Overbeeke

Als er iemand is die weet wat het je kan brengen als je je kwetsbaar en open opstelt, is het Monica Zakhari. De van oorsprong Egyptische UD bij Mechanical Engineering heeft endometriose en heeft daardoor veel pijn, die nog heftiger opvlamt tijdens haar ovulatie en menstruatie. Soms kan ze dagen niet functioneren, en niets anders doen dan opgekruld liggen om de pijn zo min mogelijk te voelen.

“Aan de buitenkant zie je niet dat ik endometriose heb, het is een verborgen beperking die ik lang met niemand heb gedeeld. Ik vond dat ik deze baan moest doen zoals mannen het doen. Ik werkte ’s nachts en in de weekeinden om de dagen dat ik niet kon werken te compenseren.”

Toen een oudere collega bij haar klaagde over corona en zei dat zij zich daar geen zorgen over hoefde te maken omdat ze jong en gezond was, brak er iets in haar. “Ik realiseerde me dat je nooit van buiten kunt zien wat er in iemand omgaat, of hoe iemand zich voelt. Het feit dat ik er goed uit zie, betekent niet dat het goed met me gaat. Ik had op die dag veel last van pijn, maar liet dat niet merken.”

Monica Zakhari. Photo: Bart van Overbeeke

Op aandringen van de secretaresse in haar groep ging ze het gesprek aan met haar groepsleider Patrick Anderson. “Ik vertelde hem wat er met me aan de hand is, en dat dit me veel stress oplevert. Dat ik regelmatig colleges sta te geven terwijl ik verga van de pijn. Soms moet ik naderhand meteen naar het ziekenhuis. Hij reageerde heel begripvol. Ik ben blij dat ik die stap heb gezet.”

Vraag ernaar

“We zijn geneigd snel een oordeel te vellen over een ander. Wat denk je bijvoorbeeld als je een student ziet slapen tijdens een college? We oordelen snel ‘slapen doe je thuis’, maar misschien heeft hij wel een slechte nacht gehad, of heeft ie last van stress. Vraag ernaar, oordeel niet! Dat heb ik geleerd. Ik wil geen spijt meer hebben van dingen die ik niet heb gezegd.”

Diversiteit gaat niet alleen om achtergrond of gender. Het gaat ook om al die kleine dingen die je niet ziet.

Monica Zakhari

“Nu doe ik mijn baan zoals het bij mij past. Ik vertel het aan mijn collega’s als ik een slechte dag heb – en oogst begrip. De cultuur bij ME is opener geworden en we accepteren elkaars verschillen. Diversiteit gaat niet alleen om achtergrond of gender. Het gaat ook om al die kleine dingen die je niet ziet. Misschien verbetert er niet meteen iets als je over moeilijke dingen praat, maar je plant zaadjes en die komen vroeg of laat tot bloei.”

Geen aanval

Vanuit haar eigen ervaring helpt ze met de Wellbeing Signal Group anderen binnen haar faculteit. Het geeft toegang tot leiders en kan verandering mee in gang zetten. “Het is fijn om te merken dat het bestuur zo ontvankelijk is voor onze ideeën. Ze voelen het niet als aanval, maar denken meteen mee hoe we dingen beter kunnen maken.”

Foto: Bart van Overbeeke

Monica Zakhari, voorzitter WSG

“Welzijn betekent voor mij dat je jezelf kunt zijn op een plek, en dat dat oké is. Het betekent niet dat je geen conflicten of moeilijke gesprekken hebt. Gelukkig voel ik me comfortabel bij het voeren van dat soort gesprekken.”

Superkrachten

“Een hoogleraar zei eens dat ik over superkrachten beschik omdat ik over de meest oncomfortabele onderwerpen kan praten, en toch geaccepteerd word. Ik ben niet het gezicht van de klachten die we behandelen, ben slechts de boodschapper. Gelukkig snappen ze dat.”

Brigit Span
(Corporate Storyteller)