NWO steunt onderzoek TU/e naar betonprinten en diagnose van zwangerschapscomplicaties

28 november 2023

TU/e wetenschappers Theo Salet en Massimo Michi krijgen geld van de Nederlandse organisatie voor wetenschappelijk onderzoek (NWO). Daarmee kunnen ze hun onderzoek naar betonprinten en de diagnose van zwangerschapscomplicaties mede financieren. In totaal krijgen zes projecten een totaalbedrag van bijna 6 miljoen euro.

Foto: Theo Salet (l) en Massimo Michi (r)

Twee onderzoeksprojecten die worden geleid door de TU/e kunnen dankzij financiële steun van NWO van start. De projecten kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de tijdige diagnose van complicaties tijdens zwangerschap en aan het oplossen van de grote woningnood in Nederland. De subsidies maken deel uit van het Open Technologieprogramma, waarmee NWO interdisciplinair wetenschappelijk onderzoek en samenwerking tussen wetenschappers en bedrijven en andere organisaties ondersteunt. In totaal zijn zes projecten beloond, met een totaalbedrag bijna 6 miljoen euro.

Huizen printen

Het eerste TU/e-project dat subsidie krijgt, heet BUILTWISE, en draait om geautomatiseerd printen van betaalbare betonnen huizen, een belangrijk onderzoeksgebied van onze universiteit. In het onderzoek combineren de onderzoekers onder leiding van professor Theo Salet van de faculteit Built Environment, 3D-betonprinten met modulaire bouwprincipes.
De bedoeling is dat er meer kennis beschikbaar komt over geschikte wapeningsmethoden voor betonprinten op grote schaal. Ook willen de onderzoekers bijdragen aan het ontwikkelen van een nieuwe ontwerptechnologie voor driedimensionaal printen van beton.

Massimo Mischi. Foto: Angeline Swinkels

Zwangerschapscomplicaties

Het tweede onderzoeksproject waarbij de TU/e betrokken is, draagt de naam MAPPING, en wordt geleid door professor Massimo Mischi van de faculteit Electrical Engineering. Mischi wil samen met de partners in het project een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van nieuwe middelen voor de tijdige diagnose en uiteindelijk voorspelling van zwangerschapscomplicaties. De hoop is dat zwangere vrouwen zo eerder behandeld kunnen maken, met een grotere kans op een succesvolle bevalling.

Complicaties tijdens de zwangerschap zijn vaak het gevolg van een abnormale wisselwerking tussen het cardiovasculaire systeem van moeder en foetus. MAPPING wil deze interactie niet alleen in kaart brengen met behulp van visuele kaarten, maar ontwikkelt ook een slim systeem om deze complicaties automatisch te detecteren. Dit gebeurt door middel van AI-algoritmen, die in staat zijn om verschillen in de visuele kaarten te herkennen.

Zowel Mischi als Salet zijn aangesloten bij het Eindhoven AI Systems Institute (EAISI) van de TU/e.

Overige grants
De overige vier NWO-subsidies zijn toegekend aan projecten van de TU Delft (over atmosferische verstoring van satellietcommunicatie), Universiteit Twente (over dynamiek van zandbanken), Wageningen Universiteit & Research (over antistof-gebaseerde kankertherapieën, en over vleesvervangers),

Cindy de Koning
(Communication Advisor)

mailbox

Nieuwsbrief Onderzoek

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief met de nieuwste ontdekkingen van onze TU/e-onderzoekers.

mailbox

Nieuwsbrief Onderzoek

TU/e podcasts

In de Nederlandstalige podcast Sound of Science bespreekt de Vlaamse cabaretier en wetenschapsfanaat Lieven Scheire de laatste wetenschappelijke ontdekkingen en de rol van technologie in de samenleving.

Social media

Wees deel van onze community en blijf op de hoogte van wat er aan de TU/e gebeurt via ons LinkedIn-kanaal.

Social media

Volg het laatste nieuws altijd via ons X-account.

Socials

Instagram - research

Volg ons laatste onderzoeksnieuws op Instagram.

Op ons YouTube-kanaal vind je de nieuwste video's en animaties over onderzoek, onderwijs en werken bij TU/e.

TU/e podcasts

Social media

Volg het laatste nieuws altijd via ons Twitterkanaal.

Socials

Instagram - research

Volg ons laatste onderzoeksnieuws op Instagram.