Anderhalf miljoen euro voor TU/e-onderzoek naar lichtvervuiling en plastic afvalscheiding

30 januari 2024

In totaal krijgen zes projecten 4,7 miljoen euro van de NWO en diverse partners.

Jos Zeegers en Martijn Anthonissen. Foto: Angelique Swinkels

Twee projecten van de TU/e krijgen geld van wetenschapsfinancier NWO om hun onderzoek verder te helpen. Het gaat om een project van Martijn Anthonissen om lichtvervuiling tegen te gaan. Ook wordt met het geld onderzoek van Jos Zeegers bekostigd naar het scheiden van plastic afval door het gebruik van een magnetische vloeistof. In totaal krijgen zes projecten een bedrag van 4,3 miljoen euro. Het bedrijfsleven en andere partners stellen nog eens 400.000 euro extra beschikbaar.

illustratie van 'holle', 'bolle' en 'zadel' lensoppervlakte. Beeld: Martijn Anthonissen

Schittering en lichtvervuiling tegengaan

Nederland is een van de landen met de meeste lichtvervuiling ter wereld. Hiermee bedoelen we het overmatig verlichten van de omgeving in de nacht, bijvoorbeeld door onze straatverlichting of de kassen in het Westland. Dieren, maar ook mensen hebben hier last van omdat het bioritme verstoord raakt.

Niet verwonderlijk dus dat er al jaren onderzoek gedaan wordt naar andere en meer gerichtere manieren van verlichting. En daar draagt de onderzoeksgroep Computational Illumination Optics van de faculteit Mathematics and Computer Science van universitair docent Martijn Anthonissen aan bij. Die overigens meteen aangeeft dat het teamwork is, want zonder hoogleraar Wilbert IJzerman en Jan ten Thije Boonkkamp had hij het voorstel niet kunnen schrijven.

Martijn Anthonissen. Foto: Angelique Swinkels

“Verlichting werkt met spiegels en reflectie. Wij gebruiken wiskunde om bijvoorbeeld de bolling of oppervlakte van de lenzen zodanig aan te passen dat het licht gerichter gestuurd kan worden, en zo de lichtvervuiling en schittering verminderd wordt”, legt Anthonissen uit.

Met de toekenning van 600.000 euro kan Anthonissen twee extra promovendi aanstellen die ieder vier jaar onderzoek doen. Ze werken bijvoorbeeld aan lenzen met een ‘zadeloppervlak’ (zie figuur hierboven). Door de holling en de bolling goed te berekenen, kun je het licht sturen naar waar je het hebben wil. Op deze manier is het mogelijk lichtvervuiling en schittering tegen te gaan.

De onderzoeksgroep werkt met diverse partners. Zo draagt Signify ook bij door een deel van de begeleiding te verzorgen. En dat werpt vruchten af, want straatverlichting van dit bedrijf werkt nu ook al met de technologie ontwikkeld door de onderzoeksgroep van Anthonissen.

Illustratie van het MDS-proces. Beeld: Jos Zeegers

Plastic afval recyclen

NWO heeft samen met een aantal partners 910.000 euro toegekend aan de onderzoeksgroep van Jos Zeegers. Hij is universitair hoofddocent bij de Fluid and Flows group van de faculteit Applied Physics and Science Education en doet onderzoek naar vloeistofdynamica. Zijn nieuwste onderzoe, gericht op het recyclen van plastic afval, doet Zeegers in teamverband samen met Hans Kuerten (Mechanical Engineering) en Rudie Kunnen (Applied Physics and Science Education).

Zeegers: “Bij magnetische dichtheidsscheiding (MDS) wordt een magnetische vloeistof gebruikt in combinatie met een magnetisch veld om plastic afvaldeeltjes op een hoogte in de vloeistof te laten zweven. Die hoogte hangt af van de dichtheid van het deeltje. Op deze manier kunnen verschillende soorten plastic op massadichtheid worden gesorteerd en gelijktijdig worden gescheiden."

Jos Zeegers. Foto: Angelique Swinkels

Zeegers doet er al langer onderzoek naar, maar door de NWO-toekenning krijgt het onderzoek een nieuwe impuls. “De honorering is een erkenning voor onderzoek in onze groep naar duurzame technologie ten behoeve van een schonere planeet”, zegt Zeegers.

OVer het Open Technologieprogramma

Het NWO Open Technologieprogramma biedt financiering voor toepassingsgericht technisch-wetenschappelijk onderzoek dat vrij en ongebonden is en niet wordt gehinderd door disciplinaire grenzen. Het programma biedt bedrijven en andere organisaties een laagdrempelige manier om aan te sluiten bij wetenschappelijk onderzoek dat moet leiden tot maatschappelijke en/of wetenschappelijke impact.

Cindy de Koning
(Communication Advisor)

mailbox

Nieuwsbrief Onderzoek

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief met de nieuwste ontdekkingen van onze TU/e-onderzoekers.

mailbox

Nieuwsbrief Onderzoek

TU/e podcasts

In de Nederlandstalige podcast Sound of Science bespreekt de Vlaamse cabaretier en wetenschapsfanaat Lieven Scheire de laatste wetenschappelijke ontdekkingen en de rol van technologie in de samenleving.

Social media

Wees deel van onze community en blijf op de hoogte van wat er aan de TU/e gebeurt via ons LinkedIn-kanaal.

Social media

Volg het laatste nieuws altijd via ons X-account.

Socials

Instagram - research

Volg ons laatste onderzoeksnieuws op Instagram.

Op ons YouTube-kanaal vind je de nieuwste video's en animaties over onderzoek, onderwijs en werken bij TU/e.

TU/e podcasts

Social media

Volg het laatste nieuws altijd via ons Twitterkanaal.

Socials

Instagram - research

Volg ons laatste onderzoeksnieuws op Instagram.