Challenge-Based Learning stoomt de toekomstige ‘change agents’ klaar

19 juni 2023

TU/e organiseerde het eerste nationale congres over Challenge-Based Learning.

Isabelle Reymen tijdens haar keynote lezing op het eerste nationale CBL-symposium. Foto: Bart van Overbeeke
Isabelle Reymen tijdens haar keynote lezing op het eerste nationale CBL-symposium. Foto: Bart van Overbeeke

TU/e innovation Space-directeur Isabelle Reymen verzorgde donderdagochtend samen met Ines Lopez Arteaga, dean van het Bachelor College, de aftrap van het eerste nationale congres over Challenge-Based Learning. In een volle Blauwe Zaal behandelden beiden in vogelvlucht het ontstaan ervan en werd toegelicht hoe het inmiddels steeds meer een plek krijgt binnen het TU/e-curriculum. 

Dat de voorbereiding van het congres, waar afgelopen donderdag 260 mensen aan deelnamen, zijn tol heeft geëist, blijkt wel als Isabelle Reymen aan het woord komt. Ze was begin deze week haar stem bijna volledig kwijt en heeft daarom sinds twee dagen geen gesprekken meer gevoerd. Net daarvoor heeft dean Ines Lopez Arteaga al iets verteld over de geschiedenis die voorafging aan de invoering van Challenge-Based Learning (CBL) en het strategisch perspectief ervan. Waar CBL en het Bachelor College 2.0, de herijkte versie die in september van start gaat, volgens haar toe moeten leiden, is duidelijk: het onderwijsproces ondergaat hiermee een transformatie: van doceren moeten we naar het coachen van de student. Lopez Arteaga: “Zaak is het om CBL de komende jaren op te schalen binnen ons curriculum en om er daarnaast ook voor te zorgen dat de student wel gedegen vakkennis – deep disciplinary knowledge - blijft opdoen.” Dat laatste onderdeel wordt volgens haar bij dit proces de belangrijkste uitdaging.

Change agents

Reymen schetst dat perspectief nog wat breder. Met de invoering van CBL en dat gerelateerd aan de zeventien Sustainable Development Goals van de UN, moeten studenten van de TU/e worden klaargestoomd tot zogeheten change agents. Want dat is iets wat de traditionele onderwijsvormen - “massaproductie” in de woorden van Reymen - niet doen. “Bij het traditionele onderwijs heeft de student geen controle over wat hij of zij krijgt aangeboden en dat leidt tot weinig gemotiveerde studenten en lege collegezalen. De passie en interesse van de student moet daar een veel grotere rol bij krijgen.” Ze moeten volgens de innoSpace-directeur leren omgaan met onzekerheden en ze moeten uit hun specifieke onderwijsbubbel, waar ze vanaf hun vijftiende tot vierentwintigste in zitten, gehaald worden. 

Trots meldt Reymen de aanwezigen, waarvan een groot deel werkzaam is aan de TU/e, dat er inmiddels veertig CBL-vakken worden aangeboden en dat die door vierduizend studenten worden gevolgd. “En dan is innoSpace ook nog de plek waar alle studententeams zijn ondergebracht en ook die werken volgens de principes van CBL. Dat zijn inmiddels zo’n veertig teams en bij elkaar zo’n 650 studenten.”

De posterpresentaties in de Senaatszaal gingen over CBL-projecten van de TU/e en andere instellingen. Foto: Bart van Overbeeke
De posterpresentaties in de Senaatszaal gingen over CBL-projecten van de TU/e en andere instellingen. Foto: Bart van Overbeeke

Samenwerking

Ondanks haar stemproblemen gaat Reymen in gestaag tempo door over wat innoSpace nog meer biedt en dat in lijn is met CBL: een eigen Bachelor Eindproject (BEP), dat interdisciplinair en in teamverband gedaan wordt, en de master ISP, waarbij gewerkt wordt aan een open opdracht met daarbij veel onzekerheden en waar veel gevraagd wordt van de student om zelf uit te vinden wat onderzocht gaat worden. Ook vindt er nauwe samenwerking plaats met groepen zoals het Intelligent Lighting Institute (ILI) en de vier onderzoeksinstituten van de universiteit, en het bedrijfsleven, dat betrokken wordt bij het onderwijs als leverancier van onderzoeksonderwerpen en experts, die een dag in de week komen doceren. Want ondernemersschap moet studenten ook al tijdens de studie worden bijgebracht.

Het geld van de onderwijsprijzen dat de afgelopen jaren is binnengehaald, wordt besteed aan verder onderzoek naar CBL in samenwerking met de Eindhoven School of Education (ESoE). Met onverholen enthousiasme meldt Reymen aan het einde van haar praatje dat inmiddels ook de CBL-toolkit voor docenten online is gekomen. Op de site staat dat er ingetekend kan worden voor demonstratielunches op 29 juni en op 6 en 13 juli, waar dan wordt toegelicht hoe je als faculteit het meeste profijt kunt halen uit deze gereedschapskist.

Dit artikel is geschreven door Cursor.

Frans Raaijmakers
(Science Information Officer)

Het laatste nieuws

Blijf ons volgen