FOM Institute for Fundamental Energy Research

De Stichting FOM is van plan om de komende jaren sterke impulsen te geven aan het natuurkundig energieonderzoek. Op basis van deze ambities heeft FOM besloten haar Instituut voor Plasmafysica Rijnhuizen, de Nederlandse thuisbasis voor onderzoek naar kernfusie, uit te bouwen tot een FOM-instituut voor funderend energieonderzoek met een nationaal coördinerende rol.

Om Rijnhuizen uit te kunnen bouwen tot een FOM-instituut voor funderend energieonderzoek is ervoor gekozen de hoofdvestiging van het nieuwe instituut DIFFER (Dutch Institute For Fundamental Energy Research) te huisvesten op het Science Park van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). Differ zal nauw samenwerken met bestaande energieonderzoeksinstellingen, zowel aan de TU/e als met energieonderzoekers aan andere Nederlandse universiteiten. De samenwerking met andere universiteiten krijgt vorm door de oprichting van zogenaamde focusgroepen, die als dependances van het instituut zullen fungeren. Tevens wordt samenwerking gezocht met andere disciplines, zoals de chemie,  bio- en technische wetenschappen om het instituut uit te kunnen breiden. Differ opent in 2015 haar deuren.