Vijf TU/e-onderzoekers ontvangen Veni-beurzen

5 november 2020

250.000 euro per persoon om onderzoeksideeën te verkennen.

Vijf jonge onderzoekers van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) ontvingen dit jaar een Veni-subsidie van de NWO. De onderzoekers krijgen hiermee een platform gedurende drie jaar om hun eigen onderzoeksideeën te verkennen. De winnaars van de TU/e - Max Birk, Loe Schlicher, Sofie Haesaert, Roderick Tas, en Emily Sullivan - ontvangen elk een beurs van maximaal 250.000 euro.

De Veni-subsidie, die jaarlijks door NWO wordt toegekend, voorziet jonge onderzoekers van een substantiële financiering waarmee ze kunnen voortbouwen op hun eerdere of huidige onderzoeksinspanningen. De Veni-laureaten van de TU/e gaan dit jaar met hun geld een breed scala aan onderwerpen in verschillende disciplines bestuderen.

Stress meten met videogames

Digitale gegevens leveren waardevolle informatie voor het opsporen van veranderingen in gezondheidsindicatoren. Denk bijvoorbeeld aan cognitieve vaardigheden, emoties of gedrag. Er is echter een gebrek aan geschikte protocollen en methoden voor onderzoekers om deze digitale gezondheidsindicatoren te ontwerpen en te valideren. Met zijn Veni-subsidie gaat Max Birk methoden en protocollen ontwikkelen voor digitale stressindicatoren met behulp van videogames.

Max is universitair docent in de Systemic Change-groep van de faculteit Industrial Design.

Betere bescherming tegen terrorisme: het bepalen van optimale locaties voor beschermende middelen

Het onderzoek van Loe Schlicher richt zich op het bedenken van methoden om terroristische aanslagen zo snel mogelijk te stoppen. Het bepalen van optimale locaties voor beschermende resources, zoals snelle-reactie teams, is hierbij cruciaal. Met de beurs gaat Loe nieuwe wiskundige modellen ontwikkelen ter ondersteuning van deze beslissingen, rekening houdend met het strategisch gedrag van een tegenstander.

Loe is universitair docent Operations and Game Theory bij de onderzoeksgroep Operations, Planning, Accounting en Control van de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences. Zijn onderzoek richt zich op Game Theory en de toepassingen daarvan op Operations Management.

Intelligente systemen aanleren veilig te functioneren via sensoren

Sofie Haesaert is geïnteresseerd in het efficiënt en veilig ontwerpen van besturingssystemen. De toenemende beschikbaarheid van rekenkracht en sensoren heeft geleid tot de digitalisering van onder meer auto's, vliegtuigen en robots. Om langdurige autonomie mogelijk te maken, moeten deze intelligente systemen zich kunnen aanpassen aan fysieke veranderingen. Met haar Veni-subsidie wil Sofie onderzoek doen naar het veilig leren van sensordata voor deze systemen.

Sofie is universitair docent bij de vakgroep Control Systems van de faculteit Electrical Engineering. Haar onderzoeksinteresses liggen in de ontwikkeling van verificatie- en controlesynthesemethoden voor cyberfysische systemen.

Het geheime leven van antivries eiwitten

De focus van het onderzoek van Roderick Tas ligt op hoe sommigen vissen, planten, insecten en bacteriën een scala aan antivrieseiwitten produceren om bij extreem lage temperaturen te kunnen overleven. Roderick zal met superresolutie-microscopen de onbekende eigenschappen ontrafelen die zorgen dat deze eiwitten de groei van ijs kunnen remmen. Deze kennis kan leiden tot natuur-geïnspireerde antivriestechnologieën voor medische toepassingen.

Roderick is een postdoctoraal onderzoeker in de Self-Organizing Soft Matter-groep van de faculteitChemical Engineering and Chemistry.

Explain Yourself! De reikwijdte van begrip en uitleg van machine learning-modellen

Machine learning modellen beïnvloeden belangrijke beslissingen. De complexiteit en ondoorgrondelijkheid van deze modellen roepen echter vragen op over filosofische theorieën rondom verklaring en begrip. Met behulp van haar Veni-beurs gaat Emily Sullivan een raamwerk ontwikkelen voor het vaststellen van de  vorm van begrip die mogelijk is met machine learning modellen, en wat voor impact deze modellen hebben op verklaringstheorieën.

Emily is universitair docent bij de groep Philosophy and Ethics van de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences.

Over Veni

Veni biedt pas gepromoveerde onderzoekers de mogelijkheid om gedurende drie jaar hun ideeën verder te ontwikkelen. De subsidie bedraagt maximaal 250.000 euro.

Dit jaar vroegen 1.127 onderzoekers een Veni-subsidie aan, waarvan 162 de financiering toegekend kregen. Dat komt neer op een honoreringspercentage van 14%.

Addendum:

Na publicatie van dit nieuwsbericht is een zesde laureaat toegevoegd aan deze lijst.

Ontwerpen van microporeuze dunne films voor geminiaturiseerde gassensoren

Slimme detectie van schadelijke gassen is essentieel om verslechtering van luchtkwaliteit tegen te gaan. Microporeuze materialen zijn hiervoor ideaal. Huidige technieken voor productie van deze materialen zijn niet compatibel met de vervaardiging van sensoren. Met de Veni-beurs ontwikkelt Fatemeh Hashemi een gasfase methode op basis van microporeuze dunne films die toegepast kunnen worden in gassensoren.

Fatemeh gaat dit onderzoek uitvoeren bij de faculteit Applied Physics.

Barry Fitzgerald