Dirk van Meer: “Studententeams zijn een soort TNO, maar dan goedkoper”

29 november 2021

In de nieuwste aflevering van onze podcastserie Sound of Science aandacht voor studententeam Core en het belang van ‘vrije innovatie’.

Dirk van Meer

Toen Dirk van Meer vijf jaar geleden Chemical Engineering ging studeren, wist hij meteen dat hij niet al zijn tijd wilde doorbrengen in de collegebanken. In plaats daarvan richtte hij in 2018 samen met twee vrienden studententeam Core op. Missie: het mogelijk maken van de circulaire economie. In deze podcast praat de kersverse alumnus met veel enthousiasme over Core, het belang van samenwerking met industrie, en over de rol van autisme in zijn leven.

“Studenten willen heel graag iets doen dat impact heeft, ze willen de wereld duurzamer of gezonder maken", zegt Van Meer. “Maar daarvoor heb je meer nodig dan alleen goede ideeën en enthousiasme. Daarom zoeken we als studententeam Core ook aansluiting bij bedrijven. Die hebben het geld en de ervaring om dingen te ontwikkelen die meteen kunnen worden geïmplementeerd en echt bijdragen aan een circulaire economie.”

Als voorbeeld noemt hij de batterijshredder die Core eerder dit jaar presenteerde, of de gietoven die duurzame tuintegels maakt van afval, die voor 2022 op het programma staat. En omgekeerd werken de bedrijven ook graag samen met Core, zegt Van Meer. “Wij bieden bedrijven de mogelijkheid om vrij te innoveren. Eigenlijk zijn we een soort TNO. Het verschil is aleen: bij ons kosten de onderzoekers niks!”

Voortrekkersrol

Van Meer is enthousiast over de voortrekkersrol die de TU/e hierin speelt. “Het is heel gaaf hoe onze universiteit studenten in staat stelt te werken aan het oplossen van problemen waar de hele maatschappij last van heeft. Niet alleen met de studententeams, maar ook met Innovation Space, met The Gate en met Challenged-Based Learning. Daarin loopt de TU/e internationaal echt voorop”, aldus Van Meer.

De kersverse alumnus is trots op wat hij ondanks zijn autisme allemaal heeft bereikt tijdens zijn studie aan de TU/e. “Toen ik vijf was, zat ik huilend onder tafel als er bezoek was, of als de klok ineens anders hing in het huis. En nu ben ik doorgegroeid naar dit, iemand van wie bijna niemand inschat: die heeft vast autisme.”

Van Meer gebruikt zijn ervaring bij Core inmiddels ook om andere studententeams te begeleiden. Of hij dat blijft doen, nu hij is afgestudeerd, is nog niet zeker. “Ik vind het leuk om dingen op te zetten, van niets iets maken is mijn passie. Ik wil niet in dingen blijven hangen die goed lopen.”

Beluister de podcast

Meer weten over Core en hoe studententeams kunnen bijdragen aan innovatie met een maatschappelijke impact? Luister dan hier naar het interview van Lieven Scheire met Dirk van Meer. Of ga naar je favoriete podcastplatform en zoek naar ‘Sound of Science’. Abonneer je op het kanaal om automatisch op de hoogte te blijven van nieuwe afleveringen!

Henk van Appeven
(Communications Adviser)