De grote waarde van samenwerking met de industrie

De samenwerking van de TU/e met de industrie is op verschillende manieren van groot belang. De meest in het oog springende meerwaarde van de samenwerking is die op gebied van valorisatie, dat de Rijksoverheid in 2004 heeft benoemd als derde kerntaak van Nederlandse universiteiten. Valorisatie is het zorgen voor benutting van de kennis die de universiteit genereert. Maar de samenwerking is ook van grote waarde voor onderzoek en onderwijs.

Oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen

Door de samenwerking bundelen we krachten en expertise, en hebben we meer slagkracht om te zorgen voor oplossingen voor de maatschappelijke transities, bijvoorbeeld op gebied van gezondheidszorg en energie.

Inspelen op actuele, relevante vraagstukken

Door onze nauwe samenwerking hebben we beter inzicht in de dingen die er spelen in het bedrijfsleven waardoor we ook beter bij kunnen dragen aan oplossingen. Zo creëren we samen nieuwe kennis en technologie die een grotere kans heeft daadwerkelijk de markt te bereiken en de samenleving ten goede te komen, en wordt de maatschappelijke impact van ons onderzoek groter.

Innovatie in het bedrijfsleven

Ook dragen we middels de samenwerking bij aan het verdienvermogen en innovatie in het bedrijfsleven. De bijdrage van universiteiten hieraan wordt steeds belangrijker, doordat de industrie steeds meer naar universiteiten kijkt voor de resultaten van vernieuwend onderzoek.

Toegang tot unieke expertise en middelen

De samenwerking is ook van grote meerwaarde voor wetenschappers en studenten. Ze krijgen toegang tot de meest recente kennis en expertise uit het bedrijfsleven, en tot top-onderzoeksfaciliteiten, er komen meer middelen voor onderzoek beschikbaar, en ze kunnen werken aan actuele, relevante vraagstukken.

Hogere kwaliteit van onderwijs

De samenwerking leidt tot meer onderwijskwaliteit voor studenten. Naast de al genoemde relevante vraagstukken krijgen ze te maken met relevante stages, ze krijgen bredere begeleiding en vinden beter aansluiting bij de arbeidsmarkt.

De samenwerking tussen het bedrijfsleven en universiteiten wordt dan ook breed gestimuleerd. Niet alleen door de Nederlandse overheid, maar ook door de EU. Innovatiehubs, plekken waar (internationaal) talent aanwezig is en waar hightechbedrijven en onderwijsinstellingen samenwerken in een innovatief eco-systeem, hebben hierbij een streepje voor. Het zijn allemaal redenen voor zowel universiteiten als bedrijven om elkaar op te zoeken en samen te werken.

Onze verhalen over samenwerking met het bedrijfsleven