Windtunnel

De windtunnels op de campus van de TU Eindhoven faciliteren aerodynamisch en grenslaagonderzoek aan statische en bewegende objecten, op kleine en grote schaal.

Onderzoek tegen de wind in

De aerodynamica van een vliegtuigvleugel in de lucht, of van een wielrenner op de weg vereist experimenteel onderzoek. Dit geldt ook voor de verspreiding van fijnstof door een stad, of de windbelasting die een groot schip teweegbrengt in de haven. Sommige van die experimenten vereisen een sterk gecontroleerde onderzoeksopzet op kleine schaal. Andere vragen om een levensgrote nabootsing van de onderzochte situatie. De windtunnels op de campus van de TU Eindhoven maken elk van dit type onderzoek mogelijk.

Aeronautische windtunnel

In de aeronautische windtunnel vindt al sinds jaar en dag fundamenteel en toegepast turbulentie-onderzoek plaats. De windtunnel heeft een dwarsdoorsnede van vijftig bij tachtig centimeter. De opstelling is zeer geschikt voor het op schaal onderzoeken van, bijvoorbeeld, de turbulentie veroorzaakt door een vliegtuigvleugel. 

Atmosferische grenslaagwindtunnel

De nieuwe atmosferische grenslaagwindtunnel is geschikt voor twee categorieën onderzoek. Grote, stilstaande obstakels kunnen op vrij grote schaal worden onderzocht op de luchtstromen die zij veroorzaken in hun omgeving, of vice versa. Denk bijvoorbeeld aan een ziekenhuis, waarvan onbekend welke invloed de uitlaatgassen van een nabijgelegen kruispunt hebben op het ventilatiesysteem. In de grenslaagwindtunnel van twee bij drie meter is nagenoeg elke situatie na te bootsen. Luchtsnelheden, turbulentie, fijnstof- en gasconcentraties zijn meetbaar met hoogstaande meetapparatuur. 

Wielrenonderzoek

In dezelfde windtunnel is ook aerodynamisch onderzoek mogelijk aan bewegende objecten, zoals fietsers, schaatsers, wielrenners of auto’s. De bovenkant en de zijkanten van de tunnel zijn te verwijderen, waardoor een uitzonderlijk groot onderzoeksplatform ontstaat. Zelfs een peloton van negen wielrenners kan worden onderzocht op de beste houding voor de minste luchtweerstand. 

Mondiaal uniek

Mondiaal zijn er slechts enkele onderzoeksfaciliteiten die zich kunnen meten met de atmosferische grenslaagwindtunnel op de TU/e-campus. De combinatie van de twee windtunnels die de TU/e-campus biedt, is vermoedelijk uniek in de wereld. Een vast team van experts voert experimenten uit voor onderzoeksgroepen van de TU/e. De faciliteiten zijn echter nadrukkelijk ook voor commerciële doeleinden inzetbaar.

Partijen die objecten of atleten willen laten testen op windbelasting en aerodynamica, kunnen contact opnemen met Bert Blocken.