DOT vakontwikkeling 2021-2022 “chemisch rekenen”

Op de docentendag van 27 januari 2021 presenteerde professor John van der Schaaf de vernieuwingen die hij heeft doorgevoerd voor het TU/e vak ‘Chemical Reactor Engineering’.

Dit vak is van een klassikaal frontale opzet omgevormd tot een vak van een aantal modules waarin studenten zelfstandig met behulp van korte uitleg filmpjes zich de stof eigen maken. Elke module wordt afgesloten met een digitale toets. Studenten mogen de toetsen meerdere keren maken maar het resultaat moet uiteindelijk wel voldoende zijn. De toetsen worden via Moodle aangeboden en zijn voor elke student anders doordat Moodle voor een set van rekenopgaven steeds andere getallen genereert.

In dit docentenontwikkelteam gaan we kijken of het de opzet die voor Chemical Reactor Engineering is gebruikt ook toepasbaar is bij het chemisch rekenen in de bovenbouw HAVO/VWO.

Doelgroep: scheikundedocenten bovenbouw havo/vwo. Maximaal aantal deelnemers 8.

Studiebelasting: 70 uur, bestaande uit: contacturen, voorbereiding van de bijeenkomsten en het ontwikkelen van materiaal. U ontvangt in het kader van de wet beroepen in het onderwijs een certificaat.

Bijeenkomsten: zeven bijeenkomsten (14.30u-17.30u) op wisselende weekdagen tussen september 2021 en april 2022. De eerste bijeenkomst is op maandag 13 september, de andere bijeenkomsten worden in overleg met het ontwikkelteam vastgesteld.

Kosten voor deelname: geen.

Plaats: indien mogelijk Technische Universiteit Eindhoven, Faculteit Scheikundige Technologie anders online.