Nascholing visuele puzzels op micro-niveau

Schakelen tussen het micro-en macroniveau is een leerdoel van het scheikundeonderwijs. Studenten van de lerarenopleiding deden onderzoek naar het gebruik van visuele puzzels om dit op en neer denken te stimuleren1. De puzzels waren gebaseerd op de klassieke ‘zoek de verschillen’ puzzels waarbij de speler de verschillen tussen twee afbeeldingen moet zoeken. Leerlingen kregen verschillende puzzels over zuren en basen (zie afbeelding) voorgelegd waarbij de verschillen tussen twee afbeeldingen ook chemisch fouten waren. Leerlingen zochten naar de verschillen tussen de afbeeldingen en verklaarden de gemaakte fouten. Bij het onderzoek waren twee parallelklassen VWO5 betrokken. De ene klas kreeg de puzzels voorgelegd terwijl de andere klas extra opgaven en een samenvatting kreeg. Beide klassen kregen dezelfde toets voorgelegd. De klas die de puzzels had gemaakt scoorde significant beter op de hogere orde denkopdrachten van de toets.

In deze nascholing:

• Krijgt u achtergrondinformatie over afbeeldingen en micro-macro denken.
  • Krijgt u informatie hoe je met de puzzels zuur-base kunt werken.
  • Gaan we zelf aan de slag om nieuwe puzzels te maken.

1Roel Boerekamps, Erik Stok, Wendy Sanders (2021). Puzzels veel leuker dan gewone les!: visuele puzzels op micro-niveau bij zuur-base. NVOX : Tijdschrift voor Natuurwetenschap op School, Juni, 14-15

Doelgroep: scheikundedocenten. Minimum aantal deelnemers 4, maximum aantal 15.

Studiebelasting: 3 uur, u ontvangt in het kader van de wet beroepen in het onderwijs een certificaat.

Datum: Maandag 11 oktober 2021, 14-17 uur.

Kosten voor deelname: € 25 per persoon

Plaats: Indien mogelijk Technische Universiteit Eindhoven, Faculteit Scheikundige Technologie anders online.

Aanmelden: is mogelijk tot en met 1 oktober (tenzij het maximum aantal eerder is bereikt)