Studieopbouw

De track Behavioral and Social Computing is ingebed in het masterprogramma Human-Technology Interaction (HTI). Als student HTI doe je kennis en vaardigheden op waarmee je de haalbaarheid van nieuwe technologische ontwikkelingen kunt beoordelen in het licht van menselijke waarden, doelen, beperkingen en mogelijkheden. Zoals bij alle masteropleidingen aan de TU/e is de master opgebouwd uit een mix van kernvakken en keuzevakken, zodat studenten hun opleiding kunnen afstemmen op hun eigen interesses en ambities. In het tweede jaar kun je ook kiezen voor een internationaal semester of een stage en extra keuzevakken, voordat je aan je afstudeerproject begint.

Kernvakken

Tijdens het eerste jaar van deze opleiding maken studenten kennis met de overkoepelende inhoud van het programma met kernvakken over user experience (UX) design, advanced data analysis en metascience. Daarnaast doe je een speciaal challenge-based project waarin je geleerde methoden toepast in de praktijk. Fundamentele kennis, die verder wordt ontwikkeld in de track Behavioral and Social Computing, wordt overgedragen via een mix van interactieve colleges, boeiende opdrachten en groepswerk over onderwerpen die verband houden met state-of-the-art onderzoek door TU/e-professoren.  

Vakken binnen de track Behavioral and Social Computing

Studenten die kiezen voor de track Behavioral and Social Computing volgen een mix van verplichte kernvakken en keuzevakken. De kernvakken voor deze track zijn:

  • Advanced Cognitive Engineering, waarin je theorieën op het gebied van embodied and embedded interaction, ubiquitous computing, affective computing en virtual/augmented reality leert begrijpen en onderzoeken.
  • Super Crunchers, dat een diepgaand inzicht geeft in de literatuur over modelgebaseerde versus menselijke besluitvorming, met de nadruk op de manier waarop mensen en modellen omgaan met grote hoeveelheden informatie (‘big data’).
  • Life Online and Social Media, waarin studenten kennismaken met de academische discussie over de sociale impact van Internet, sociale media en online consumentenonderzoek.
  • Network Society, dat theorieën en technieken van netwerkanalyse introduceert en hoe deze worden toegepast bij vraagstukken over technologiegebruik en innovatie in het algemeen.

Studenten kunnen ook andere keuzevakken kiezen uit het Human-Technology Interaction programma, waaronder technische vakken om je kennis te verdiepen en niet-technische vakken om de reikwijdte van je opleiding te verbreden.

Vaardigheden

Welke keuze je ook maakt, afgestudeerden van deze track zullen bekend zijn met de laatste ontwikkelingen op het gebied van cognitieve psychologie en sociologie (en aanverwante disciplines) om online media en virtuele werelden te kunnen begrijpen, evalueren en helpen ontwerpen. Ze zullen een goed onderbouwd begrip hebben van hoe ICT-gemedieerde interacties de menselijke geest en het menselijk gedrag vormgeven, en wat de implicaties hiervan zijn voor technologisch design. Tot slot hebben ze een goed begrip van fundamentele computertechnieken en methoden op gebied van datawetenschappen, die een diepgaand inzicht in menselijk gedrag en sociale dynamiek in digitale gemeenschappen en netwerken mogelijk maken.

Afstudeerproject

Masteropleidingen aan de TU/e worden afgesloten met een afstudeerproject dat twee kwartielen van de opleiding in beslag neemt. Vaak wordt dit project uitgevoerd binnen een organisatie in het betreffende domein. Aangezien Brainport meer dan 5000 hightech- en IT-bedrijven telt, biedt de regio een breed scala aan mogelijkheden om een plek te vinden die bij je past. Samen met je begeleider vanuit het bedrijf en je academische begeleiders formuleer je een praktische, wetenschappelijke en relevante onderzoeksvraag. Dit gaat altijd gepaard met een grote mate van vrijheid om een onderwerp te kiezen dat je aanspreekt en aansluit bij je carrièrevisie.

Studeren in het buitenland

De digitale wereld is van nature mondiaal, daarom wil de TU/e studenten kansen bieden om internationale ervaring op te doen. De master Human-Technology Interaction biedt de mogelijkheid om in de eerste twee kwartielen van het tweede jaar van de opleiding naar het buitenland te gaan. De mogelijkheid om een deel van je programma elders door te brengen kan een waardevolle ervaring opleveren voor een internationale carrière in (technologische) innovatie in een steeds meer verbonden wereld.