Studieopbouw

De track Smart Services is één van de tracks binnen de tweejarige masteropleiding Operations and Management Logistics. Beide jaren zijn opgedeeld in semesters die lopen van september tot januari en van februari tot juli; elk semester bestaat uit kwartielen van acht weken waarin je vakken volgt. Kennis wordt beoordeeld gedurende een kwartiel en/of tijdens opeenvolgende tentamenperiodes van twee weken. Zoals bij alle programma’s aan de TU/e, worden de benodigde vaardigheden overgedragen via een mix van interactieve colleges, boeiende opdrachten en groepswerk over onderwerpen die verband houden met state-of-the-art onderzoek door TU/e-professoren. En dit alles in het Engels.

Programmaoverzicht

Als geheel is het programma als volgt opgebouwd:

Jaar 1

  • Track kernvakken (35 ECTS)
  • Track keuzevakken (10 ECTS)
  • Vrije keuzevakken (15 ECTS)

Jaar 2

Q1 + Q2:

  • Literatuuronderzoek (5 ECTS)
  • Internationaal semester/stage en keuzevakken (25 ECTS)

Q3 + Q4:

  • Afstudeerproject (30 ECTS)

In het eerste jaar volgen studenten van Smart Services zeven kernvakken, waarvan sommige keuze bieden uit meerdere opties. Deze vakken richten zich op research methods in operations management and logistics, artificial intelligence, work and organizational psychology for operations management, business analysis for IT systems, business process management, knowledge-intensive business processes, service logistics en design for smart services. Naast deze verplichte kernvakken met beperkte flexibiliteit kunnen studenten ook 10 ECTS (meestal twee vakken) selecteren uit een lijst met vakken die nauw verwant zijn aan Analytics for Transport and Mobility, en 15 ECTS (meestal drie vakken) aan vrije keuzevakken. Met deze keuzevakken kunnen studenten hun kennis verder verdiepen en/of verbreden. Dit geeft ze de volledige vrijheid om hun programma aan te passen aan hun interesses en ambities.

Het tweede jaar omvat 25 ECTS aan extra vrije keuzevakken, waarmee studenten de mogelijkheid hebben om een semester in het buitenland te volgen. De laatste 35 ECTS worden besteed aan een literatuuronderzoek en het afstudeerproject. Studenten die niet voor een internationaal semester kiezen, kunnen opteren voor een academische of industriële stage als onderdeel van hun vrije keuzevakken.

Relevante vakken

Voorbeelden van relevante vakken voor Smart Services zijn:

  • 1BM20 Business Analysis for Information Technology Systems. This course involves defining needs and designing/describing IT solutions for business problems, ranging from novel commercial software products to large-scale business/enterprise information systems. In addition to learning methods for analyzing IT systems, students will work in groups to develop and verify the requirements of an IT system or a specific part of it.
  • 1BM05 Business Process Management. The focus of this course is on the integrated management of business processes to improve the effectiveness and efficiency of those processes. The course teaches students the methods, techniques and tools to perform each phase of the business process management lifecycle, including identification, discovery, diagnosis, design, execution and control.
  • 1BM140 Engineering knowledge-intensive business processes. The course focuses on modeling and analyzing knowledge-intensive processes (KIPs), which are business processes performed by knowledge workers who need to perform interconnected decision-making tasks. KIPs are data-driven, semi-structured business processes that require substantial flexibility to deal with uncertainty in their environment. The course shows how techniques from AI and business process management can be used in concert to model and analyze KIPs.
  • 1CM120 Advanced Maintenance and Service Logistics. This course covers service logistics and maintenance concepts using quantitative models and insights from traditional and condition-based maintenance optimization. This includes elementary maintenance models based on renewal theory, condition-based maintenance models and (the optimization of) multi-item, multi-location networks.
  • 1BM100 Design of Service Operations. In this challenge-based course, students apply the techniques they learned in other courses to analyze and redesign a service based on practical data about a business process. As a group, students perform stages of the business process management lifecycle in order to understand the process and improve and develop an automation system for the service.

Je kunt de track Smart Services ook aanvullen met vakken uit andere tracks of keuzevakken om je expertise uit te breiden en je inzetbaarheid te vergroten. Het programma biedt ruime mogelijkheden om vakken te kiezen die nauw aansluiten bij de focus van de track, vakken gericht op het verbreden van je algemene kennis en vakken met een meer methodologische focus. Alle studenten hebben bijvoorbeeld de mogelijkheid om hun methodologische kennis op het gebied van artificial intelligence en data science uit te breiden door naast het verplichte vak over AI een pakket met AI-vakken te volgen.

Afstudeerproject

Masteropleidingen aan de TU/e worden afgesloten met een afstudeerproject dat vaak wordt uitgevoerd binnen een bedrijf in het relevante domein. Aangezien Brainport meer dan 5000 hightech- en IT-bedrijven telt, biedt de regio een breed scala aan mogelijkheden om een plek te vinden die bij je past. Samen met je begeleider vanuit het bedrijf en je academische begeleiders formuleer je een praktische, wetenschappelijke en relevante onderzoeksvraag. Dit resulteert in een masterscriptie gebaseerd op drie elementen:

  1. Literatuuronderzoek (5 ECTS)
  2. Projectvoorstel (geen aparte ECTS; onderdeel van 3)
  3. Afstudeerproject (30 ECTS)

Het literatuuronderzoek wordt beoordeeld op een schaal van tien punten. Het projectvoorstel vormt het eerste deel van een scriptie en wordt beoordeeld op een go/no-go-basis. Ideeën voor projecten kunnen zijn:

  • Het ontwerpen van circulaire bedrijfsmodellen met behulp van specifieke digitale technologie, zoals blockchain. De methode kan worden ontwikkeld tijdens een stage in samenwerking met productiebedrijven die circulariteitsinitiatieven ontwikkelen.
  • Het verbeteren van een online klantenservice door data-analyseoplossingen te ontwikkelen om klachten van klanten te begrijpen en negatieve klanttevredenheid te voorspellen voordat de klantenservice is afgerond.
  • Onderzoeken hoe organisaties hun bedrijf digitaal kunnen transformeren door hun waardeproposities te verbeteren met behulp van AI. Studenten kunnen de AI maturity requirements en specifieke AI-implementaties van een bepaald domein onderzoeken, zodat organisaties waarde kunnen creëren met AI en dit goed kunnen meten.

Dit zijn slechts voorbeelden; studenten hebben ook een grote mate van vrijheid om een onderwerp te kiezen dat hen interesseert en past bij hun carrièrevisie.

Studeren in het buitenland

In een steeds meer verbonden wereld kan de mogelijkheid om een deel van je programma elders door te brengen een waardevolle ervaring opleveren voor een internationale carrière in (technologische) innovatie, waaronder smart services. Een master in de Smart Services track binnen Operations Management and Logistics biedt daarom de mogelijkheid om in de eerste twee kwartielen van het tweede jaar van het programma naar het buitenland te gaan.