Studieopbouw

De track Supply Chain Management is één van de tracks binnen de tweejarige masteropleiding Operations and Management Logistics. Beide jaren zijn opgedeeld in semesters die lopen van september tot januari en van februari tot juli; elk semester bestaat uit kwartielen van acht weken waarin je vakken volgt. Kennis wordt beoordeeld gedurende een kwartiel en/of tijdens opeenvolgende tentamenperiodes van twee weken. Zoals bij alle programma’s aan de TU/e, worden de benodigde vaardigheden overgedragen via een mix van interactieve colleges, boeiende opdrachten en groepswerk over onderwerpen die verband houden met state-of-the-art onderzoek door TU/e-professoren. En dit alles in het Engels.

Programmaoverzicht

Als geheel is het programma als volgt opgebouwd:

Jaar 1

  • Track kernvakken (35 ECTS)
  • Track keuzevakken (10 ECTS)
  • Vrije keuzevakken (15 ECTS)

Jaar 2

Q1 + Q2:

  • Literatuuronderzoek (5 ECTS)
  • Internationaal semester/stage en keuzevakken/keuzevakken (25 ECTS)

Q3 + Q4:

  • Afstudeerproject (30 ECTS)

In het eerste jaar volgen studenten van Supply Chain Management zeven kernvakken, waarvan sommige keuze bieden uit meerdere opties. Deze vakken richten zich op research methods in operations management and logistics, artificial intelligence, work and organizational psychology for operations management, multi-echelon inventory management, retail operations, business process management business analysis en the design of operations planning and control systems. Naast deze verplichte kernvakken met beperkte flexibiliteit kunnen studenten ook 10 ECTS (meestal twee vakken) selecteren uit een lijst met vakken die nauw verwant zijn aan Supply Chain Management, en 15 ECTS (meestal drie vakken) aan vrije keuzevakken. Met deze keuzevakken kunnen studenten hun kennis verder verdiepen en/of verbreden. Dit geeft ze de volledige vrijheid om hun programma aan te passen aan hun interesses en ambities.

Het tweede jaar omvat 25 ECTS aan extra vrije keuzevakken, waarmee studenten de mogelijkheid hebben om een semester in het buitenland te volgen. De laatste 35 ECTS worden besteed aan een literatuuronderzoek en het afstudeerproject. Studenten die niet voor een internationaal semester kiezen, kunnen opteren voor een academische of industriële stage als onderdeel van hun vrije keuzevakken.

Relevante vakken

Voorbeelden van relevante vakken voor Supply Chain Management zijn:

  • 1CM100 Multi-Echelon Inventory Management. This course covers the broad range from inventory policies for basic supply chains to the complex inventory optimization of general supply chains. Students will be able to use well-known heuristics for inventory optimization and will know the various managerial insights related to inventory control of supply chains.
  • 1CM40 Retail Operations. This course aims to get students acquainted with the (Dutch and international) retail sector. It covers recent advances in inventory control, distribution, store operations, assortment planning and more, as well as their interactions with retail marketing. Throughout the course, quantitative and empirical modeling skills are used and managerial insights for the retail sector are highlighted.
  • 1BM05 Business Process Management. The focus of this course is on the integrated management of business processes to improve the effectiveness and efficiency of those processes. The course teaches students the methods, techniques and tools to perform each phase of the business process management lifecycle, including identification, discovery, diagnosis, design, execution and control.
  • 1BM20 Business Analysis for Information Technology Systems. This course involves defining needs and designing/describing IT solutions for business problems, ranging from novel commercial software products to large-scale business/enterprise information systems. In addition to learning methods for analyzing IT systems, students will work in groups to develop and verify the requirements of an IT system or a specific part of it.
  • 1CM140 Design of Operations Planning and Control Systems. This course trains students to develop control structures for the control of complex production and inventory systems, taking into account the technological, economical and organizational constraints that a design has to satisfy. Students learn to evaluate the designs and select one that best satisfies the design requirements in terms of performance and costs. 

Je kunt de track Supply Chain Management ook aanvullen met vakken uit andere tracks of keuzevakken om je expertise uit te breiden en je inzetbaarheid te vergroten. Het programma biedt ruime mogelijkheden om vakken te kiezen die nauw aansluiten bij de focus van de track, vakken gericht op het verbreden van je algemene kennis en vakken met een meer methodologische focus. Alle studenten hebben bijvoorbeeld de mogelijkheid om hun methodologische kennis op het gebied van artificial intelligence en data science te verdiepen door naast het verplichte vak over AI een pakket met AI-vakken te volgen.

Afstudeerproject

Masteropleidingen aan de TU/e worden afgesloten met een afstudeerproject dat vaak wordt uitgevoerd binnen een bedrijf in het relevante domein. Aangezien Brainport meer dan 5000 hightech- en IT-bedrijven telt, biedt de regio een breed scala aan mogelijkheden om een plek te vinden die bij je past. Samen met je begeleider vanuit het bedrijf en je academische begeleiders formuleer je een praktische, wetenschappelijke en relevante onderzoeksvraag. Dit resulteert in een masterscriptie gebaseerd op drie elementen:

  1. Literatuuronderzoek (5 ECTS)
  2. Projectvoorstel (geen aparte ECTS; onderdeel van 3)
  3. Afstudeerproject (30 ECTS)

Het literatuuronderzoek wordt beoordeeld op een schaal van tien punten. Het projectvoorstel vormt het eerste deel van een scriptie en wordt beoordeeld op een go/no-go-basis. Ideeën voor projecten kunnen zijn:

  • Het ontwerpen en evalueren van een model om de optimale veiligheidsvoorraadniveaus en -positionering te bepalen in een omni-channel, multi-echelon supply chain, met als doel de serviceniveaus te handhaven en de voorraad te minimaliseren.
  • Het ontwikkelen van een beslissingsondersteunende tool waarmee eindgebruikers verschillende scenario’s kunnen creëren en evalueren met betrekking tot de beschikbaarheid van materialen, middelen en arbeid.
  • Het opzetten van een voorspellend model op basis van deep neural network architectures om de levertijden van verschillende leveranciers te voorspellen. Dit model kan worden geïntegreerd met een prescriptief model om prioriteit te geven aan leveranciers die moeten worden benaderd in geval van voorspelde vertragingen.
  • Het ontwikkelen van een artefact dat gebruikmaakt van clusteranalyse om productgroepen te identificeren in vraaggegevens, en stochastische programmering om magazijnactiviteiten te optimaliseren in situaties met vraagonzekerheid.

Dit zijn slechts voorbeelden; studenten hebben ook een grote mate van vrijheid om een onderwerp te kiezen dat hen interesseert en past bij hun carrièrevisie.

Studeren in het buitenland

In een wereld die steeds meer met elkaar verbonden raakt, kan de mogelijkheid om een deel van je programma elders door te brengen waardevolle ervaring opleveren voor een internationale carrière in (technologische) innovatie, waaronder toeleveringsketenbeheer. Een master in de Supply Chain Management track binnen Operations Management and Logistics biedt daarom de mogelijkheid om in de eerste twee kwartalen van het tweede jaar van het programma naar het buitenland te gaan.