Workshop Human Augmentation

Human Augmentation is een onderzoeksgebied dat als doel heeft de menselijke ervaring te verbeteren door middel van technologie. Op de TU/e houdt studententeam Team HART zich bezig met Human Augmentation, door onder andere het ontwikkelen van technologie om mensen informatie te laten voelen met behulp van aanraking.

Tijdens de workshop gaan de leerlingen in groepjes, van 3 tot 4 leerlingen, net zoals Team Hart opzoek naar een oplossing met behulp van Human Augmentation voor blinde of slechtziende mensen om hen te ondersteunen in dagelijkse situaties.

Op deze manier zullen de leerlingen ervaren hoe het is om 1) onderzoek te doen 2) mee te denken over maatschappelijke problemen en 3) innovatieve oplossingen te bedenken.

De workshop bestaat uit verschillende onderdelen om de leerlingen te begeleiden in hun onderzoeks en ontwerpproces.

1. Probleem: Het analyseren van een probleem is de eerste stap naar het vinden van een oplossing. De leerlingen voeren een probleemanalyse uit aan de hand van een casus beschrijving en wie/wat/waar-vragen.
  2. Onderzoeksplan: Het opstellen van een onderzoeksplan bestaande uit verschillende processtappen. De leerlingen krijgen de vrijheid om keuzes te maken uit verschilende kaartjes, met daarop activiteiten beschreven, om hun onderzoeksplan samen te stellen.
  3. Analyse&Ontwerp: De leerlingen gaan aan de slag met het doorlopen van het onderzoeksplan en voeren de verschillende activiteiten uit. Het doel is om tot een ontwerp te komen, gebasseerd op een uitgevoerde analyse. Om hen hierbij te ondersteunen worden er verschillende ‘kraampjes’ opgezet waar leerlingen op onderzoek kunnen gaan.
  4. Presentatie: De leerlingen presenteren aan elkaar hun gevonden oplossing voor het maatschappelijke probleem.

WORKSHOP

• Domein A5 - Onderzoeken
  • Domein A6 - Ontwerpen

Benodigdheden (vanuit school)

Laptops met toegang tot het internet

WAT VRAAGT DIT VAN JOU ALS DOCENT?

De workshop wordt compleet gegeven door de studenten van het TU/e voorlichtingsteam. Zij zullen met behulp van een presentatie en verschillende opdrachten voor de leerlingen de workshop begeleiden. Als docent ben je aanwezig voor ondersteuning waar nodig, maar heb je ook de ruimte om zelf geïnspireerd te raken door het werk van je leerlingen!