Workshop Sustainable Living

De gebouwde omgeving is verantwoordelijk voor 40% van het energiegebruik in de EU. Met het oog op 2050, het jaar waarin Nederland heeft afgesproken dat de energievoorziening helemaal duurzaam en CO2- neutraal moet zijn, is verandering en innovatie in de bouw noodzakelijk.

Op de TU/e houdt studententeam Team VIRTUe zich bezig met het creeëren van toekomst bestendige gebouwen en het normaliseren van een low-impact levensstijl. Team VIRTUe heeft hiervoor Ripple ontworpen, een concept dat de impact op het mileu verkleint en bestaat uit een zelfvoorzienende en duurzame woning, die op een speelse wijze mensen stimuleert om zuiniger te leven.

Tijdens de workshop gaan de leerlingen in groepjes, van 3 tot 4 leerlingen, aan de slag om het ontwerp van Ripple compleet te maken. Thema’s zoals duurzaamheid en user experience spelen hierbij een belangrijke rol.

De workshop bestaat uit verschillende onderdelen om de leerlingen te begeleiden in hun ontwerpproces en om hiermee tot een goed ontwerp te komen.

1. Persona’s: Bij een bouwproject zijn vele partijen betrokken met ieder hun eigen wensen en eisen. De leerlingen gaan de verschillende persona’s verkennen.
  2. Programma van eisen: Om tot een goed en passend ontwerp te komen is een programma van eisen noodzakelijk. De leerlingen stellen met behulp van de F.E.T. (Functioneel, Esthetisch, Technisch) methode hun eisen op. Het is hierbij belangrijk om rekening te houden met de wensen van de persona’s.
  3. Ontwerpkeuzes: Verschillende onderzoekskaartjes met mogelijke oplossingen zijn uitgewerkt voor het ontwerp van Ripple. Aan de leerlingen de taak om tot goede ontwerpkeuze te komen door met elkaar in discussie te gaan. Om hen hierbij te ondersteunen wordt gebruik gemaakt van een trade-off matrix.
  4. Presentatie: De leerlingen presenteren aan elkaar hun eindontwerp voor Ripple. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van een modulaire maquette en plattegrond van Ripple, waarin de leerlingen hun ontwerpkeuzes kunnen verwerken.

WORKSHOP

Deze workshop is voor

3 VWO

Voorwaarden

Minimaal 20 leerlingen

Lengte

90 minuten

Taal

Nederlands en Engels

Inhoud

• Korte presentatie over de TU/e, door TU/e studenten
  • Persona’s verkennen
  • Programma van eisen opstellen
  • Ontwerpkeuzes maken
  • Presentatie

Leerdoelen

• Domein A2 - Communiceren
  • Domein A6 - Ontwerpen
  • Domein A9 - Waarderen en Oordelen

Benodigdheden (vanuit school)

Wij verzorgen al het benodigde materialen

WAT VRAAGT DIT VAN JOU ALS DOCENT?

De workshop wordt compleet gegeven door de studenten van het TU/e voorlichtingsteam. Zij zullen met behulp van een presentatie en verschillende opdrachten voor de leerlingen de workshop begeleiden. Als docent ben je aanwezig voor ondersteuning waar nodig, maar heb je ook de ruimte om zelf geïnspireerd te raken door het werk van je leerlingen!