Studieopbouw

Binnen het masterprogramma Innovation Management is de track Collaborative Innovation & Marketing de enige optie die zich concentreert op innovatiestrategieën (zoals open innovatie en servitization) en de klantkant van het innovatieproces (inclusief het ontwerpen van de klantervaring). Er is speciale aandacht voor duurzame innovatie en de vraag van de klant. Daarom biedt deze richting je een profiel dat analytische capaciteiten (bijv. kwantitatieve onderzoeksvaardigheden) combineert met klantgericht denken, gevoeligheid voor de belangen van stakeholders en het vermogen om deze belangen op elkaar af te stemmen. Studenten die deze richting afronden zijn systematische, goed geïnformeerde besluitvormers die uitzonderlijk goed voorbereid zijn op een succesvolle carrière in supply chain innovatie, open innovatie, ecosysteemmanagement, customer experience management, strategisch management en marketing van nieuwe producten/diensten. De ontwikkelde vaardigheden zijn echter ook gewenst in veel andere banen en omgevingen.

Kernvakken

Tijdens het eerste jaar van Innovation Management zorgen de vier kernvakken voor de belangrijkste kennis van studenten over hoe innovatieprocessen het beste kunnen worden beheerd in de context van duurzaamheid en een steeds veranderende wereld. Ook ontwikkel je essentiële kwantitatieve en kwalitatieve methodologische vaardigheden, waaronder systeemdenken en modelleren. Zoals bij alle TU/e-programma’s worden deze vaardigheden aangeleerd via een mix van interactieve colleges, boeiende opdrachten en groepswerk over onderwerpen die verband houden met state-of-the-art onderzoek door de professoren van de universiteit. Deze track is vooral kwantitatief georiënteerd en past dus veel van de inzichten uit kwantitatieve methoden en multivariate statistiek toe. Het begrijpen van het ecosysteemperspectief vereist een waardering van de dynamiek tussen belanghebbenden, wat aan bod komt in de kernvakken.

Vakken binnen de track Collaborative Innovation & Marketing

Studenten verwerven state-of-the-art inzichten via de volgende vier vakken. Sommige vaknamen kunnen veranderen naarmate het programma zich ontwikkelt.

  • Managing and Organizing Open Innovation: Legt de basis om te begrijpen hoe bedrijven kunnen innoveren in samenwerking met gebruikers, klanten, leveranciers en andere organisaties in het ecosysteem.
  • Marketing and Innovation: Richt zich in het bijzonder op de rol van klanten in het innovatieproces (d.w.z. als belangrijke stakeholder). Introduceert ook het concept van het leveren van klantwaarde.
  • Servitization and Customer Experience: Introduceert de strategie van servitization, die bedrijven op weg helpt naar duurzame innovatie. Ontwikkelt ook het concept van waarde via het concept van klantervaring.
  • Strategic Management of Technology: Bespreekt strategieën die bedrijven helpen bij het analyseren en beheren van het potentieel van nieuwe technologieën, en hoe dit potentieel kan worden gerealiseerd door organisatiestructuren, efficiënt gebruik van hulpbronnen, menselijk kapitaal en intellectuele-eigendomstrategieën.

De TU/e biedt ook de mogelijkheid om je master Innovation Management verder aan te passen en te personaliseren door vakken uit andere tracks of andere keuzevakken te kiezen. Hierdoor kun je je vakgebied verbreden en je inzetbaarheid vergroten. Mogelijkheden voor maatwerk zijn onder andere vakken uit de tracks Technology Entrepreneurship & Strategy, AI & Digital Technology, Sustainability Transitions, en Leadership & Organizing Innovation.

Afstudeerproject

Het afstudeerproject wordt uitgevoerd in het laatste semester van het curriculum. Binnen deze track gaat het vaak om het oplossen van een ongestructureerd probleem bij grote bedrijven (bijv. Philips, Signify, DAF, Vanderlande, ASML, VDL of Océ/Canon), maar ook kleinere bedrijven zijn mogelijk. Projecten worden begeleid door je mentor, een ervaren docent/coach in deze richting. Je mentor kan je ook helpen bij het vinden van een geschikt project. Eerdere projecten waren onder andere:

  • Het ontwerpen van een strategie en een set gerelateerde tools voor de ontwikkeling van een ecosysteem rond een innovatie waaraan een groot bedrijf werkte. Onze student analyseerde eerst de knelpunten voor de ontwikkeling van het ecosysteem, op basis van interviews met verschillende stakeholders. Het onderzoek resulteerde in de ontwikkeling van een aantal concrete tools om meer inzicht te krijgen in hoe het ecosysteem zich zou moeten ontwikkelen, en hoe het bedrijf de stakeholders hiermee meer op één lijn zou kunnen krijgen.
  • Onderzoek naar de rol van prijspromoties in product-ecosystemen waarin meerdere producten en diensten naadloos samenwerken en een uniforme klantervaring creëren, zoals Apple's iPhone, iPad, Mac, Apple Watch, App Store, etc. Met behulp van op regressie gebaseerde analyses van productinstallatie- en promotiecampagnegegevens van meer dan 200.000+ huishoudens, ontdekte onze student dat prijspromoties klanten op de korte termijn stimuleren om sneller en vaker te kopen, maar niet noodzakelijkerwijs stimuleren om meer te kopen. Op de lange termijn zorgen prijspromoties ervoor dat klanten meer tijd nemen tussen uitbreidingen en minder producten kopen.
  • Onderzoek naar hoe patiënten met overgewicht of obesitas reageren op een app met digitaal zorgadvies en hoe deze reacties hun latere gedrag beïnvloeden. Met behulp van een experimentele opzet met 335 respondenten toonde onze student aan dat ontwikkelaars strategisch gebruik kunnen maken van ex-patiënten die hun verhaal delen om huidige patiënten te helpen die al vertrouwen hebben in hun kennis van hun behandeling. Daarnaast hebben patiënten het idee dat advies van bedrijven in de gezondheidszorg onderhevig is aan verborgen agenda’s (zoals winst), terwijl zij advies van kunstmatige intelligentie als oprechter varen, ondanks dat het met een aantal vertrouwensproblemen kampt.
  • Begrijpen hoe mkb-bedrijven succesvol kunnen overstappen op het aanbieden van geavanceerde product-service systemen. Op basis van gestructureerde en gecodeerde interviews ontwikkelde onze student een volwassenheidsmodel voor servitization voor mkb’s dat de huidige capaciteiten van een bedrijf beoordeelt, gewenste volwassenheidsniveaus identificeert en verbetermaatregelen en benchmarks voorstelt.
  • Strategieën ontwikkelen om de energietransitie effectief van onderaf aan te pakken. Onze student ontwikkelde een causalerelatiemodel om de invloed van tijdsdruk en tijdvensters op het samenwerkingsproces vast te leggen, waarbij de prioritering van beslissingssnelheid en innovatie zouden moeten worden afwisselen. Dit creëert een dynamiek waarbij het team samenwerkingsprocessen doorloopt wanneer de tijdsdruk laag is, maar pragmatische resultaten prioriteit krijgen wanneer de tijdsdruk hoog is.

Dit zijn slechts voorbeelden van projecten; je hebt een grote mate van vrijheid om een onderwerp te kiezen dat hen aanspreekt en past bij jouw carrièrevisie.

Studeren in het buitenland

Gezien het mondiale karakter van innovatie en marketing wil de TU/e studenten ook mogelijkheden bieden om internationale ervaring op te doen. De master Innovation Management biedt daarom de mogelijkheid om in de eerste twee kwartalen van het tweede jaar van de opleiding naar het buitenland te gaan. In een steeds meer geglobaliseerde wereld kan de mogelijkheid om een deel van je programma elders door te brengen waardevolle ervaring opleveren voor een internationale carrière in (technologisch) ondernemerschap.