een track van de MSc Innovation Management

Mastertrack Collaborative Innovation and Marketing

ECTS punten
120
Opleidingstype
Masteropleiding
Studieduur
2 jaar
Voertaal
Engels
Titel
Master of Science (MSc)

Voor hightechbedrijven is het van cruciaal belang om een goed gedefinieerde strategie te hebben voor het ontwikkelen en lanceren van innovatieve producten en diensten. In de dynamische markt van vandaag is samenwerking met gebruikers, klanten, leveranciers, overheden, universiteiten en zelfs concurrenten een must. Op deze manier kun je succesvol innoveren en een waardepropositie creëren die verschilt van de concurrentie. In de track Collaborative Innovation & Marketing van de master Innovation Management krijgen studenten een diepgaand inzicht in het managen van een ecosysteem van stakeholders voor de realisatie van innovaties. Centraal staat de vraag welke strategische en operationele beslissingen hierbij komen kijken om maximale klantwaarde en duurzame oplossingen te bereiken. Deze focus is uniek omdat geen enkele andere masteropleiding in Nederland het snijvlak tussen marketing en innovatie zo uitgebreid belicht.

Wat leer je in de track Collaborative Innovation & Marketing?

Het beheren en benutten van een ecosysteem van stakeholders is een complexe maar intrigerende uitdaging. Veel factoren beïnvloeden het innovatieproces. Denk bijvoorbeeld aan de behoeften van de klant, het aanbod van concurrenten, de kennis van zakenpartners, de beperkingen van leveranciers, de ontwikkelingen in de maatschappij en het overheidsbeleid om duurzamer te opereren. De track Collaborative Innovation & Marketing laat zien hoe bedrijven succesvoller kunnen zijn in het creëren en commercialiseren van nieuwe producten en diensten door het actief coördineren van de waardeketen en toeleveringsketen. De track behandelt zowel radicale als incrementele innovatie in business-to-business en business-to-consumer markten. Er is speciale aandacht voor de overgang van het creëren en verkopen van producten naar serviceoplossingen, oftewel servitization, omdat dit een manier is om duurzamer te zijn en tegelijkertijd een meer unieke klantervaring te creëren. 

Na afronding van de track ben je bekend met state-of-the-art concepten en weet je hoe bedrijven individuen en organisaties kunnen betrekken bij het ontwikkelen en lanceren van innovatieve producten en diensten. Je weet dus hoe bedrijven (potentieel tegenstrijdige) belangen en behoeften van stakeholders kunnen analyseren, beheren en integreren in innovatieprocessen. Tot slot ben je een expert op het gebied van strategieën, zoals open innovatie en servitization, die bedrijven helpen om innovatief te zijn op een duurzame én succesvolle manier.

Voor wie is de track Collaborative Innovation & Marketing?

De track Collaborative Innovation & Marketing is vooral waardevol als je meer kennis wilt ontwikkelen op het gebied van innovatiestrategie, hightech marketing, open innovatie, customer experience en servitization. De track richt zich op studenten die geïnteresseerd zijn in strategieën van het hogere management en de bijbehorende operationele beslissingen in deze domeinen. Wat competenties betreft is het nodig dat je de volgende vaardigheden beheerst (of wilt ontwikkelen): systematisch en analytisch denken, conceptueel modelleren en kwantitatieve onderzoeksvaardigheden. Ook moet je vertrouwd zijn met de grondbeginselen van marketing, organisatiekunde en statistiek. Als dit niet het geval is, kun je dit compenseren met zelfstudie.

Hoe ga je leren?

De TU/e is gevestigd in Brainport – Europa’s meest innovatieve technologieregio – en biedt daarom mogelijkheden om inzichten te krijgen van regionale experts via uitdagingen, bedrijfsbezoeken en gastcolleges. Om ervoor te zorgen dat studenten zich tijdens hun masteropleiding gesteund voelen en weloverwogen beslissingen nemen, maakt het masterprogramma Innovation Management gebruik van een mentorsysteem. Een ervaren docent en onderzoeker begeleidt je bij het maken van keuzes voor keuzevakken, studeren in het buitenland en het afstudeerproject. Deze regio, het programma en het mentorsysteem stellen studenten in staat om hun opleiding af te stemmen op hun vaardigheden en interesses met het oog op hun toekomst op de lange termijn.

Gerelateerde masteropleiding en -tracks

Speel video

Zij staan klaar om jouw vragen te beantwoorden en ervaringen te delen!

Speel video
Stephanie Slee

Toelating en inschrijving

Welk opleidingstype wil je volgen?

In welk land heb je je diploma gehaald?

Welke opleiding wil je volgen?

Contact

Deze opleiding is NVAO gekeurd. In Nederland beoordeelt de NVAO de interne kwaliteitszorg van universiteiten en hogescholen en de kwaliteit van hun opleidingen. Zie hier.