Een track van de MSc Innovation Management

2 jaar
Voertaal
Master of Science (MSc)

Het creëren en implementeren van technologische innovaties binnen organisaties is een delicaat proces dat in de eerste plaats kennis vereist van de menselijke factor. Inzicht hierin is daarom cruciaal voor toekomstige leiders in technologische innovatie. De track Leadership & Organizing Innovation van het masterprogramma Innovation Management biedt daarom een unieke kans om de technologische, organisatorische en persoonlijke factoren op elkaar af te stemmen, waardoor excellente innovatieve prestaties mogelijk zijn.

Wat leer je in Innovatie Leadership & Organizing Innovation?

Het genereren en implementeren van innovatieve ideeën is de sleutel tot hedendaags organiseren. Zo bereik je op een duurzame manier superieure prestaties en behaal je een concurrentievoordeel. Tegelijkertijd zijn het leiden en organiseren van innovatie de meest uitdagende aspecten van leidinggeven. In deze track leer je daarom psychologische inzichten en technische wetenschappen te integreren in de verschillende stadia van een innovatieproces, zodat organisaties kunnen uitblinken in innovatieve en duurzame inspanningen. Dit omvat een introductie in het managen en ondersteunen van mensen zodat ze kunnen floreren in verschillende innovatiecontexten, waaronder open innovatie, R&D-teams en AI-ondersteunde innovatie in een hightech omgeving. Na afronding van de track Leadership & Organizing Innovation heb je state-of-the-art kennis over het belang van de menselijke factor in het innovatieproces van hightech- en kennisintensieve organisaties. Je ontwikkelt onderzoeksvaardigheden waarmee je huidige innovatieprocessen kunt onderzoeken en evalueren. Ook leer je hoe je met deze inzichten managementinterventies kunt ontwerpen om excellentie op gebied van prestaties, duurzaamheid en innovatie te stimuleren.

Voor wie is de track Leadership & Organizing Innovation?

Dankzij de unieke combinatie van technische wetenschappen met organisatiepsychologie en managementonderzoek, is deze richting gericht op het aantrekken van diverse studenten. Hiertoe behoren zowel studenten met een technische achtergrond, die hun kennis en vaardigheden op het gebied van management en innovatief leiderschap verder willen ontwikkelen, als studenten met uiteenlopende achtergronden die na hun afstuderen een management-/leiderschapspositie ambiëren.

Hoe ga je leren?

De TU/e is gevestigd in de meest innovatieve technologieregio van Europa: Brainport. Hierdoor zijn er veel mogelijkheden voor interactie met toonaangevende bedrijven en om te leren over de uitdagingen van het creëren, beheren en implementeren van innovaties. Denk bijvoorbeeld aan bedrijfsbezoeken, organisatorische uitdagingen, onderzoeksprojecten en gastcolleges. Om ervoor te zorgen dat studenten zich tijdens hun masteropleiding gesteund voelen en weloverwogen beslissingen nemen, maakt Innovation Management ook gebruik van een mentorsysteem. Een ervaren docent en onderzoeker begeleidt je bij het maken van keuzes voor keuzevakken, studeren in het buitenland en het afstudeerproject. Door de regio, het programma en het mentorsysteem zul je je opleiding kunnen afstemmen op jouw persoonlijke vaardigheden en interesses, met het oog op de toekomst die jij voor je ziet.